Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
DEN.I.4-3110/35/07
z 26 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DEN.I.4-3110/35/07
Data
2007.09.26



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
1. Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opiatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy.
2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określone przez radę gminy we wzorze formularza nie wypełnia dyspozycji art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o której mowa w pkt. 1?
3. Przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości sporządzone w sposób niezgodny ze wzorami formularzy określonych przez radę gminy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, art. 216, art. 217 i art. 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) oraz art. 6 ust. 9 pkt 1 i art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opiatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika: ... Sp. z o.o. w ... ..., z dnia 21 czerwca 2007 r. (data wpływu do Urzędu Gminy ... - 3 lipca 2007 r.) o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego postanawiam udzielić podatnikowi następującej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego - art. 6 ust. 9 pkt 1 i art. 6 ust. 13 ustawy z ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opiatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.).

1.) Wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opiatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy.

2.) Złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określone przez radę gminy we wzorze formularza nie wypełnia dyspozycji art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o której mowa w pkt. 1.

3.) Przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości sporządzone w sposób niezgodny ze wzorami formularzy określonych przez radę gminy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opiatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne ...Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Z kolei ust. 13 tegoż artykułu upoważnia radę gminy do określenia w drodze uchwały wzorów formularzy o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania, niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Przyjęte przez radę gminy wzory formularzy są aktami prawa miejscowego, które stanowi rada gminy w formie uchwały, ustalającej obowiązujący na terenie danej gminy wzór informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz wzór deklaracji na podatek od nieruchomości. Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gdzie w art. 41 ust 1 stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.

Mając na względzie powyższą regulację uchwalania przez organ gminy wzorów formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości - nie jest możliwa unifikacja tych formularzy, a zatem w każdej gminie poszczególne rady mogą określić wzory formularzy w sposób różniący się od przyjętych w innych gminach, przy zachowaniu dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Dlatego też podatnik jest zobowiązany złożyć deklarację na podatek od nieruchomości oraz złożyć informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych w taki sposób by zostały wypełnione wszystkie dyspozycje zakreślone przez radę gminy we wzorze formularza.

Zakres informacji wykazanych w składanych deklaracjach, powinien odpowiadać zakresowi informacji objętych ewidencją prowadzoną w systemie informatycznym przez organ podatkowy, w szczególności w zakresie danych dotyczących podatnika oraz przedmiotu opodatkowania. Rada Gminy określa w drodze uchwały uwzględniając obowiązujące regulacje prawne, dane dotyczące podatnika i przedmiotu opodatkowania, niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Wyjątkowo można uznać, iż podanie większej liczby informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych jest dopuszczalne pod warunkiem istnienia na terenie danej gminy wzoru, zawierającego w deklaracji rubrykę „informacje dodatkowe".

Niedopełnienie obowiązku związanego ze złożeniem informacji lub deklaracji na podatek od nieruchomości, jak również niedokonanie ich aktualizacji może skutkować naruszeniem przez podatnika przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930 ze zm.). Stosownie do art. 54 § 1 podatnik, który między innymi nie składa deklaracji, przez co naraża Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego na uszczuplenie podatku, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

Na postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia, które wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Gminy .... Zażalenie powinno spełniać wymagania określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj