Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-57/06
Data
2007.01.15



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
amortyzacja
dofinansowanie
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika

Pytanie podatnika
Czy prawidłowo naliczono do celów podatkowych na podstawie art. 16 k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacje od nowo zakupionej linii do produkcji serów w wysokości 30 % a linia ta będzie dofinansowana w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego przez ARiMR w wysokości 50 % wartości inwestycji ?
Jaką część amortyzacji zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w latach następnych?


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko XYZ zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od prawnych jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.10. 2006 r. XYZ zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego XYZ prowadzi od kilku lat inwestycje dofinansowane w 50% przez ARiMR w ramach programów SAPARD i SPO. Dotychczas spółdzielnia stosowała stawki amortyzacyjne takie jak w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przy czym kosztami uzyskania przychodów była połowa naliczonej amortyzacji. W miesiącu sierpniu wprowadzono do ewidencji linię do produkcji serów o wartości ok. 12 mln. zł. W miesiącu wrześniu naliczono amortyzację zgodnie z art. 16k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 30 % i w całości uznano ją za koszt uzyskania przychodów. Jednocześnie złożono do ARiMR wniosek o płatność w wysokości ok. 6 mln zł, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany do końca br.

Pytanie XYZ brzmi:

1. Czy prawidłowo naliczono do celów podatkowych na podstawie art. 16 k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacje od nowo zakupionej linii do produkcji serów w wysokości 30 % a linia ta będzie dofinansowana w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego przez ARiMR w wysokości 50 % wartości inwestycji ?
2. Jaką część amortyzacji zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w latach następnych?

Zdaniem XYZ – do celów podatkowych należy naliczyć amortyzację w wysokości 30 % zgodnie z art. 16k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w całości uznać ją za koszt uzyskania przychodów. W następnym roku amortyzacja naliczana będzie wg. stawek zawartych w Wykazie stawek amortyzacyjnych tj. w wysokości 14 %, przy czym za koszt uzyskania przychodów uznawana będzie połowa tego odpisu do wysokości 50 % wartości środka trwałego.

Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

W myśl art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Gramatyczna wykładnia wyżej wymienionego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich prawidłowo udokumentowanych kosztów ich uzyskania, pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów musi zachodzić związek przyczynowo- skutkowy ,między wydatkiem i przychodem.

Stosownie zaś do przepisu art. 15 ust. 6 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Z kolei z przepisów art. 16k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wynika że jeżeli dla potrzeb działalności gospodarczej jednostka zakupiła fabrycznie nowe środki trwałe, zaliczone do grup 3-6 KŚT, wówczas ma prawo zastosować w pierwszym roku podatkowym, w którym te środki zostały wprowadzone do ewidencji, preferencyjną 30% stawkę amortyzacyjną. Odpis ten może być dokonany jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji lub w równych ratach - co miesiąc albo co kwartał.

Natomiast w następnych latach podatkowych podatnik może stosować metodę liniową bądź degresywną. Wybór metody pozostawiony został podatnikowi.

Jak wyjaśniono, Spółdzielnia do przedmiotowego środka trwałego otrzyma dofinansowane w 50% przez ARiMR w ramach programów SAPARD i SPO.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 wyżej wymienionej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tych środków, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem odpisy amortyzacyjne w części sfinansowanej dotacją nie są kosztem uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę do czasu wpływu dotacji otrzymanej na zakup środka trwałego odpisy amortyzacyjne w całości stanowią koszty dla celów bilansowych i podatkowych. Otrzymanie dotacji na zakup środka trwałego nie ma wpływu na wartość początkową ani na wysokość odpisów amortyzacyjnych. W momencie otrzymania dotacji jednostka powinna natomiast wyodrębnić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która jest równa kwocie dotacji. Ta część odpisów nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów podatkowych. Dlatego też odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która jest pokryta dotacją należy konsekwentnie wyłączać z kosztów podatkowych.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze