Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-148a/07/JP
z 6 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-148a/07/JP
Data
2007.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją zadania p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D."?



Wniosek ORD-IN 925 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego w D., przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2007r. (data wpływu 7 września 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zakupami inwestycyjnymi poniesionymi na realizację zadania p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D. " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zakupami inwestycyjnymi poniesionymi na realizację zadania p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D. ". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2007r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, rozliczana pod względem podatku VAT przez Urząd Miejski, realizuje inwestycję p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D. ". Ogólny zakres tego przedsięwzięcia obejmuje uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w następujących dzielnicach miasta:

Dane wg studium wykonalności z września 2006r.:

  • szacunkowy koszt przedsięwzięcia - 430 mln zł ( ok. 110 mln euro),
  • przewidywany udział funduszu spójności - do 72 % od kosztów kwalifikowanych,
  • termin złożenia wniosku aplikacyjnego - II kwartał 2008r.

W ramach przedsięwzięcia planowana jest budowa:

  • ok. 160 km kanalizacji sanitarnej,
  • 2-ch tłoczni ścieków,
  • 30 przepompowni ścieków,
  • ok. 91 km kanalizacji deszczowej,
  • 3 zbiorniki retencyjne wód deszczowych,
  • ok.105 km wodociągów,

oraz:

  • wykonanie renowacji ok. 4 km rowów,
  • przebudowa 7 km kanalizacji ogólnospławnej na deszczową,
  • odtworzenie ok. 315.000 m2 nawierzchni drogowych.

W ramach przedsięwzięcia zostanie zlikwidowana przestarzała i nie spełniająca wymogów unijnych grupowa oczyszczalnia ścieków w S. Ścieki ze zlewni GOS zostaną przerzucone do oczyszczalni "Centrum" zlokalizowanej przy ul. …….. Pozostałe ścieki z nowo wybudowanych kanałów również będą wpływały do tej oczyszczalni, w związku z czym Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. na własny koszt przystosuje oczyszczalnię "C." do odbioru zwiększonej ilości ścieków. Przedsięwzięcie zostało podzielone na 8 kontraktów (zadań) projektowych, z których część znajduje się na etapie uzgodnień i uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych, a kolejne na etapie rozstrzygania i ogłaszania przetargów. Całość przedsięwzięcia podzielono na 4 kontrakty realizacyjne w latach 2009 - 2014, z możliwością wcześniejszego rozpoczęcia części zakresu w 2008r.

Kontrakt l obejmuje infrastrukturę wodno - kanalizacyjną w dzielnicy S. wraz z budową tłoczni w rejonie istniejącej obecnie, a przeznaczonej do likwidacji grupowej oczyszczalni ścieków w S.

Kontrakt II polega na przerzucie ścieków z Z. wraz z infrastrukturą wodno - kanalizacyjną w dzielnicy P. (+ nowa pompownia), A., południowej części Z.

Kontrakt III obejmuje budowę kanalizacji w dzielnicach: Ł., D., T., K.

Kontrakt IV to budowa infrastruktury wodno - kanalizacyjnej w centrum Z., T. i U.

Inwestycja zostanie współfinansowana ze środków unijnych.

Jak wynika z wniosku ORD-IN z dnia 4 września 2007r. oraz pisma z dnia 4 grudnia 2007r. po wykonaniu inwestycji i odbiorze końcowym przedsięwzięcie zostanie nieodpłatnie przekazane do użytkowania nowo powołanej do tego przez Radę Gminy jednostce budżetowej. Powołana jednostka będzie ponosić bieżące koszty utrzymania oraz otrzyma czynsz dzierżawny z tytułu wydzierżawienia sieci spółce PWiK. Jednostka będzie otrzymane dochody od PWiK przekazywała do budżetu gminy. Jednostka będzie odrębnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Natomiast umowy z mieszkańcami na dostarczanie ścieków będzie zawierać Spółka PWiK, a otrzymywane opłaty będzie samodzielnie rozliczać. Dokonywane przez miasto zakupy dotyczące uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej dla miasta nie mają związku z jego działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zwartych umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, że wykonana inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana w użytkowanie innej jednostce organizacyjnej stanowiącej odrębny podmiot mający odrębny NIP, dlatego miasto nie będzie dokonywać opodatkowanej sprzedaży usług w zakresie odbioru ścieków, ponieważ dochody realizowane przez tę jednostkę będą docelowo odprowadzane do budżetu miasta. Tak więc, dokonywane przez gminę zakupy dotyczące uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej nie będą miały związku z jego działalnością opodatkowaną. Oznacza to, iż nie zostanie spełniony podstawowy warunek realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować zadanie, współfinansowane ze środków unijnych p.n.: „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D.". Inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana do użytkowania, nowo powołanej do tego przez Radę Gminy, jednostce budżetowej, posiadającej status podatnika VAT, dysponującej NIP i odrębnym kontem. Jednostka ta natomiast wydzierżawi sieć wodno – ściekową spółce PWiK, która będzie zawierać umowy z mieszkańcami na odbiór ścieków, a otrzymywane opłaty będzie samodzielnie rozliczać.

W świetle powyższego realizacja inwestycji p.n.: „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D." i późniejsze jej nieodpłatne przekazanie do użytkowania do jednostki budżetowej związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, o czym stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte podatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie zrealizowanej inwestycji do użytkowania) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego realizacja inwestycji – „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D. " , związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast przekazanie do bezpłatnego użytkowania majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

W tej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, iż przekazany nieodpłatnie majątek wytworzony w ramach projektu jednostce budżetowej będzie wykorzystywany przez ten podmiot do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jednostka ta jest odrębnym od Gminy podatnikiem.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Gminy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj