Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PV/443-151/4/07/AW
z 27 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PV/443-151/4/07/AW
Data
2007.09.27
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
oprogramowanie
stawki podatku
Pytanie podatnika
Dotyczu kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi kontroli oraz nadzoru nad pracą systemu i oprogramowania świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 1-3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga - stwierdza że wyrażone we wniosku stanowisko jest prawidłowe U z a s a d n i e n i e Wnioskiem z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi kontroli oraz nadzoru nad pracą systemu i oprogramowania świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wprowadza do swojej ofert usługę umożliwiającą odbiór polskich programów telewizyjnych za granicą za pośrednictwem internetu, pod nazwą SeeYourTV. W celu korzystania z tej usługi, klient (osoba fizyczna zamieszkała za granicą – poza terytorium Wspólnoty Europejskiej) musi zakupić specjalne urządzenie o nazwie SeeYourTV SYT-01, pełniące funkcję odbiornika telewizyjnego, antenę odbiorczą oraz licencję na specjalistyczne oprogramowanie pod nazwą MP Player, służące do odbioru sygnału telewizyjnego przez odbiornik. Wnioskodawca posiada licencję na to oprogramowanie i jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji nabywcom odbiorników SeeYourTV. Sublicencja jest udzielana na okres 12 miesięcy, z możliwością jej przedłużenia na dalsze okresy. Z tytułu zakupu odbiornika, anteny oraz 12-miesięcznej licencji klient uiszcza jednorazową opłatę. Odbiornik SeeYourTV oraz antena stają się własnością klienta. Odbiornik SeeYourTV odbiera sygnał telewizyjny (za pośrednictwem anteny), kompensuje go oraz przesyła w odpowiednim formacie w dowolne miejsce za pośrednictwem sieci Internet. Dzięki oprogramowaniu MP Player odebrany sygnał może być wyświetlony ponownie na dowolnym komputerze, laptopie czy nawet telefonie komórkowym. Dzięki takiej metodzie sygnał telewizyjny odebrany w jednym miejscu, może być oglądany w innym miejscu. Koniecznym warunkiem funkcjonowania SeeYourTV jest zainstalowanie odbiornika wraz z anteną w Polsce. Klient może to uczynić we własnym zakresie (np. Instalując odbiornik we własnym mieszkaniu, u rodziny itp.) lub skorzystać z usługi świadczonej w tym zakresie przez Wniskodawcę – mianowicie wynajmu specjalnie do tego celu przystosowanego miejsca – tzw. „lockera” – wraz z usługami dodatkowymi, z tytułu których uiszcza comiesięczne opłaty. Spółka przedstawia własne stanowisko w sprawie i uważa, że zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w zakresie oprogramowania jest miejsce zamieszkania (siedziby) nabywcy tych usług. W ocenie Wnioskodawcy, oferowane przez niego usługi polegające na monitorowaniu (kontroli, nadzorze) prawidłowego funkcjonowania systemu – oprogramowania MP Player, niezbędnego do korzystania z usługi SeeYourTV – wchodzą w zakres usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2). W przypadku świadczenia usług zasadą jest, że miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 (zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków. I tak w myśl art. 27 ust. 3 pkt. 1 w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Przepis powyższy – zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 stosuje się do usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2). Ponieważ Spółka sklasyfikowała usługi jako usługi elektroniczne w zakresie oprogramowania PKWiU 72.2, uwzględniając powyższe przepisy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, iż usługi w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) świadczone na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Wspólnoty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu postanowił jak w rozstrzygnięciu. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art.14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.