Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/067/06
Data
2006.08.10



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
ciągnik siodłowy
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
W jaki sposób powinien być rozliczony podatek od towarów i usług w przypadku nabycia nowej naczepy do ciągników siodłowych w kraju Unii Europejskiej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku bez znaku z dnia 18.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie rozliczenia podatku z tytułu nabycia nowych naczep do ciągników siodłowych na terytorium UE - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.05.2006 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza nabyć nowe naczepy do ciągników siodłowych w kraju Unii Europejskiej.

Wnioskujący pyta w jaki sposób winien rozliczyć podatek od towarów i usług w przypadku wyżej opisanej transakcji?

Zdaniem Spółki zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług naczepa nie jest środkiem transportowym i jej nabycie powinno być potraktowane tak jak każde wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskującego stan faktyczny tut. Organ wyjaśnia:
Dla potrzeb podatku VAT w art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług została podana definicja nowych środków transportu.
Zgodnie z tą definicją przez nowe środki transportu rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1- 4, 9, 10 i 15- 20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy (...).
Pod pozycją 3 cyt. załącznika nr 1 zostały wymienione pojazdy mechaniczne przeznaczone do przewozu towarów (PKWiU 34.10.4)- z wyłączeniem podwozi wyposażonych w silniki, dla pojazdów mechanicznych (PKWiU 34.10.45). Natomiast naczepy są sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 34.20.23.
Zgodnie z definicjami zawartymi w art. 2 pkt 31, 32, 35 i 52 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) przez:
- naczepę rozumie się przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd;

- pojazd rozumie się środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;
- pojazd silnikowy rozumie się pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;
- pojazd członowy rozumie się zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą.
W świetle powołanych powyżej definicji ustawowych naczepa nie jest środkiem transportu. Dopiero w połączeniu z pojazdem silnikowym stanowi pojazd członowy.
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W sytuacji, gdy przedmiotowa transakcja będzie spełniała warunki do uznania jej za transakcję wewnątrzwspólnotową będzie podlegała rozliczeniu na zasadach ogólnych.
Z treści art. 17 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT wynika, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 86 ust. 2 pkt 4).
Zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 7 cyt. ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne (...).
W przypadku gdy przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego jest naczepa podatnik nie ma obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym informacji VAT- 23.

W świetle powyższych uregulowań prawnych w przedstawionym stanie faktycznym zdaniem tut. Organu nabycie wewnątrzwspólnotowe nowych naczep do ciągników siodłowych Spółka winna rozliczyć na zasadach ogólnych. Nie znajdą tu zastosowania regulacje szczególne dotyczące nowych środków transportu.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze