Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-484/07-2/JS
z 29 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-484/07-2/JS
Data
2008.02.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
odpłatność
oświadczenia
sprzedaż mieszkania
zameldowanie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego (ulga meldunkowa)



Wniosek ORD-IN 779 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27.11.2007r. (data wpływu 30.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.11.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu .. lipca 2007 r. zmarła matka Wnioskodawcy. Z uwagi na to, że Wnioskodawca jest jej jedynym synem i spadkobiercą (matka była wdową) w drodze dziedziczenia ustawowego nabył w dniu otwarcia spadku, tj. 23.07.2007 r. należące do mamy własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego w K. Po skompletowaniu wymaganych dokumentów (odpis aktu zgonu matki oraz akt urodzenia Wnioskodawcy), Wnioskodawca złożył wniosek do Sądu Rejonowego w K o wszczęcie postępowania stwierdzającego nabycie spadku. Sąd Cywilny dla K wydał na rozprawie w dniu .. października 2007 roku postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku przez Wnioskodawcę, które to postanowienie uprawomocniło się .. listopada 2007 roku (Wnioskodawca oczekuje na doręczenie przez sąd tego postanowienia z klauzulą prawomocności). Ponadto Wnioskodawca informuje,że do listopada 2006 roku był zameldowany na pobyt stały w przedmiotowym lokalu mieszkalnym, a od listopada 2006 roku jest zameldowany na pobyt stały w mieszkaniu, które zakupił wraz z małżonką w . Okres zameldowania Wnioskodawcy w mieszkaniu w K wynosił ponad rok - był tam zameldowany przez 29 lat życia, aż do listopada 2006 roku. Wnioskodawca wspomina, że informował tut. Organ, iż po uporządkowaniu spraw spadkowych, tj. po uzyskaniu postanowienia sądu cywilnego o stwierdzeniu nabycia spadku, zamierza rozważyć możliwość sprzedaży mieszkania w K.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w razie dokonania sprzedaży mieszkania otrzymanego w spadku w roku 2008 czy 2009, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z 19% podatku od dochodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z zameldowaniem w przedmiotowym lokalu na pobyt stały przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, uważa, iż mimo że zameldowanie na pobyt stały miało miejsce w latach 1977-2006, tj. przed 1 stycznia 2007 roku, zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdzie zastosowanie w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z prawem spadkowym Wnioskodawca jest właścicielem mieszkania od dnia otwarcia spadku, tj. od śmierci mamy Wnioskodawcy – od 23.07.2007 r., a postanowienie sądu ma charakter jedynie stwierdzający powyższy fakt.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2007 roku przepisem art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego są dochody uzyskane z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli podatnik był zameldowany w tym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia i złoży odpowiednie oświadczenie do urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od daty zbycia lokalu. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt. 8 lit. a-c ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w wymienionej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W części pism urzędów skarbowych pojawiły się interpretacje, że okres zameldowania w lokalu powinien wynosić co najmniej 12 miesięcy po nabyciu nieruchomości i w tym okresie podatnik powinien być właścicielem danej nieruchomości oraz, że wskazany okres zameldowania liczy się od 1 stycznia 2007 roku (zameldowanie przed 01.01.2007 r. nie ma znaczenia w kontekście ulgi meldunkowej). Tym samym Wnioskodawca mógłby skorzystać ze zwolnienia dopiero wtedy gdy minie 12 miesięcy od daty nabycia mieszkania (najwcześniej dopiero 23 lipca 2008 roku, ponieważ właścicielem jest od dnia śmierci mamy) i to po upływie dwunastomiesięcznego okresu zameldowania (które nastąpi po uzyskaniu postanowienia z sądu, najprawdopodobniej w grudniu 2007 r.). W konsekwencji Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z ulgi dopiero w grudniu 2008 r. Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy wynika, że okres zameldowania na pobyt stały ma być nie krótszy niż 12 miesięcy „ przed datą zbycia”. Zatem okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie do daty nabycia.

Wnioskodawca twierdzi, że nie jest konieczne, aby był właścicielem przedmiotowej nieruchomości przez cały ww. wymagany okres 12 miesięcy zameldowania, bo stosunki własnościowe w okresie zameldowania pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Zatem fakt, iż w czasie kiedy Wnioskodawca był zameldowany w przedmiotowym mieszkaniu, prawo własnościowe przysługiwało żyjącej wówczas mamie nie powinien pozbawiać Wnioskodawcy prawa do ulgi podatkowej. Ponadto Wnioskodawca uważa, że okres 12 miesięcy zameldowania liczony do zwolnienia nie musi mieć miejsca przed 1 stycznia 2007 roku. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S… z dnia 18.07.2007 r., sygn. I SA/Sz 330/07, nieprawdziwy jest pogląd, iż okres zameldowania może być liczony najwcześniej od dnia 1 stycznia 2007 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej. Wnioskodawca uważa ( taka też była opinia sądu), że przepis ten reguluje jedynie kwestię, który reżim podatkowy (stare przepisy – podatek 10% od przychodu, czy nowe przepisy – 19% od dochodu) należy stosować w razie odpłatnego zbycia nieruchomości, jeżeli ich nabycie nastąpiło przed dniem wejścia w życie nowego przepisu, tj. przed 1 stycznia 2007 r., a więc ma charakter przepisu przejściowego. Wynika z niego to, iż przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym przed zmianą (stare przepisy) należy stosować do przychodów pochodzących z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych do 31 grudnia 2006 r. Do nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 r., znajdują zastosowanie nowe przepisy, w tym przepis dodany ustawą z dnia 16 listopada 2006 r., tj. art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy podatkowej. W związku z tym, iż art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej ma charakter przepisu przejściowego, to nie można wywodzić z niego norm właściwych dla przepisu prawa materialnego, jakim jest art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie można w oparciu o ten przepis dookreślać przesłanek warunkujących skorzystanie z ulgi. Zatem z unormowania nie można wywodzić, iż zameldowanie powinno być liczone najwcześniej od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej. Przy takim rozumieniu przepisu przejściowego przedmiotowa ulga mogłaby być stosowana najwcześniej dopiero po upływie roku od wejścia w życie przepisu wprowadzającego tę ulgę - co nie znajduje również racjonalnego uzasadnienia w przepisach, a zatem nie można wnioskować, iż taka była intencja ustawodawcy. Przyjęcie innej interpretacji zastosowania ulgi, tj. aby 12 miesięcy zameldowania liczyło się dopiero od momentu nabycia własności oraz, że 12 miesięcy zameldowania można liczyć dopiero od 1 stycznia 2007 r. oznacza zawężenie możliwości stosowania ulgi meldunkowej poprzez wprowadzenie dodatkowych kryteriów, nie znajdujących oparcia w przepisach (ustawodawca nie sformułował, iż do skorzystania z ulgi liczy się tylko zameldowanie w czasie kiedy podatnik był właścicielem ani, że staż meldunkowy musi mieć miejsce od 1 stycznia 2007 r., a poprzednie okresy zameldowania nie będą wliczane do stażu meldunkowego w kontekście ulgi meldunkowej). Powołany wyrok sądu zwrócił uwagę, iż organy skarbowe nie mogą stwarzać w celu realizacji fiskalizmu dodatkowych warunków zastosowania ulgi, których nie ma w ustawie. Organy skarbowe powinny stosować prawo, a nie kreować normy („ Należy też stwierdzić, iż przepis art. 21 ust.1 pkt 126 ww. ustawy jest jednoznaczny, wobec tego nie można dokonywać jego wykładni w sposób sprzeczny z literalnym brzmieniem przepisu. Gdyby intencją ustawodawcy było uzależnienie zastosowania zwolnienia od okresu zameldowania we własnym lokalu czy budynku, to dokonałby właśnie takiego zapisu. Skoro takiego przepisu w ustawie nie ma, to nie można w drodze interpretacji przepisu tworzyć dodatkowego warunku uprawniającego do ulgi podatkowej”).

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca uważa, że z uwagi na fakt, że był zameldowany przez 29 lat w mieszkaniu w Krakowie (od 1979 r. do listopada 2006 r. ), podczas gdy właścicielami byli najpierw jego rodzice, a po śmierci ojca matka, spełnia warunek do zastosowania ulgi meldunkowej i w razie sprzedaży mieszkania np. w marcu 2008 roku nie będzie podlegał opodatkowaniu od dochodu z jego zbycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 roku.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 roku.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawca był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z analizy zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym przez Pana wniosku wynika, iż lokal mieszkalny nabył Pan w 2007 r. Chciałby Pan dokonać odpłatnego zbycia tego lokalu w 2008 bądź 2009 roku. W przedmiotowym lokalu był Pan zameldowany na pobyt stały od 1979 r. do listopada 2006 r., a zatem zostanie zachowany warunek zameldowania w lokalu przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Pana przy odpłatnym zbyciu lokalu mieszkalnego w 2008 czy w 2009 będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, pod warunkiem, że złoży Pan w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia ww. lokalu oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Pana do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj