Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-199/07/AB
z 22 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-199/07/AB
Data
2008.01.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
wydatki inwestycyjne
wykładnia celowościowa


Istota interpretacji
Sposób wyliczenia wartości pomocy publicznej przysługującej w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.



Wniosek ORD-IN 731 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 23 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyliczenia wartości pomocy publicznej przysługującej wnioskodawcy w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyliczenia wartości pomocy publicznej przysługującej wnioskodawcy w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki Jawnej, która prowadzi działalność gospodarczą na terenie Mieleckiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (na podstawie stosownego zezwolenia wydanego dla Spółki po wejściu w życie Rozporządzenia, tj. po dniu 24 lutego 2007r.). Spółka zamierza dokonać kolejnych inwestycji, a co się z tym wiąże ponieść wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną. Inwestycjom towarzyszyć będzie również utworzenie nowych miejsc pracy. Wnioskodawca, jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych zamierza korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle § 4 ust. 1 i 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, można równocześnie (łącznie) skorzystać ze zwolnienia podatkowego przysługującego z tytułu kosztów nowej inwestycji (kosztów kwalifikowanych), jak i z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy...

  2. Czy wartość przysługującej wnioskodawcy pomocy publicznej w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowić będzie suma iloczynów:
    - kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą i maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru, oraz
    - dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników i maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru...

  3. Czy możliwość równoczesnego skorzystania z pomocy publicznej z tytułu ponoszenia kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia nowych pracowników przysługuje wyłącznie podatnikom, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej po dniu wejścia w życie rozporządzenia, tj. po dniu 24 luty 2007r., czy również podatnikom, którzy uzyskali zezwolenie przed tym dniem...

Zdaniem wnioskodawcy § 4 ust. 7 ww. Rozporządzenia stanowi, że pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy. Użyty w treści § 4 ust. 7 ww. rozporządzenia, spójnik "wraz" nakazuje przyjęcie interpretacji, zgodnie z którą podatnik może skorzystać z pomocy publicznej równocześnie (łącznie) z tytułu kosztów nowej inwestycji (o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1) oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy (o których mowa w § 4 ust 1 pkt 2). Za taką interpretacją przemawia również użyty w § 4 ust. 1 rozporządzenia spójnik "lub" (alternatywa rozłączna), oznaczający, że możliwe jest uzyskanie pomocy regionalnej z tytułu kosztów nowej inwestycji, utworzenia nowych miejsc pracy lub z obu tych tytułów łącznie.

W konsekwencji, zdaniem wnioskodawcy można skorzystać z pomocy publicznej łącznie z tytułów kosztów nowej inwestycji oraz utworzenia nowych miejsc pracy, co powoduje, że wartość dostępnej mu pomocy publicznej będzie stanowić suma iloczynów:

  • kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji i maksymalnej intensywności dla danego obszaru oraz
  • dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników i maksymalnej intensywności pomocy publicznej dla danego obszaru. Ponadto, wnioskodawca stoi na stanowisku, że do przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Oznacza to, że możliwość sumowania wartości pomocy publicznej przysługującej z tytułu kosztów nowej inwestycji i zatrudniania nowych pracowników dotyczy wyłącznie podmiotów, które uzyskają pozwolenie po dniu wejścia w życie Rozporządzenia, tj. po dniu 24 luty 2007 r.
  • kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji i maksymalnej intensywności dla danego obszaru oraz
  • dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników i maksymalnej intensywności pomocy publicznej dla danego obszaru. Ponadto, wnioskodawca stoi na stanowisku, że do przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Oznacza to, że możliwość sumowania wartości pomocy publicznej przysługującej z tytułu kosztów nowej inwestycji i zatrudniania nowych pracowników dotyczy wyłącznie podmiotów, które uzyskają pozwolenie po dniu wejścia w życie Rozporządzenia, tj. po dniu 24 luty 2007 r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust.1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.Przy czym zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a ww. ustawy).

Przepisem wykonawczym dla M. Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie m. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 26, poz. 163 ze zm.).

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 7, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Z kolei zgodnie z § 4 ust. 7 i 8 ww. rozporządzenia pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 5, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników. Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub tworzenie nowych miejsc pracy, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość pomocy nie przekroczy dopuszczalnej wielkości pomocy określonej w § 5.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że co do zasady pomoc regionalna przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana łącznie wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy. Jednakże, w § 4 ust 7 i 8 ww. rozporządzenia ustawodawca zawarł zastrzeżenie, że łącznie wartość tych pomocy nie może przekraczać maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 5.

Ponadto, w § 4 ust. 7 ww. rozporządzenia ustawodawca określił sposób określenia dopuszczalnej wielkości pomocy jako: iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

Z literalnego brzmienia powołanego przepisu, w szczególności z zawartego w nim spójnika „lub”, bezspornie wynika, że podatnik wyliczając dopuszczalną wielkość pomocy bierze pod uwagę wyższą kwotę kosztów: nowych inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, a nie sumę tych kosztów. Zasada, że pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy jest realizowana poprzez możliwość wyboru przez podatnika, do wyliczenia dopuszczalnej wielkości pomocy, wyższej kwoty kosztów

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko wnioskodawcy, że podatnik może skorzystać z pomocy publicznej równocześnie (łącznie) z tytułu nowych inwestycji i dwuletnich koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników wyliczając je jako sumę iloczynów: kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą i maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru, oraz dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników i maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru jest nieprawidłowe.

Ponadto zgodnie z § 10 ww. rozporządzenia Rady Ministrów do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia (§ 12 tego rozporządzenia). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej zostało ogłoszone w Dz. U. z dnia 16 lutego 2007 r., czyli wchodzi w życie z dniem 24 luty 2007 r.Zgodnie z powołanymi przepisami, przedmiotowe rozporządzenie ma zastosowanie do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane po dniu wejścia w życie rozporządzenia, tj. po dniu 24 luty 2007 r.

Jednakże należy zauważyć, że zgodnie z art. 14c § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z uwagi na fakt, że wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w zakresie zastosowania przepisów rozporządzenia stwierdził, że „możliwość sumowania wartości pomocy publicznej przysługującej z tytułu kosztów nowej inwestycji i zatrudniania nowych pracowników dotyczy wyłącznie podmiotów, które uzyskają pozwolenie po dniu wejścia w życie Rozporządzenia, tj. po dniu 24.02.2007 r.”, a jak wynika z wyżej powołanych przepisów wartość pomocy nie powinna być określana na podstawie sumy ww. kosztów tylko do określenia dopuszczalnej wielkości pomocy podatnik wybiera wyższą kwotę kosztów - stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie jest również nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj