Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/066/06
Data
2006.08.02



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
eksport towarów
obliczenie podatku
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy można dokonać korekty podatku należnego wskazanego w deklaracji VAT-7 za listopad 2005 r.?


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku bez znaku z dnia 09.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7 za listopad 2005 r. w związku z błędnym uznaniem dokonanej transakcji za eksport towarów i nieprawidłowym obliczeniem podatku należnego- informuję, iż stanowisko wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10.05.2006 r. do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała postanowienie Naczelnika LUS znak xyz z dnia ... r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w którym tut. Organ nie potwierdził stanowiska Wnioskującego o prawie do zastosowania stawki 0% do opisanej transakcji dostawy towarów, uznanej przez Podatnika jako eksport towarów i możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7 za listopad 2005 r. w której przedmiotowa transakcja została opodatkowana stawką właściwą dla dostaw tego towaru na terytorium kraju (22%). Zdaniem tut. Organu w przedstawionym stanie faktycznym opisana dostawa nie stanowi eksportu towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 jak również dostawy wewnątrzwspólnotowej w rozumieniu art. 13 wyżej powołanej ustawy.
W związku z tym, iż Spółka nie otrzymała od kontrahenta żadnych dokumentów potwierdzających (w wymaganym terminie złożenia deklaracji VAT-7 za listopad 2005 r.) fakt wywozu towarów poza terytorium UE w deklaracji za ww. okres wykazała tę sprzedaż jako krajową ze stawką podatku w wysokości 22% przyjmując za podstawę wyliczenia wartość wykazaną w fakturze eksportowej (wyliczony metodą „od stu”). Jednakże po przeanalizowaniu treści art. 29 ustawy o VAT Wnioskujący stoi na stanowisku, że podatek w przedmiotowej sytuacji winien być liczony metodą „w stu”.
W związku z powyższym Podatnik pyta, czy może dokonać korekty podatku należnego wykazanego w deklaracji za listopad 2005 r.?
Spółka uważa, że ma prawo do skorygowania ww. deklaracji w zakresie dotyczącym nieprawidłowo naliczonego podatku należnego.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskującego w przedmiotowym piśmie stan faktyczny tut. Organ uznaje stanowisko Strony za prawidłowe.

Podstawą opodatkowania zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2- 22, art. 30- 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl ust. 4 art. 29 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zawarte w cytowanym przepisie stwierdzenie, że obrotem, który stanowi podstawę opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego od tej transakcji podatku oznacza, że podatek należny od tej sprzedaży zawarty jest w cenie, którą płaci nabywca towaru lub usługi.
W przypadku, gdy sprzedawca stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto to do wyliczenia kwoty podatku może stosować zgodnie z treścią § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usługwzór, o którym mowa w ust. 1 cyt. § 12.
W myśl § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku gdy podatnik jest obowiązany do stosowania cen urzędowych zawierających podatek, w fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży:

1) jako cenę jednostkową wykazuje się cenę wraz z kwotą podatku (cenę brutto), a zamiast wartości sprzedaży netto wykazuje się wartość sprzedaży brutto;
2) kwota podatku jest obliczana według następującego wzoru:
KP= (WBxSP): (100+SP)
gdzie:
KP- oznacza kwotę podatku z podziałem na poszczególne stawki podatku, przy czym wielkość wynikającą z wzoru zaokrągla się według zasad określonych w § 9 ust. 6,
WB- oznacza sumę wartości sprzedaży brutto z podziałem na poszczególne stawki podatku, SP- oznacza stawkę podatku;
3) sumę wartości sprzedaży netto stanowi różnica między wartością sprzedaży brutto a kwotą podatku, z podziałem na poszczególne stawki podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazana w fakturze eksportowej wartość transakcji obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (kwotę brutto). W kwocie tej zawarta jest kwota należnego podatku. Winna być ona wyliczona według wyżej wskazanego wzoru (tzw. metodą „w stu”).

W świetle powołanych powyżej przepisów w opisanym stanie faktycznym należy uznać, iż Wnioskujący ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za listopad 2005 r.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze