Fn3119/1/2007
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn3119/1/2007
Data
2007.08.20
Autor
Burmistrz Ujazdu
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości
Słowa kluczowe
formularze podatkowe
opłata lokalna
podatek od nieruchomości
Pytanie podatnika
1. Czy wyrażenie „sporządzenie na formularzu wg ustalonego wzoru” użyte w art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od odniesienia do deklaracji na podatek od nieruchomości oznacza formularz ( replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy, przesłany później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu oraz przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiary i poboru podatku od nieruchomości – jak to stanowi art.6 ust.13 tej ustawy? 2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez radę gminy, obejmujący przykładowo numery ksiąg wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adres położenia nieruchomości, KRS, Regon, PKD lub wysokość rat miesięcznych podatku od nieruchomości wypełnia dyspozycję art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych? 3. Czy przepisy prawa podatkowego i praw karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacjo o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zastały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy?
Postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Na podstawie art.14 a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa w zw. z art.4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o zmianie ustawy- Ordynacja podatkowa ( Dz.U. nr 217,poz1590) w sprawie z wniosku podatnika podatku od nieruchomościz dnia 29 czerwca 2007r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu interpretacji prawa podatkowego w zakresie obowiązujących wzorów formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości i informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych. postanawiam: 1. uznać, że stanowisko wnioskodawcy, iż każdy wzór formularza deklaracji na podatek od nieruchomości odbiegającej układem graficznym od wzoru formularza deklaracji na podatek od nieruchomości ustalonego obowiązującą uchwałą rady jest formularzem deklaracji, o którym mowa w art.6 ust.9 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jest sprzeczne z tym przepisem, 2. uznać stanowisko wnioskodawcy, że złożenie informacji zawierającej dane niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości na formularzu innym niż określony uchwalą właściwej rady gminy nie powoduje konsekwencji w postaci wezwania podatnika do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości w ramach czynności sprawdzających i konsekwencji karno-skarbowych za sprzeczne z art.274 a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa oraz z przepisami art.56 § 4 kodeksu karnego skarbowego, 3. uznać za zasadne stanowisko wnioskodawcy, że złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu zgodnym z wzorem określonym w uchwale właściwej rady gminy zawierającej szerszy zakres danych dot. podatnika oraz przedmiotu opodatkowania niż wymaga to obowiązujący na terenie danej gminy wzór formularza jest spełnieniem obowiązku określonego w art.6 ust.9 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Uzasadnienie We wniosku z dnia 29 czerwca 2007r. (data nadania ze stempla pocztowego) podatnik podatku od nieruchomości Spółka z o.o. zwróciła się do Burmistrza jako organu podatkowego właściwego dla podatku od nieruchomości o udzielenie na podstawie art.14 a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji ustawy o podatkachi opłatach lokalnych w części dot. składania deklaracji na podatek od nieruchomości (informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych) za formularza wg wzoru określonego uchwałą Rady Miejskiej . Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na trzy pytania, przedstawił stan faktyczny oraz własne stanowisko w tej sprawie. Wnioskodawca zapytuje czy: 1. czy wyrażenie „sporządzenie na formularzu wg ustalonego wzoru” użyte w art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od odniesienia do deklaracji na podatek od nieruchomości oznacza formularz ( replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy, przesłany później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu oraz przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiary i poboru podatku od nieruchomości – jak to stanowi art.6 ust.13 tej ustawy, 2. czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez radę gminy, obejmujący przykładowo numery ksiąg wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adres położenia nieruchomości, KRS, Regon, PKD lub wysokość rat miesięcznych podatku od nieruchomości wypełnia dyspozycję art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, 3. czy przepisy prawa podatkowego i praw karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacjo o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zastały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy. Stwierdzono, że w sprawach objętych tymi pytaniami nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. W zajętym stanowisku wnioskodawca wyraził pogląd, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez radę gminy jest formularzem deklaracji, o którym mowa w art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikowi nie grożą przewidziane w ustawie – Ordynacja podatkowa oraz w kodeksie karnym skarbowym konsekwencje, jeżeli złoży deklarację na formularzu o innym układzie graficznym niż określony uchwałą rady gminy właściwej ze względu na położenie nieruchomości, jeżeli tylko ta deklaracja zawierała będzie dane wymagane we wzorze formularza określonego uchwałą rady gminy, a konsekwencji tych nie powoduje także złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości wg wymaganego wzoru formularza, gdy deklaracja ta zawiera szerszy zakres danych niż wzór formularza deklaracji określony w uchwale rady gminy. Organ podatkowy nie podziela stanowiska wnioskodawcy, że złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu o wzorze innym niż określony uchwała rady gminy podjętą na podstawie art.5 ust.13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nawet zawierającym wszystkie wymagane tym wzorem dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, stanowi wypełnienie obowiązku złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości wynikającego z art.8 ust.9 pkt 1 tej ustawy. Przepis art.6 ust.13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nakazuje radzie gminy określenie, w drodze uchwały, wzorów formularzy informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości. W przepisie tym ustawodawca wskazał także na treść tego wzoru nakazując zamieszczenie a nim danych dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Uchwała ta jest aktem prawa miejscowego obowiązującym wszystkich podatników z danej gminy i organ podatkowy. Nie ulega wątpliwości, że określony w art.6 ust.9 pkt 1 tej ustawy obowiązek składania corocznie deklaracji na podatek od nieruchomości, sporządzonych na formularzu wg ustalonego wzoru dotyczy obowiązku składania tych deklaracji wg wzoru ustalonego uchwałą rady gminy na terenie której znajdują się nieruchomości podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Użyte przez ustawodawcę określenie „wzór formularza” oznacza formularz w układzie graficznym określonym przez uchwałę rady gminy. Obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości wg wzoru ustalonego przez radę ma na celu zapobieżenie dowolności podatników w zakresie danych niezbędnych do wymiaru i poboru podatku, a także ułatwienie podatnikom wywiązania się z obowiązków deklarowania przedmiotu i podstaw opodatkowania. Posługiwanie się ustalonymi w przepisach prawa formularzami deklaracji jest powszechnie w prawie podatkowym. Dopuszczenie do stosowania przez podatników różnych wzorów formularzy, w tym ustalonych przez nich, spowodowałoby, że uchwała rady gminy ustalająca wzór formularz deklaracji nie byłaby aktem prawa miejscowego i konsekwencji byłaby zbędna. W rezultacie zgodnie z przepisami art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zadeklarowanie przedmiotu opodatkowania nawet przy podaniu danych niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, na innym formularzu niż wzór ustalony uchwalą rady gminy nie stanowi wypełnienia określonego w tym przepisie obowiązku. Jeżeli podatnik podatku od nieruchomości zobowiązany do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości składa deklarację na ten podatek zgodną z wzorem formularza tej deklaracji ustalonym przez radę gminy i uważa za stosowne na zamieszczenie w tej deklaracji danych nie wymaganych w ustalonym wzorze deklaracji – o ile te dodatkowe dane nie uniemożliwiają lub nie utrudniają czytelności deklaracji to nie ma podstaw do twierdzenia, że podatnik nie wywiązał się z obowiązku określonego w art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkachi opłatach lokalnych. Organ podatkowy nie podziela również stanowiska podatnika, że złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu innym niż wzór formularza ustalony przez radę gminy, w tym w innym układzie graficznym, nie powoduje konsekwencji przewidzianych w ustawie – Ordynacja podatkowa i w kodeksie karnym skarbowym. Jak już wyżej powiedziano złożenie deklaracji na formularzu wg wzoru innego niż ustalony uchwała rady gminy nie stanowi wypełnienia obowiązku z art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Złożenie przewidzianej w tym przepisie deklaracji oznacz złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości zgodnie z wzorem ustalonym przez radę gminy. W rezultacie zadeklarowanie przez określonego podatnika podatku od nieruchomości danych dot. przedmiotu opodatkowania umożliwiających wymiar i pobór podatku na formularzu niezgodnym z wzorem ustalonym przez radę gminy nie jest wywiązaniem się z obowiązku złożenia deklaracji. Upoważnia to organ podatkowy na podstawie art.274 a § 1 Ordynacja podatkowa do wezwania podatnika do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu zgodnym z wzorem ustalonym przez radę gminy. Dalszą konsekwencją nie wywiązania się z obowiązku złożenia deklaracji jest odpowiedzialność karna określona w art.56 § 4 kodeksu karnego skarbowego. Przepis ten bowiem penalizuje zachowania podatnika, który pomimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania, nie składa wymaganych prawem deklaracji. Od postanowienia niniejszego przysługuje wnioskodawcy prawo złożenia zażalenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Ujazdu. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do niej organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, jeżeli decyzja ta byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w niniejszym postanowieniu. |