Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-2/415-33/07
z 17 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-2/415-33/07
Data
2007.07.17



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
koszty uzyskania przychodów
wydatek


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z działalnością gospodarczą, sfinansowane otrzymaną dotacją ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią koszt uzyskania przychodu?


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed 01.07.2007 roku (j.t. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 08 maja 2007 roku wystąpiła Pani z zapytaniem, czy wydatki związane z działalnością gospodarczą, sfinansowane otrzymaną dotacją ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią koszt uzyskania przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zawarła Pani umowę z Fundacją .... dotyczącą udzielenia jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości. Realizowany projekt - „Wsparcie merytoryczne i finansowe dla osób podejmujących działalność gospodarczą” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pani zdaniem pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Nadmienić należy, że wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 – 2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (ZPORR) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. wolne od podatku dochodowego były dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 r., o czym stanowi art. 14 tej ustawy. Następnie przepisem art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003 r., wskutek czego przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 roku. Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy, w 2006 r. zwolnieniu podlegały tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. W związku z tym środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogły być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Przedstawiony stan faktyczny nie wyczerpuje również znamion art. 21 ust. 1 pkt 47c) ustawy podatkowej gdyż z przedłożonych dokumentów nie wynika, aby kwoty dofinansowania otrzymane były od agencji rządowych. Umowa o świadczenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej została zawarta z Fundacją ......, która nie jest agencją rządową, lecz pozarządową organizacją „non for profit”.

Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy.

Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych, przy czym środki finansowe są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie pochodzenie warunkuje w/w zwolnienie przedmiotowe). Udzielana pomoc jest finansowana w części ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych UE, a w części z krajowych środków budżetowych.

Oznacza to, że otrzymane przez Panią środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w takim przypadku zastosowania postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Na podstawie obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, iż u podatników prowadzących działalność gospodarczą, będących beneficjentami ostatecznymi pomocy pochodzącej z funduszy strukturalnych współfinansowanej krajowymi środkami publicznymi, pomoc ta będzie „obojętna” podatkowo, bowiem wydatkowane środki pomocowe, jako koszty podatkowe, zrównoważą przychody z otrzymanej pomocy. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy.

Wyjątkiem będą tu otrzymane przez przedsiębiorcę środki pomocowe przeznaczone na inwestycje związane z nabyciem środków trwałych - wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów gdyż na podstawie art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b) i c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są kosztami uzyskania przychodów wydatki na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak również na ulepszenie środków trwałych. Nie będzie można też zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości inwestycji, która została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Natomiast otrzymane środki pomocowe jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Potwierdzeniem tego stanowiska jest treść art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy: „przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych”.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie stwierdza, iż w opisanym przez Panią stanie faktycznymi pomoc finansowa przeznaczona na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, zaś odpisy amortyzacyjne od zrefundowanej części inwestycji nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Zatem stanowisko Pani zaprezentowane we wniosku w tej materii jest prawidłowe.

Natomiast dotacja w części przeznaczonej na sfinansowanie pozostałych wydatków (niedotyczących nabycia lub wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś wydatki sfinansowane z tych przychodów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art 22 ust. 1 ustawy podatkowej. W związku z tym stanowisko Pani w tej części uznano za nieprawidłowe.

Uwzględniając powyższe postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja w myśl art. 14a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed 01 lipca 2007 roku dotyczy przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Od niniejszego postanowienia przysługuje Pani prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj