Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-138/07/UH
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-138/07/UH
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
aport
korekta podatku
przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu świadczenia usług transportowych na rzecz osób fizycznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko NSZZ przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007r. (data wpływu 24 września 2007r.), uzupełnione pismem z dnia 19 listopada 2007r. (data wpływu 22 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu świadczenia usług transportowych na rzecz osób fizycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu świadczenia usług transportowych na rzecz osób fizycznych wystawiając tylko fakturę VAT.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2007r. (data wpływu 22 listopada 2007r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 listopada 2007r., znak: IBPP2/443-113/07/UH, IBPP2/443-138/07/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportowych na rzecz osób prawnych samochodem osobowym posiadającym 8 miejsc. Za wykonanie usługi wystawia faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

We wniosku z dnia 18 września 2007r. zadano pytanie:
Czy nie posiadając kasy fiskalnej Wnioskodawca może możemy świadczyć usługi transportowe na rzecz osób fizycznych wystawiając tylko faktury VAT...
W uzupełnieniu do ww. wniosku uzupełniono pytanie o kwestię:
Czy w przypadku możliwości świadczenia usług transportowych na rzecz osób fizycznych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczy 10.000 zł w ciągu roku, a za wykonaną usługę będzie wystawiana faktura VAT, Wnioskodawca ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej...

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, iż w sytuacji świadczenia usług transportowych samochodem osobowym (8 miejsc) na rzecz osób fizycznych, potwierdzonych fakturami VAT oraz gdy roczny obrót uzyskany z tego tytułu nie przekroczy 10.000 zł to zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących - § 3 ust. 1 pkt 3 - (Dz. U. z 2007r. Nr 116, poz. 804) nie ma podstaw do zainstalowania kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ustawodawca nałożył na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, Minister Finansów, rozporządzeniem z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre grupy czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2, § 3 ww. rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 4 pkt 2 ww. rozporządzenia zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, § 3, nie stosuje, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 6 ww. załącznika wymienione zostały przewozy miejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny.Natomiast w poz. 7 ww. załącznika wymienione zostały przewozy rozkładowe pasażerskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, za które pobierane są ceny urzędowe w wysokości ustalonej przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny.

Analizując powyższe unormowania prawne oraz w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że uzyskany obrót wraz z kwotami podatku należnego z tytułu świadczenia usług transportowych samochodem osobowym na rzecz osób fizycznych podlega obowiązkowi ewidencji za pomocą kasy rejestrującej bez względu na wysokość uzyskanych obrotów.

Zatem Wnioskodawca mimo, iż wykonywane usługi transportowe świadczone na rzecz osób fizycznych udokumentuje fakturą VAT to, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, ma obowiązek usługi te zaewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle powyższego należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku- Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj