Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
1440/DVAT/443-31331/2007/AP
z 14 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1440/DVAT/443-31331/2007/AP
Data
2007.03.14



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumenty
powstanie obowiązku podatkowego
zmniejszenie podatku należnego
zwrot towarów


Pytanie podatnika
1.Na podstawie jakich dokumentów podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia?
2.Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia?
3.Na podstawie jakich dokumentów podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?
4.Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?
5.Na podstawie jakich dokumentów podatnik nabywa prawo obniżenia podatku należnego w przypadku udzielenia po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?
6.Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących z udzielonego po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 19 ust 1, ust. 11, ust. 13 pkt 6, art. 29 ust. 4, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 poz. 375), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 20.12.2006r. (data wpływu 03.01.2007r.) sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola

postanowił

uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące:
- dokumentów, na podstawie których podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia – za prawidłowe,
- momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia:
- w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia – za prawidłowe,
- w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru – za nieprawidłowe,
- dokumentów, na podstawie których podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów – za prawidłowe,
- momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów:
- w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia – za prawidłowe,
- w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru – za nieprawidłowe,
- dokumentów, na podstawie których podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku udzielenia po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów – za prawidłowe,
- momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących z udzielonego po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów:
- w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu rabatu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia – za prawidłowe,
- w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu rabatu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 20.12.2006r. (data wpływu 03.01.2007r.) Strona zwróciła się w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu artykułami odzieżowymi. Zamówienia towarów składane są drogą pocztową, faksem, mailem lub za pomocą formularza internetowego, zaś dostawa towarów do klientów odbywa się w systemie wysyłkowym. Zapłata następuje każdorazowo za pośrednictwem poczty przy odbiorze towaru przez klienta. Klientami Spółki są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Składane przez klientów zamówienia trafiają do niemieckiej bazy zamówień kontrahenta Spółki. W momencie dokonania zamówienia towary znajdują się w niemieckim magazynie tegoż kontrahenta. Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od niemieckiego kontrahenta a na rzecz krajowych odbiorców dokonuje dostawy towarów na terenie Polski.
Dostawy dokonywane na rzecz ostatecznych odbiorców w Polsce będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej dokumentowane są wystawianymi przez Spółkę rachunkami. Faktury wystawiane są tylko w przypadkach, jeżeli odbiorca tego zażąda. Do każdej przesyłki z towarem dołączany jest formularz zwrotu przyporządkowany do danej przesyłki i wystawionego rachunku.
Klient decydujący się na zwrot zakupionego towaru, zobowiązany jest do wypełnienia powyższego formularza i odesłania go wraz ze zwracanym towarem na umieszczony w formularzu adres korespondencyjny Spółki.
Formularz zwrotu zawiera zestawienie towarów, które zostały wysłane do klienta. Klient dokonując zwrotu zaznacza, które z towarów są zwracane określając jednocześnie przyczynę zwrotu. Ponadto klient podaje na formularzu numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot pieniędzy lub informuje spółkę o innej preferowanej formie rozliczenia należności z tytułu zwrotów towarów. W Spółce są wyznaczone osoby, które są odpowiedzialne za weryfikację przysłanych towarów pod kątem spełnienia warunków regulaminu zwrotów (jakość towaru, terminy). Jeżeli nie zostają stwierdzone uchybienia w procesie zwrotu, zwrot zostaje zaakceptowany. W momencie przyjęcia zwrotu w systemie księgowane jest zobowiązanie Spółki wobec klienta w wysokości odpowiadającej wartości brutto zwróconego towaru. Ponieważ klient może wybrać różne sposoby rozliczenia ze spółką, realizowanemu zwrotowi towarów nie zawsze towarzyszy przelew środków pieniężnych na rachunek bankowy – zdarzają się bowiem przypadki, gdy klient:
-w momencie dokonania zwrotu towaru wyraża wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia,
-podejmuje decyzję o zatrzymaniu środków pieniężnych w Spółce na poczet następnych, bliżej nieokreślonych zamówień.
Ponadto polityka marketingowa Spółki przewiduje przyznanie klientom tzw. rabatów urodzinowych. Jeżeli klient zamówi towar w miesiącu swoich urodzin, otrzymuje 10% zniżkę. Zdarzają się jednak przypadki, iż system nie uwzględni rabatu należącego się klientowi zgodnie z regulaminem. W takich sytuacjach klient po otrzymaniu towaru i rachunku, na którym nie jest uwzględniony przysługujący mu rabat zwraca się do Spółki za pośrednictwem infolinii z prośbą o jego uwzględnienie. Spółka sprawdza okoliczności złożenia zamówienia (czy zostało ono złożone w miesiącu urodzin) i konsultant wprowadza do systemu dane o reklamacji. Tego samego dnia wyznaczony na ten dzień kierownik grupy przyjmującej reklamacje podejmuje ostateczną decyzję o uznaniu reklamacji i przyznaniu rabatu. Do systemu wprowadzane są dane o udzielnie klientowi rabatu i na koncie danego klienta księgowana jest należna mu kwota z tego tytułu. Równolegle możliwe jest wydrukowanie z sytemu informacji o dokonanej operacji udzielenia rabatu. Kwota należna z tytułu rabatu może być na życzenie klienta zatrzymana w Spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zamówień.
Zapytanie
1.Na podstawie jakich dokumentów podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia?
2.Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia?
3.Na podstawie jakich dokumentów podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?
4.Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?
5.Na podstawie jakich dokumentów podatnik nabywa prawo obniżenia podatku należnego w przypadku udzielenia po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?
6.Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących z udzielonego po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem składającego zapytanie –
1.w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia, podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie prowadzonej przez Spółkę dokumentacji, gdyż wynika z niej, jakie towary i w którym dokładnie dniu zostały zwrócone oraz której pierwotnej transakcji sprzedaży dany zwrot towarów dotyczy,
2.obowiązek podatkowy w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia powstaje:
• w przypadku, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia,
• w przypadku, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru,
3.w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów, podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie prowadzonej przez Spółkę dokumentacji, gdyż wynika z niej, jakie towary i w którym dokładnie dniu zostały zwrócone oraz której pierwotnej transakcji sprzedaży dany zwrot towarów dotyczy,
4.obowiązek podatkowy w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów, powstaje:
• w przypadku, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia,
• w przypadku, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru,
5.w przypadku udzielenia po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient wyraził wolę rozliczenia kwoty wynikającej z przyznanego rabatu poprzez realizację następnego szczegółowo określonego zamówienia, podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie prowadzonej przez Spółkę dokumentacji, gdyż wynika z niej moment udzielenia rabatu oraz do której z wcześniej realizowanych dostaw towarów rabat ten się odnosi,
6.obowiązek podatkowy w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących z udzielonego w ramach poprzedniej dostawy rabatu, gdy klient wyraził wolę rozliczenia kwoty wynikającej z przyznanego rabatu poprzez realizację następnego szczegółowo określonego zamówienia, powstaje:
• w przypadku, gdy kwota należna klientowi z tytułu rabatu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia,
• w przypadku, gdy kwota należna klientowi z tytułu rabatu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru.

Działając na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte dotyczące:
-dokumentów, na podstawie których podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia – za prawidłowe,
-momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia:
-w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia – za prawidłowe,
-w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru – za nieprawidłowe,
-dokumentów, na podstawie których podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów – za prawidłowe,
-momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towaru w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów:
-w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia – za prawidłowe,
-w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu dokonanego zwrotu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru – za nieprawidłowe,
-dokumentów, na podstawie których podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku udzielenia po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów – za prawidłowe,
-momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących z udzielonego po dokonaniu transakcji rabatu w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów:
-w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu rabatu jest wyższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, w której spółka zacznie dysponować kwotą przeznaczoną na realizację przyszłego zamówienia – za prawidłowe,
-w części dotyczącej okoliczności, gdy kwota należna klientowi z tytułu rabatu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy dla całej wartości netto zamówienia powstaje z chwilą, w której następuje ostateczne rozliczenie transakcji, co następuje na poczcie przy odbiorze towaru – za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
AD. 1, 3, 5.
Przepisami regulującymi wpływ dokonanych zwrotów towarów i udzielonych rabatów na obliczanie podstawy opodatkowania są: art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 poz. 535 ze zm.) oraz § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798).
Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Przepis ten uprawnia podatnika dokonującego sprzedaży towarów do zmniejszenia obrotu (in minus) w przypadkach w tym przepisie wymienionych, m.in. w przypadku udzielenia rabatów lub zwrotu towarów.
By podatnik-dostawca miał prawo dokonać zmniejszenia obrotu o wartość zwróconych towarów muszą być spełnione następujące warunki:
1.musi nastąpić zwrot towarów,
2.czynność zwrotu towarów należy właściwie udokumentować.
Zgodnie z art.106 ust.1 powołanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku,podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust.16.
Udokumentowanie udzielonych rabatów lub zwrotów towarów w rozumieniu art. 29 ust 4 ustawy, dokonanych po wystawieniu faktury sprzedaży następuje, zgodnie z § 16 rozporządzenia, poprzez wystawienie faktury korygującej, przy czym obniżenie obrotu uwarunkowane jest posiadaniem przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru tej faktury.
Jednak nie w każdym przypadku podatnik obowiązany jest do wystawiania faktur. Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego podatnik na ogół nie wystawia faktur sprzedaży, co w tych przypadkach wyklucza możliwość dokumentowania zwrotów i rabatów wystawieniem faktury korygującej.Ponadto podatnik nie rejestruje sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, na co pozwala mu § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 poz. 375), zgodnie z którym zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006 r. — sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 44 ww. załącznika wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.
Analizując powyższe należy stwierdzić, że ustawodawca nie określił wyczerpująco, w jaki sposób podatnik dokonujący sprzedaży niepotwierdzonej fakturą czy paragonem fiskalnym winien udokumentować dokonany zwrot towaru i udzielony rabat w sposób pozwalający mu na zmniejszenie obrotu. Należy jednak zaznaczyć, że powinien to zrobić tak, by nie pozostawiać wątpliwości co do wystąpienia tego faktu.
W opisie stanu faktycznego wskazano, że Wnioskodawca w przypadku dokonywanych zwrotów towarów i udzielanych rabatów na podstawie stosowanych procedur jest w stanie każdorazowo udokumentować:
-w przypadku zwrotu towaru – jakie towary i w którym dokładnie dniu zostały zwrócone oraz której pierwotnej transakcji sprzedaży dany zwrot towarów dotyczy,
-w przypadku udzielenia rabatu – moment udzielenia rabatu oraz do której z wcześniej realizowanych dostaw towarów rabat ten się odnosi.
Mając na uwadze powyższe, w tym brak ustawowego uregulowania kwestii dającej prawo do obniżenia obrotu dokumentacji dokonywanych zwrotów towarów i udzielanych rabatów w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę oraz stosowane przez Spółkę procedury, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola postanowił uznać stanowisko Spółki w tym zakresie za prawidłowe.
AD. 2,4,6
Generalna zasada dotycząca momentu powstania obowiązku podatkowego została zawarta w przepisie art. 19 ust 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust 6, art. 20 i art. 21 ust 1.
Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.
Pozostawienie w Spółce środków pieniężnych pochodzących z udzielonego rabatu czy zaakceptowanego zwrotu towarów jest tożsame z przekazaniem tych środków Podatnikowi. Jednak z punktu widzenia momentu powstania obowiązku podatkowego istotne jest, czy w momencie zaakceptowania zwrotu czy podjęcia decyzji o przyznaniu rabatu znany jest przedmiot transakcji, jaka ma być zrealizowana przy pomocy wspomnianych środków pieniężnych.
W przypadku, gdy przedmiot ten jest znany – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zaakceptowania zwrotu towaru czy podjęcia decyzji o przyznaniu rabatu, bowiem kwotę tę należy rozumieć jako zaliczkę w rozumieniu art. 19 ust. 11 ustawy.
Natomiast jeżeli w momencie zaakceptowania zwrotu czy podjęcia decyzji o przyznaniu rabatu przedmiot transakcji nie jest znany, trudno mówić w takiej sytuacji o przedpłacie, zaliczce zadatku czy racie, gdyż nie wiadomo jakiej czynności opodatkowanej kwota ta dotyczy. Pozostawione w spółce środki pieniężne stają się zaliczką dopiero w momencie ustalenia przez strony przedmiotu transakcji.
Rozpatrując zagadnienia poruszone we wniosku należy zwrócić uwagę na przepis art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.
Analizując wskazany przepis należy stwierdzić, że jeżeli kwota należna klientowi z tytułu rabatu jest niższa niż wartość brutto nowego zamówienia – obowiązek podatkowy w części dotyczącej wartości netto zamówienia pokrywanej przez klienta w momencie odbioru przesyłki powstaje w momencie otrzymania tej części należności, gdyż dla tej części należności jest to moment otrzymania zapłaty, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy.
Jednocześnie organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika, zgodnie z którym jeżeli choć część należności pokrywana jest przez klienta przy odbiorze przesyłki to obowiązek podatkowy w stosunku do całej wartości transakcji powstaje z chwilą otrzymania tej części zapłaty. Taka interpretacja stałaby w sprzeczności z przytoczonym powyżej przepisem art. 19 ust. 11 ustawy jak również z samym literalnym brzmieniem przepisu art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy, który odwołuje się do chwili otrzymania zapłaty, a ta zaś, o czym była mowa powyżej, w części dotyczącej kwoty wynikającej ze zwrotu towarów czy udzielonego rabatu – miała miejsce w momencie zaakceptowania zwrotu czy przyznania rabatu.
Reasumując należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących ze zwrotu towarów w sytuacji, gdy klient w momencie dokonania zwrotu wyraził wolę realizacji następnego szczegółowo określonego zamówienia, powstaje w chwili:
-zaakceptowania zwrotu – w części dotyczącej wartości nowego zamówienia – jeżeli ta jest niższa od wartości zaakceptowanego zwrotu towarów,
-otrzymania zapłaty za zaliczeniem pocztowym – w części dotyczącej nadwyżki wartości nowego zamówienia nad wartością zaakceptowanego zwrotu.
Natomiast w przypadku realizowania zamówienia ze środków pochodzących z udzielonego po dokonaniu transakcji rabatu lub zaakceptowanego zwrotu towarów w sytuacji, gdy klient zdecydował o pozostawieniu środków pieniężnych w spółce na poczet przyszłych, bliżej nieokreślonych zakupów, obowiązek podatkowy dla nowej dostawy powstaje w chwili:
-uzgodnienia przedmiotu nowej transakcji – w części dotyczącej wartości nowego zamówienia – jeżeli ta jest niższa od wartości zaakceptowanego zwrotu towarów lub udzielonego rabatu,
-otrzymania zapłaty za zaliczeniem pocztowym – w części dotyczącej nadwyżki wartości nowego zamówienia nad wartością zaakceptowanego zwrotu lub udzielonego rabatu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj