Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-148/07-3/AS
z 3 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-148/07-3/AS
Data
2007.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie od dochodu
opodatkowanie dochodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
podstawa opodatkowania
zeznanie podatkowe
zmniejszenie podatku należnego


Istota interpretacji
Obliczenie i opodatkowanie dochodu osoby fizycznej po zakończeniu roku podatkowego



Wniosek ORD-IN 716 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia --.--.2007 r. (data wpływu --.--.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obliczania na początku każdego roku podstawy opodatkowania i należnego podatku za poprzedni rok podatkowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu --.--.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obliczania na początku każdego roku podstawy opodatkowania i należnego podatku za poprzedni rok podatkowy.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie trzecie zawarte w złożonym wniosku. Pytania nr 1, 2, 4 i 5 rozstrzygnięte zostaną w odrębnym postanowieniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, otrzymał informację od właściwego Urzędu Skarbowego, iż zeznanie podatkowe za 2006 rok zostało wypełnione niezgodnie z ustalonymi wymogami, w związku z tym, dokonano korekty deklaracji.

W wyniku korekty uległa zmianie wysokość należnego podatku z kwoty 5.539,00 zł do kwoty 6.016,00 zł. Powyższe sprawiło, że wystąpiły dwie niedopłaty, jedna w wysokości 205,45 zł, druga w wysokości 292,00 zł, wykazana przez (…) i potrącona z jego emerytury w dwóch ratach po 146,00 zł.

  • różnica o kwotę 271,78 zł wynika z obliczenia zaliczki przez (…) w informacji – roczne obliczenie podatku, a innej kwoty wynikającej z sumy miesięcznych przekazów pocztowych, dowodów wypłaty świadczenia,
  • różnica o kwotę 205,45 zł wynika z korekty kwoty w wysokości 5.810,20 zł wykazanej w poz. 40 zeznania podatkowego (zaliczka pobrana przez płatnika) na kwotę 6.016,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co my podatnicy obliczamy na początku każdego roku, czy podatek na podstawie skali podatkowej i trzech progów podatkowych, czy świadczenie bez ustalonej normy prawnej...

Zdaniem wnioskodawcy podatek dochodowy od osób fizycznych podnoszony jest przez pracownika Urzędu Skarbowego

Zgodnie z art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość składki zdrowotnej ustala się na podstawie dokumentów. Obliczone składka zdrowotna z miesięcznych dowodów wypłaty świadczenia emerytalnego stanowi kwotę 4.175,76 zł. (…) w rocznym obliczeniu podatku obniżyło roczną składkę zdrowotną o 477,23 zł, tj. do kwoty 3.698,53 zł. Kwota składki zdrowotnej, o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć 7,5%, według IS 7,75% podstawy wymiaru tej składki, co wynosi 311,24 zł. Według (…) – 477,23 zł, o całe 166,00 zł za dużo. Do końca 2005 roku kwota 477,23 zł stanowiła dodatek do podatku. Od 2006 roku stanowi mocą urzędów skarbowych integralną część składową podatku.

Ponadto składka jest miesięczna i niepodzielna, tak też wynika z wyjaśnień Izby Skarbowej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura, renta.

Zgodnie z przepisami art. 26 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot, które w dalszej kolejności wymienione są enumeratywnie w tym przepisie.

Podatek dochodowy, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej, obowiązującej w danym roku podatkowym (art. 27 ust. 1 ustawy)

Zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenia zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135):

  1. opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  2. pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

- obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

W myśl art. 27b ust. 3 wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zarówno składki na ubezpieczenia społeczne jak i zdrowotne podlegają odliczeniu, pod warunkiem, że zostały zapłacone do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych i podstawą wymiaru nie są dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz że podstawa wymiaru nie jest dochodem, od którego zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik uzyskał w 2006 roku podatkowym dochody z emerytury w kraju, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 34 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, organy rentowe są obowiązane, w terminie do końca lutego, po upływie roku podatkowego, sporządzić i przekazać roczne obliczenie podatku, według ustalonego wzoru, podatnikom uzyskującym dochód z emerytur i rent, rent strukturalnych, rent socjalnych, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że za 2006 r.(…) dokonał rozliczenia podatkowego dochodów uzyskanych przez Pana z tytułu pobieranego świadczenia emerytalnego. Oprócz dochodów z emerytury nie uzyskał Pan w roku podatkowym 2006 innych dochodów ani też nie korzystał z ulg, odliczeń podatkowych. Wobec powyższego nie wystąpił obowiązek złożenia zeznania podatkowego w urzędzie skarbowym, o którym mowa w art. 45 ww. ustawy o podatku dochodowym. To że nie wystąpił obowiązek złożenia zeznania podatkowego, nie oznacza wcale, że takiego prawa podatnik jest pozbawiony. Za rok podatkowy 2006 złożył Pan zeznanie podatkowe, w którym wykazał dane wynikające z przekazów pocztowych, będących dowodem miesięcznego wypłacania emerytury.

Organ rentowy, sporządzając roczne obliczenie podatku dla osoby pobierającej emeryturę bądź innego rodzaju świadczenie, jako płatnik obowiązany jest, zastosować odliczenia i obniżenia wskazane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu art. 34 ust. 9 podatek wynikający z rozliczenia rocznego obniżony, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez organ rentowy zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest podatkiem należnym od podatnika za dany rok, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego w innej wysokości.

Zgodnie z art. 34 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicę między podatkiem wynikającym z rocznego obliczenia podatku a sumą zaliczek pobranych za miesiące od stycznia do grudnia pobiera się od dochodu za marzec lub kwiecień roku następnego. Pobraną różnicę płatnicy wpłacają na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, łącznie z zaliczkami za te miesiące. Jeżeli z rocznego obliczenia podatku wynika nadpłata, zalicza się ją na poczet zaliczki należnej za marzec, a jeżeli po pobraniu tej zaliczki pozostaje nadpłata, płatnik zwraca ją podatnikowi w gotówce.

(…) sporządzając roczne obliczenie podatku z zastosowaniem cytowanych wyżej przepisów, obliczył należny podatek za rok podatkowy 2006 w kwocie 6.016,00 zł. Zaliczki w terminie od miesiąca stycznia do grudnia roku podatkowego pobrał w kwocie łącznej 5.724,00 zł. Składki zdrowotne podlegające odliczeniu od podatku za 2006 roku płatnik wykazał w kwocie łącznej 3.698,53 zł.

Roczne obliczenie podatku zawiera objaśnienia dla osób, które na podstawie otrzymanego formularza PIT-11A albo PIT-40A będą składać zeznania podatkowe PIT-36 lub PIT-37, będące informacją ze wskazaniem pozycji do przeniesienia do odpowiedniego pola w zeznaniu.

Ponieważ wypełniając Pana zeznanie podatkowe w przeniesieniu kwot pomyłkowo wpisano kwotę łącznych zaliczek miesięcznych oraz kwotę inną składek na ubezpieczenie zdrowotne niż wskazana w rocznym obliczeniu podatku (dane za rok podatkowy), słusznie Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy według miejsca składania przez Pana zeznania dokonał korekty zeznania w ramach przeprowadzonych czynności sprawdzających.

Dokumenty dołączone przez Pana do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj