Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-62/07-4/AM
z 17 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-62/07-4/AM
Data
2007.10.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność pozarolnicza
odszkodowania
przychód
zakaz konkurencji


Istota interpretacji
Otrzymywane przez Pana odszkodowanie z tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a następnie doliczyć do innych przychodów osiąganych przez Pana z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować zgodnie z wybraną formą opodatkowania, w tym przypadku stawką podatku liniowego 19%.



Wniosek ORD-IN 826 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 08.08.2007 r. (data wpływu 13.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów otrzymywanych na podstawie zawartej umowy o zakazie konkurencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.08.2007 . został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów otrzymywanych na podstawie zawartej umowy o zakazie konkurencji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 2003 roku prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Do 31.12.2006 r. podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczał na zasadach ogólnych, a od 01.01.2007 r. wybrał opodatkowanie według stawki liniowej t. j. 19%.

Do 31.12.2006 r. na podstawie umowy z podmiotem gospodarczym spółka z o.o. wnioskodawca realizował usługi w zakresie eksploatacji systemu informatycznego xx obsługującego większość operacyjnej działalności tej spółki. Po rozwiązaniu umowy z dniem 31.12.2006 r. w dniu 2.01.2007 r. pomiędzy spółką a wnioskodawcą jako przedsiębiorcą została podpisana umowa o zakazie konkurencji. Na mocy tej umowy przez ustalony okres wnioskodawca otrzymuję wynagrodzenie miesięczne na podstawie wystawianych przez niego jako przedsiębiorcę faktur VAT. Przychody z tego tytułu strona traktuje jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które dolicza do pozostałych przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkowuję według stawki liniowej 19%.

Przedstawiony stan faktyczny został uzupełniony pismem z dnia 07.09.2007 r. (data wpływu 10.09.2007 r.) w którym określono przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji oraz uzupełniono stan faktyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody otrzymane z mocy umowy o zakazie konkurencji są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej i na równi z pozostałymi przychodami mogą być opodatkowane według stawki liniowej...

Zdaniem wnioskodawcy przychody uzyskane z tytułu realizacji umowy o zakazie konkurencji są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust.1 pkt 3 ustawy zdnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.), które podlegają opodatkowaniu według stawki liniowej. Wnioskodawca powołuje się na przepisy art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się również zobowiązanie do powstrzymania od dokonania czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz.176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepisy artykułu 21 ust. 1 pkt 3 lit. d) ww. ustawy wskazują jako wolne od podatku dochodowego otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem: m. in. odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji.

Jak wynika z powyższego zapisu, odszkodowanie wypłacone z tytułu tzw. klauzuli o zakazie konkurencji nie zostało objęte zwolnieniem przedmiotowym, wynikającym z art.21 ust.1 pkt 3 ww. ustawy i stanowi dla podatnika przychód podlegający opodatkowaniu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego zawarta przez wnioskodawcę umowa z podmiotem gospodarczym spółką z o.o. miała charakter umowy polegającej na świadczeniu usług w zakresie eksploatacji systemu informatycznego. Przychody uzyskane z tytułu świadczonych na rzecz spółki z o. o. usług, stanowiły dla strony przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W wyniku rozwiązania umowy o współpracy, strony zawarły umowę o zakazie konkurencji. Na mocy tej umowy przez ustalony okres wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki wynagrodzenie miesięczne w oparciu o wystawione przez niego faktury VAT. Otrzymywane wynagrodzenie jest więc świadczeniem usług, polegającym na powstrzymaniu się wykonywania działalności konkurencyjnej.

W związku z powyższym uznać należy, iż wynagrodzenie wypłacone z tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji jest świadczeniem wynikającym de facto z łączącej wcześnie strony umowy o współpracy i jako takie, winno zostać zakwalifikowane. W związku z tym wypłacane wnioskodawcy należności w związku z zawartą umową o zakazie konkurencji, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, ponieważ ma swoje źródło we wcześniej wykonywanej działalności usługowej na rzecz ww. Spółki.

Wobec powyższego otrzymywane przez Pana odszkodowanie z tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a następnie doliczyć do innych przychodów osiąganych przez Pana z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować zgodnie z wybraną formą opodatkowania, w tym przypadku stawką podatku liniowego 19%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj