Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-461B/07/MN
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-461B/07/MN
Data
2007.12.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
autostrada
faktura
świadczenie usług
usługi


Istota interpretacji
Czy otrzymane od Ministra Transportu na podstawie umowy koncesyjnej, w związku z eksploatacją autostrady, wynagrodzenie za dostępność oraz gwarantowany przychód z opłat będzie opodatkowane podatkiem VAT - jako świadczenie usług i winno być udokumentowane fakturą VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za dostępność oraz gwarantowanego przychodu z opłat - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 września 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za dostępność oraz gwarantowanego przychodu z opłat.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Celem działalności Spółki jest budowa i eksploatacja autostrady w oparciu o udzieloną koncesję w drodze decyzji administracyjnej. W dniu 31 sierpnia 2004 r. Spółka zawarła z Ministrem Infrastruktury (obecnie Minister Transportu) umowę na budowę i eksploatację autostrady (dalej: umowa koncesyjna), której celem jest sfinansowanie, budowa i eksploatacja etapu i autostrady A1, tj. od miejscowości D. do miejscowości N. (dalej: projekt). W dniu 28 lipca 2005 r. Spółka zawarła z "N" i "E" umowy na finansowanie projektu.

Projekt realizowany przez Spółkę znajduje się obecnie w fazie budowy. Pod koniec 2007 r. planowane jest oddanie do eksploatacji dwóch pierwszych sekcji projektu, tj. odcinka autostrady pomiędzy miejscowościami D. i S.

Zgodnie z postanowieniami umowy koncesyjnej, w związku z eksploatacją autostrady, Spółka będzie otrzymywać od Ministra Transportu (lub Krajowego Funduszu Drogowego) świadczenia pieniężne, w postaci tzw. wynagrodzenia za dostępność oraz tzw. gwarantowanego przychodu z opłat. Wynagrodzenie za dostępność będzie należne Spółce niezależnie od liczby pojazdów korzystających z autostrady. Gwarantowany przychód z opłat będzie należny tylko w sytuacji, gdy ruch pojazdów na autostradzie przekroczy określone wartości (liczba pojazdów) wskazane w umowie koncesyjnej.

Ponadto, ponieważ autostrada A1 będzie autostradą płatną, Spółka jako jej koncesjonariusz, pobierać będzie od jej użytkowników (kierowców) opłaty za przejazd. Pobór opłat dokonywany będzie na bramkach wyjazdowych z autostrady. Spółka ma obowiązek pobierać opłaty za przejazd wraz z należnym od nich podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki i podatek ten odprowadzać zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa. W związku z poborem opłat za przejazd Spółka będzie miała obowiązek wystawiać użytkownikom autostrady komputerowo generowane rachunki za przejazd.

Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych i krajowym funduszu drogowym stanowi, że opłaty za przejazd autostradą, pobierane przez koncesjonariusza, stanowią jego przychód. Jednocześnie wspomniana ustawa stanowi, że umowa o budowę i eksploatację autostrady określi warunki i zakres podziału zysku pomiędzy Spółką a "K" (dalej: "K").

W wykonaniu zapisów ww. ustawy, w umowie koncesyjnej uregulowane zostały zasady postępowania przez Spółkę ze zbieranymi przez Spółkę opłatami za przejazd oraz zasady rozliczeń z Ministrem Transportu. I tak, umowa koncesyjna stanowi, że do 14 dnia każdego miesiąca Spółka ma obowiązek przekazać do "B" oraz "G" sprawozdanie wykazujące uzyskane przychody z opłat za przejazd w miesiącu poprzednim. W sprawozdaniu tym Spółka ma wskazać także kwotę obliczonego przez nią i należnego jej gwarantowanego przychodu z opłat. Zgodnie z warunkami umowy koncesyjnej, Spółka ma obowiązek złożyć wspomniane sprawozdanie wraz z odpowiednią fakturą. Opłaty za przejazd autostradą w całości należą się "K", przy czym, jeżeli kwota pobranych opłat za przejazd autostradą w danym okresie rozliczeniowym jest wyższa niż należny Spółce gwarantowany przychód z opłat, Spółka ma obowiązek dokonać na rachunek "K" przelewu kwoty stanowiącej nadwyżkę przychodów z opłat za przejazd ponad kwotę gwarantowanego przychodu z opłat. W przypadku natomiast, gdy kwota zebranych opłat za przejazd autostradą będzie niższa niż kwota gwarantowanego przychodu z opłat, Spółka otrzyma od Ministra Transportu różnicę pomiędzy tymi dwiema wartościami.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy należne Spółce świadczenie w postaci wynagrodzenia za dostępność oraz gwarantowanego przychodu z opłat (jeśli będzie należne) podlegać będą po stronie Spółki opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenie za dostępność jest wynagrodzeniem za usługę polegającą na wykonywaniu przez spółkę jej obowiązków jako koncesjonariusza płatnej autostrady i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową (z barku regulacji szczególnych). Wynagrodzenie w postaci gwarantowanego przychodu z opłat staje się należne w sytuacji, gdy ruch pojazdów na autostradzie przekroczy wartości określone w umowie koncesyjnej. Jest to zatem wynagrodzenie, które z jednej strony ma premiować wysiłki Spółki w zakresie zachęcania kierowców do korzystania z płatnej autostrady, a z drugiej strony ma Spółce wynagradzać zwiększony wysiłek związany z obsługą intensywnego ruchu pojazdów. Z tego punktu widzenia gwarantowany przychód z opłat stanowi dodatkowe (oprócz należnego Spółce wynagrodzenia za dostępność) wynagrodzenie za wykonywane obowiązki koncesjonariusza autostrady płatnej i tym samym winno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową. Z uwagi na to, Spółka winna także wystawiać na Ministra Transportu faktury dokumentujące wskazane usługi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż wynagrodzenie tzw. za dostępność, zgodnie z postanowieniami umowy koncesyjnej, stanowi wynagrodzenie z tytułu utrzymania przez Spółkę dostępności autostrady dla kierowców i jest wynagrodzeniem za usługę polegającą na wykonywaniu przez Spółkę jej obowiązków jako koncesjonariusza płatnej autostrady, natomiast wynagrodzenie w postaci gwarantowanego przychodu z opłat należne jest w sytuacji, gdy natężenie ruchu na autostradzie przekroczy określone w umowie wielkości, co z jednej strony ma premiować wysiłki Spółki w zakresie zachęcania kierowców korzystania z płatnej autostrady, a z drugiej strony ma Spółce wynagrodzić zwiększony wysiłek związany z obsługą wyższego od zakładanego poziomu ruchu.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności z innym podmiotem.

Uznać więc należy, że wypłacone wynagrodzenie, zarówno „za dostępność” jak i „w postaci gwarantowanego przychodu z opłat” związane jest z określonymi zachowaniami Spółki, a zatem ze świadczeniem usług przez Spółkę, która otrzymuje opisane wynagrodzenia. Zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Takie działania należy odpowiednio udokumentować. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…). Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wymienione przepisy wskazują, iż Spółka otrzymująca opisane wynagrodzenia ma obowiązek udokumentować przedmiotową usługę fakturą VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj