RO/443-10/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-10/07
Data
2007.07.02
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja
Słowa kluczowe
faktura elektroniczna
faktura VAT
Pytanie podatnika
Czy jeśli spółdzielnia wprowadzi przesyłanie faktur do odbiorców drogą elektroniczną przy zabezpieczaniu ich archiwizowania ECOD – archiwum, posiadając jednocześnie dla organów kontrolnych faktury w wersji papierowej (zgodne co do treści z fakturami w wersji elektronicznej), lecz nie przesłanej do odbiorcy, to czy takie postępowanie będzie zgodne z przepisami prawa podatkowego ?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni otrzymanego dnia 30.03.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym dnia 30.03.2007 r., wynika, iż Spółdzielnia ma zamiar wdrożyć system komputerowy pozwalający na usprawnienie współpracy z większymi odbiorcami poprzez przesyłanie faktur drogą elektroniczną. Jednocześnie Podatnik ma możliwość wydruku faktury w formie papierowej, aby zachować jednakową formę dokumentacji wewnętrznej dla wszystkich odbiorców. System, który Spółdzielnia ma zamiar wprowadzić umożliwia wydrukowanie faktury w innej formie graficznej przy całkowitym zachowaniu wszystkich informacji zawartych na fakturze elektronicznej, przesyłanej do odbiorcy elektronicznie. Podatnik będzie również korzystać z archiwizowania i przechowywania faktur w wersji elektronicznej w archiwum ECOD. Archiwum to spełnia wymogi Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 14.07.2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. W przedstawionym wniosku Spółka pyta: Czy jeśli spółdzielnia wprowadzi przesyłanie faktur do odbiorców drogą elektroniczną przy zabezpieczaniu ich archiwizowania ECOD – archiwum, posiadając jednocześnie dla organów kontrolnych faktury w wersji papierowej (zgodne co do treści z fakturami w wersji elektronicznej), lecz nie przesłanej do odbiorcy, to czy takie postępowanie będzie zgodne z przepisami prawa podatkowego ... Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Spółdzielni, jeśli po przesłaniu do odbiorcy faktur drogą elektroniczną, archiwizowanych przez ECOD, uzyskamy jednocześnie faktury w formie papierowej, co do treści zgodne z fakturami elektronicznymi, to dochowa ona przepisów podatkowych. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Spółki, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje: Zakres danych które powinna zawierać faktura (w tym faktura elektroniczna) uregulowany jest w przepisie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) tj. podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Należy również odwołać się do treści Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) które określa sposoby i warunki wystawiania faktur w formie elektronicznej, oraz zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Odnosząc się do kwestii wzoru graficznego faktury papierowej, Naczelnik tutejszego Urzędu pragnie wyjaśnić, iż przepisy prawa podatkowego nie wprowadzają normatywnego wzoru graficznego faktury. Podstawowe znaczenie ma treść faktury. Elementy jakie powinna zawierać faktura VAT - również elektroniczna - stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798). W żadnym z powyższych przepisów, nie zostało zastrzeżone, że oryginał w formie elektronicznej i jej wydruk muszą mieć tę samą szatę graficzną; wydruk powinien raczej wiernie odzwierciedlać zapisy zawarte w fakturze niż jego formę graficzną. W związku z powyższym Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Spółki, że integralność treści faktury, o której mowa w § 4 ww. rozporządzenia jest zachowana w przypadku, gdy wydruk faktury na ekran monitora lub na papier (w czasie kontroli, na żądanie Urzędu Skarbowego) ma w systemach komputerowych Spółki taką samą treść, lecz inną formę graficzną niż na wydruku. Po analizie ww. przepisów należy stwierdzić, że żaden przepis nie nakazuje wystawcy faktury wysyłać oraz przechowywać wraz z fakturą elektroniczną faktury w formie papierowej. Powyższą tezę potwierdza brzmienie § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, zgodnie z którym, faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej przechowuje się na terytorium kraju w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur, w szczególności zapewnienie możliwości udokumentowanego poboru i wykorzystania tych faktur przez te organy, w tym ich wydruku, jak również zapewnienie czytelności tych faktur, z zastrzeżeniem ust.2. Zgodnie z § 6 ust. 5 ww rozporządzenia w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. W świetle powyższego przepisu, nie ma przeszkód aby Podatnik przechowywał oprócz faktur w formie elektronicznej, również ich wydruki papierowe z zachowaniem ww. warunków. Mając powyższe na uwadze Naczelnik tut. Urzędu podziela stanowisko Spółdzielni wyrażone we wniosku z dnia 30.03.2006 r. i stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe. |