Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-112/07-4/GM
z 31 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-112/07-4/GM
Data
2007.12.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
podatek liniowy
umowa o zarządzanie
uzyskanie przychodów


Istota interpretacji
Możliwość wyboru opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.



Wniosek ORD-IN 791 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), uzupełnionym w dniu 3 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W chwili obecnej Wnioskodawca pełni funkcję Członka Zarządu A. Sp. z o.o. Wnioskodawca zamierza pozostać wspólnikiem tej Spółki, lecz z końcem 2007 roku zrezygnować z dotychczas pełnionych funkcji i wraz z dwoma innymi osobami założyć spółkę menedżerską, w formie spółki jawnej. Zadaniem spółki jawnej będzie świadczenie usług menadżerskich i zarządzania na rzecz A. Sp. z o.o. Jednocześnie Wnioskodawca zamierza pełnić nadzór nad działalnością A. Sp. z o.o., przejmując funkcje Członka Rady Nadzorczej tejże Spółki.

Wnioskodawca podał, że zakres usług świadczonych przez spółkę menadżerską (spółkę jawną) byłby odmienny od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach czynności wykonywanych w Radzie Nadzorczej A. Sp. z o.o. Wnioskodawca określił, że do jego obowiązków jako Członka Rady Nadzorczej A. Sp. z o.o., będzie bowiem należało zgodnie art. 219 Kodeksu spółek handlowych sprawowanie nadzoru nad działalnością Spółki, we wszystkich dziedzinach jej działalności, a w szczególności: ocena sprawozdań w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym, oraz wniosków zarządu dotyczących podziału zysku, albo pokrycia straty, a także składanie zgromadzeniu wspólników corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej oceny.

Wnioskodawca wskazał, że zakres usług świadczonych przez nowopowstałą spółkę menedżerską sprowadzałby się do typowych czynności zarządczych, a w szczególności do: zarządzania wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa, tworzenia i realizacji strategii Spółki, usprawniania i modernizacji firmy w celu dynamizacji sprzedaży i obniżania kosztów oraz realizacji założonych celów sprzedażowych i finansowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca jako wspólnik spółki menedżerskiej (w formie spółki jawnej) osiągając przychody z tytułu świadczenia usług zarządzania w spółce, w której jednocześnie w tym samym roku podatkowym wykonuje czynności związane z pełnieniem funkcji Członka Rady Nadzorczej, ma możliwość – zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) – wyboru opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach spółki jawnej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy w sytuacji, gdy zakres usług świadczonych przez nowopowstałą spółkę jest odmienny od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach funkcji Członka Rady Nadzorczej w tej Spółce w danym roku podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie natomiast z art. 30c ust.1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Wnioskodawca podaje, że art. 9a ust 3 ustawy określa z kolei zastrzeżenie do art. 9a ust. 2, zgodnie z którymi; jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym,

  - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Wnioskodawca uważa, iż z powyższego przepisu wynika, że z opodatkowania 19% stawką liniową, nie mogą skorzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej, działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które wykonywali w ramach stosunku pracy na rzecz byłego pracodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie występuje, gdyż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach funkcji pełnionych w Radzie Nadzorczej nie są wykonywane w ramach stosunku pracy, a także dlatego, ponieważ usługi, które zamierza świadczyć jako wspólnik spółki menedżerskiej na rzecz A. Sp. z o.o., nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przeze niego jako Członka Rady Nadzorczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W treści art. 10 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy, jako źródło przychodu wymieniono działalność wykonywaną osobiście, natomiast w art. 10 ust. 1 pkt 3 – pozarolniczą działalność gospodarczą.


W rozumieniu art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnej i prawnych

  - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 powołanej ustawy, za przychody z samodzielnie wykonywanej działalności (tj. o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy) uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zatem przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, również wtedy, gdy są uzyskiwane przez spółkę osobową prawa handlowego (np. jawną) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Możliwość wyboru opodatkowania podatkiem liniowym normuje przepis zawarty w art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.


Reasumując, skoro spółka menedżerska (spółka jawna) osiągnie przychody z tytułu umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, poszczególni wspólnicy osiągną przychody, które należy zakwalifikować do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 czyli do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Osiągnięte z tego źródła dochody nie mogą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Odnośnie zawartych we wniosku pozostałych pytań, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostały pismami z dnia 31 grudnia 2007 r. nr ILPB1/415-112/07-3/GM i ILPB1/415-112/07-5/GM odrębne interpretacje indywidualne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj