Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-25/08/CJS
z 14 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-25/08/CJS
Data
2008.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
sprzedaż mieszkania
ulga meldunkowa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy?



Wniosek ORD-IN 843 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura 31 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży prawa do 1/2 lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży prawa do 1/2 lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 18 października 2007r. zawarł przedwstępna umowę sprzedaży nieruchomości składającej się z lokalu mieszkalnego, którego właścicielem jest w #189; części. Udział ten stanowi majątek osobisty wnioskodawcy. W akcie notarialnym został zawarty wniosek wieczysto-księgowy o założeniu księgi wieczystej dla tego lokalu mieszkalnego oraz o wpis własności na rzecz właścicieli po połowie. Warunkiem sprzedania mieszkania jest założenie księgi wieczystej i dokonanie w tej księdze prawomocnego wpisu własności. Wnioskodawcza zaznaczył, że potwierdził odbiór kwoty 5.000 zł (pięć tys. zł.) jako zadatku w rozumieniu art. 394 Kodeksu cywilnego, pozostałą część, czyli 47.500 zł otrzyma po zawarciu umowy przyrzeczonej. Wnioskodawca oświadczył równocześnie, że jest rozwiedziony od 2006r. i że właścicielem pozostałej #189; części nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny jest jego żona. Przy rozpatrywaniu kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca stwierdza, że istotne znaczenie ma tu okoliczność, że podatnikiem podatku PIT z tego tytułu odrębnie jest każdy z właścicieli (podstawa prawna art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wnioskodawca nadmienił ponadto, że przedmiotowy lokal nabył w dniu 26 września 2007r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nową ulgą meldunkową, sprzedając mieszkanie wnioskodawca może z niej skorzystać ...

Zdaniem wnioskodawcy zasady stosowania ulgi meldunkowej mają zastosowanie w jego sprawie. Zgodnie bowiem z art. 21 ustawy o PIT wolne od podatku są m. in. przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jeżeli było się zameldowanym w tym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Wnioskodawca twierdzi, że ten warunek spełnia, ponieważ w zbywanym lokalu mieszkalnym był zameldowany od 1985r. Ponadto wnioskodawca deklaruje, że złoży stosowne oświadczenie w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla jego miejsca zamieszkania, a do zaświadczenia dołączy zaświadczenie o meldunku.W związku z powyższym wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro ustawodawca jasno sformułował warunek o zameldowaniu i nie wspomniał o innych uwarunkowaniach – to może skorzystać z ww. zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz
  3. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. Stosownie do art. 22 ust. 6c koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i sług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Jednakże zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

– jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Objęty zwolnieniem dwunastomiesięczny okres zameldowania – wynikający z art. 21 ust.1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – winien więc być liczony od momentu zameldowania, a nie od dnia nabycia budynku lub lokalu mieszkalnego.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który stosownie do art. 21 ust. 21 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, co oznacza, że jeśli sprzedawana nieruchomość jest współwłasnością obojga małżonków, to każdy z nich musi spełnić warunki uprawniające do przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując, aby wnioskodawca mógł skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej musi spełnić łącznie dwie przesłanki konieczne do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:

  • winien być zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed data zbycia;
  • winien złożyć stosowne oświadczenia, że spełnia warunki do zwolnienia w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż wnioskodawca jest rozwiedziony od 2006r. i jest współwłaścicielem #189; części nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny. Udział ten stanowi jego majątek osobisty. W lokalu tym jest zameldowany na pobyt stały od 1985r. W dniu 18 października 2007r. wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, że w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych każdy ze współwłaścicieli lokalu mieszkalnego jest odrębnym podatnikiem i aby można było zwolnić z opodatkowania przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego lokalu przez wnioskodawcę, wnioskodawca musi łącznie spełnić obie przesłanki warunkujące zwolnienie.

Zatem zajęte przez wnioskodawcę stanowisko w kwestii zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia prawa do #189; części przedmiotowego lokalu mieszkalnego uznaje się za prawidłowe. Jeżeli bowiem w przedmiotowym lokalu jest zameldowany na pobyt stały od 1985r., a w terminie 14 dni od daty sprzedaży złoży stosowne oświadczenie w urzędzie skarbowym to uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Należy jednak zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w omawianym przepisie objęty jest jedynie przychód ze sprzedaży wyłącznie lokalu mieszkalnego. Przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego ze sprzedawanym lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych na wstępie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj