FnII.3262?ES/4/2007
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FnII.3262?ES/4/2007
Data
2007.03.12
Autor
Prezydent Miasta Tarnowa
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
działalność statutowa
podatek od nieruchomości
stowarzyszenia
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Czy nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe, podlegają na mocy art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?
POSTANOWIENIE Prezydent Miasta Tarnowa na podstawie art. 14a § 1-5 w związku z art. 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku Zakładu (...) z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia udzielić na wniosek Podatnika – Zakładu (...) interpretacji co do stosowania art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) w zakresie zwolnienia od podatku nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe. Organ podatkowy stwierdza, że nieruchomości zajęte na potrzeby podatnika podlegają na mocy ww. przepisu zwolnieniu od podatku od nieruchomości. UZASADNIENIE Zgodnie z art. 14a § 1-5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe albo kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik w dniu 15 lutego 2007 r. złożył, zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego co do stosowania art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wyrażając własne stanowisko, iż grunty i budynki zajęte na potrzeby podatnika z mocy ww. przepisu są zwolnione od podatku od nieruchomości. Organ podatkowy wydając niniejszą interpretację oparł się na piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z dnia 6 września 2005 r., znak: LK-833/AP/05/563, w sprawie zwolnienia nieruchomości zajętych przez stowarzyszenia na działalność oświatową. W piśmie tym Ministerstwo Finansów wyjaśnia, iż ze zwolnienia od podatku od nieruchomości korzystają nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych. Jednak art. 34 ustawy stanowi, że stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach, a dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Art. 83a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) stwierdza, że prowadzenie szkoły lub placówki oraz zespołu szkół lub placówek nie jest działalnością gospodarczą, natomiast działalność oświatowa nie obejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Z powyższego wynika, że nieruchomości zajęte przez stowarzyszenia na działalność oświatową nie są traktowane jak nieruchomości zajęte na działalność gospodarczą. Podlegają więc zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli ta działalność jest działalnością statutową tego stowarzyszenia. Organ podatkowy stwierdza, na podstawie statutu Ośrodka (...), iż Ośrodek (...) jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego, umożliwiającą uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez kształcenie, dokształcania i doskonalenie. Osobą prawną odpowiedzialną za prowadzenie i funkcjonowanie Ośrodka jest Zakład (...) działający na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego jako Stowarzyszenie pod nr (...). Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest dla wnioskodawcy wiążąca. Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie, które wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Tarnowa, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |