Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-175/07/JP/832/09/07
z 7 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-175/07/JP/832/09/07
Data
2007.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
Czy podatek VAT zapłacony od zakupu sprzętu stanowiącego wyposażenie nowych miejsc pracy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Zespole Szkół w D. podlega odliczeniu jako podatek naliczony?



Wniosek ORD-IN 672 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy D., przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007r. (data wpływu 14 września 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupem sprzętu stanowiącego wyposażenie nowych miejsc pracy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Zespole Szkół w D. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości zwrotu podatku naliczonego związanego z zakupem sprzętu stanowiącego wyposażenie nowych miejsc pracy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Zespole Szkół w D. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2007r., w którym wskazano, że wniosek o interpretację dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług a nie dokonania zwrotu podatku od towarów i usług oraz iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina D. zawarła umowę z PFRON na finansowanie zadania w ramach programu „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej”. Na podstawie tej umowy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych udzieli dofinansowania na wyposażenie 2 (dwóch) nowych miejsc pracy. Jedno miejsce pracy zostanie utworzone w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w D., a drugie w kuchni Zespołu Szkół w D. Zakład Gospodarki Komunalnej w D. działa w formie zakładu budżetowego, jest podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz selektywnej zbiórki odpadów. Utworzone miejsce pracy związane będzie z powyższą działalnością. Zakupiony sprzęt dla ZGK w D zostanie przekazany protokołem zdawczo-odbiorczym, więc nie będzie podstaw do pomniejszenia podatku VAT jako podatku naliczonego (brak faktury VAT). Zespół Szkół w Przedmieściu D funkcjonuje jako jednostka organizacyjna Gminy, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT, nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej, w związku z tym nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o naliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zapłacony od zakupu sprzętu stanowiącego wyposażenie nowych miejsc pracy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Zespole Szkół W P. D podlega odliczeniu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podatek VAT zapłacony w trakcie realizacji programu finansowanego przez PFRON pn. „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej” nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy:

  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz art. 7 ust. 1 pkt 3),
  • edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z PFRON na finansowanie zadania w ramach programu „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej”, na podstawie, której zostanie udzielone dofinansowanie na utworzenie 2 (dwóch) nowych miejsc pracy.

Jedno miejsce pracy zostanie utworzone w kuchni Zespołu Szkół w D, która nie prowadzi działalności opodatkowanej i nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT.

Natomiast drugie miejsce pracy zostanie utworzone w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w D (zakupiony w tym celu sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany do Zakładu Gospodarki Komunalnej w D). Zakład Gospodarki Komunalnej w D działa w formie zakładu budżetowego, jest podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz selektywnej zbiórki odpadów.

Realizacja zadania polegającego na utworzeniu nowych miejsc pracy w Zespole Szkół w D oraz w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w D (realizujących zadania publiczne Gminy) związana będzie z wykonywaniem zadań publicznych Gminy, dla realizacji których została powołana.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zadaniem polegającym na utworzeniu 2 (dwóch) nowych miejsc pracy w ramach programu „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej”.

A więc stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj