Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-28/08/BG
Data
2008.04.07
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
nabycie
wartość początkowa
Istota interpretacji
Czy przyjęty sposób postępowania w zakresie możliwości dokonywania amortyzacji przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie stawek jest zgodny z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie wymienionych artykułów?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 07 stycznia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 06 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości dokonywania amortyzacji przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie stawek – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości dokonywania amortyzacji przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie stawek.Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 23 stycznia 2008 r. wezwano do ich wyeliminowania. W dniu 06 lutego 2008 r. braki te uzupełniono.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka jest spółką użyteczności publicznej, której głównym udziałowcem na dzień sporządzenia wniosku jest Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w likwidacji. Pozostałymi udziałowcami są sąsiednie Gminy. Po zakończeniu likwidacji tego Związku udziały tego podmiotu w Spółce mają przejąć te Gminy. Obecnie Związek posiada na swoim majątku budynek dmuchaw (grupa I) oraz część osadnika wtórnego (grupa II), które to obiekty powstały w wyniku inwestycji w 2000 roku, związanej z zadaniem "Modernizacja oczyszczalni ścieków w S.". W trakcie tej inwestycji podatek VAT był odliczany, a powstałe obiekty były przyjęte na stan środków trwałych Związku, a następnie sukcesywnie odsprzedawano je do Spółki na postawie faktur VAT ze stawką 22%, gdzie zostały przyjęte również na środki trwałe i są amortyzowane. Sprzedaż dotyczyła obiektów z grupy II, IV,VI wg KŚT, a więc nie wymagała zawarcia transakcji w formie aktu notarialnego (art. 49 k.c). Na budynek dmuchaw i część osadnika wtórnego (tj. zgarniacz osadu) zawarto umowę dzierżawy pomiędzy Związkiem (wydzierżawiającym) a Spółką (dzierżawcą) na mocy, której płacony jest czynsz - obecnie po zakończeniu każdego kwartału. Wymienione obiekty zostały wybudowane przez Związek na gruncie stanowiącym własność Gminy S. W październiku 2007r. Gmina S. wniosła aportem do Spółki m.in. grunty na, których posadowione są wyżej wymienione obiekty. Związek ma zamiar wystawić fakturę VAT (22% stawka) na pozostające na jego stanie środki trwałe z następującą treścią: - "Zbycie nakładów inwestycyjnych poniesionych na wybudowanie budynku dmuchaw”,
- „Sprzedaż części osadnika wtórnego (zgarniacza osadów)"
Dodatkowo załączone zostaną protokoły odbioru. Spółka po otrzymaniu faktury przyjmie wymienione składniki majątkowe w wartości netto na swój majątek, dokona odliczenia podatku VAT w miesiącu otrzymania faktury i protokołu przekazania obiektów, a następnie będzie je amortyzować od następnego miesiąca wg stawek wynikających z art. 16i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy przyjęty sposób postępowania jest zgodny z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie wymienionych artykułów...
Zdaniem Spółki, taki sposób postępowania jest zgodny z prawem. Na gruncie art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymienione obiekty stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części „ustawa o pdop”), amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: - budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
- maszyny, urządzenia i środki transportu,
- inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17 a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy o pdop składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.W myśl art. 16f ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1.(…). Amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów co wynika z art. 16c pkt 1 ustawy o pdop. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych z uwzględnieniem ust. 2 -14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia o czym stanowi art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop. Stosownie do art. 16g ust. 3 ustawy o pdop, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast z art. 16h ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o pdop wynika, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór (…). Zgodnie z art. 16i ustawy o pdop, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż stanowisko podatnika o możliwości amortyzacji nabytych środków trwałych z wyjątkiem gruntów jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|