Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PV/443-151/6/07/AW
z 28 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PV/443-151/6/07/AW
Data
2007.09.28



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi pośrednictwa w rejestracji odbiornika i opłacaniu abonamentu RTV świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 1-3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

- stwierdza że wyrażone we wniosku stanowisko jest prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi pośrednictwa w rejestracji odbiornika i opłacaniu abonamentu RTV świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wprowadza do swojej ofert usługę umożliwiającą odbiór polskich programów telewizyjnych za granicą za pośrednictwem internetu, pod nazwą SeeYourTV. W celu korzystania z tej usługi, klient (osoba fizyczna zamieszkała za granicą – poza terytorium Wspólnoty Europejskiej) musi zakupić specjalne urządzenie o nazwie SeeYourTV SYT-01, pełniące funkcję odbiornika telewizyjnego, antenę odbiorczą oraz licencję na specjalistyczne oprogramowanie pod nazwą MP Player, służące do odbioru sygnału telewizyjnego przez odbiornik. Wnioskodawca posiada licencję na to oprogramowanie i jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji nabywcom odbiorników SeeYourTV. Sublicencja jest udzielana na okres 12 miesięcy, z możliwością jej przedłużenia na dalsze okresy. Z tytułu zakupu odbiornika, anteny oraz 12-miesięcznej licencji klient uiszcza jednorazową opłatę. Odbiornik SeeYourTV oraz antena stają się własnością klienta. Odbiornik SeeYourTV odbiera sygnał telewizyjny (za pośrednictwem anteny), kompensuje go oraz przesyła w odpowiednim formacie w dowolne miejsce za pośrednictwem sieci Internet. Dzięki oprogramowaniu MP Player odebrany sygnał może być wyświetlony ponownie na dowolnym komputerze, laptopie czy nawet telefonie komórkowym. Dzięki takiej metodzie sygnał telewizyjny odebrany w jednym miejscu, może być oglądany w innym miejscu.

Koniecznym warunkiem funkcjonowania SeeYourTV jest zainstalowanie odbiornika wraz z anteną w Polsce. Klient może to uczynić we własnym zakresie (np.instalując odbiornik we własnym mieszkaniu, u rodziny itp.) lub skorzystać z usługi świadczonej w tym zakresie przez Wnioskodawcę – mianowicie wynajmu specjalnie do tego celu przystosowanego miejsca – tzw. „lockera” – wraz z usługami dodatkowymi, z tytułu których uiszcza comiesięczne opłaty. Koniecznym warunkiem funkcjonowania usługi SeeYourTV jest również połączenie odbiornika z Internetem, dlatego też Wnioskodawca oferuje również łącze do Internetu, zapewniające transfer w kierunku sieci Internet (czyli podczas pracy odbiornika) z określoną prędkością, dzięki czemu możliwe jest przesyłanie skompensowanego sygnału z odbiornika za pośrednictwem sieci Internet do odbiorcy. Dostęp do Internetu obejmuje transmisje wychodzące (przesyłanie sygnału z odbiornika do sieci) oraz umożliwia komunikację między klientem a odbiornikiem (w celu sterowania odbiornikiem, dokonywania zdalnych zmian parametrów itp.) - łącze to nie obejmuje natomiast innych sposobów korzystania z sieci Internet. Ponadto, po uruchomieniu odbiornika, Wnioskodawca zapewnia kontrolę i nadzór pracy sytemu i oprogramowania, w celu zapewnienia ich nieprzerwanej i poprawnej pracy. Wnioskodawca oferuje również klientom opcjonalną usługę związaną z rejestracją odbiornika SeeYourTV w Polsce oraz uiszczaniem opłat abonamentowych w imieniu klienta. Z uwagi na złożony charakter usługi SeeYourTV, Wnioskodawca skalkulował ceny na poszczególne "elementy", uwzględniając występujące między mini różnice w zakresie ich opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z zapytaniem, w jaki sposób powinna być opodatkowane - w zakresie podatku od towarów i usług – pośrednictwo w rejestracji odbiornika i opłacaniu abonamentu RTV (opłata miesięczna).

Spółka przedstawia własne stanowisko w sprawie i uważa, że usługa pośrednictwa w rejestracji odbiornika oraz opłacaniu abonamentu jest związana bezpośrednio nie z dostawą towaru, lecz ze świadczeniem usługi polegającej na udzielaniu sublcencji na oprogramowanie MP Player.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. W przypadku świadczenia usług zasadą jest, że miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 (zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków. I tak w myśl art. 27 ust. 3 pkt. 1 w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Dokonując analizy powyższego stanu faktycznego, w oparciu o wymienione wyżej przepisy, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, iż w przypadku gdy Podatnik świadczy w kraju usługi wymienione w art. 27 ust. 4 na rzecz kontrahenta z państwa trzeciego (poza Wspólnoty), usługa ta nie stanowi dla Podatnika czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu postanowił jak w rozstrzygnięciu.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art.14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj