Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-69/06
Data
2007.02.09



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
sprzedaż premiowa
wycieczka


Pytanie podatnika
Czy koszty zorganizowania sprzedaży premiowej, koszty wycieczki zagranicznej dla kontrahentów oraz koszty własnych pracowników oddelegowanych do obsługi wycieczki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15.11.2006 r. Spółdzielnia zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółdzielnia w ramach swojej działalności handlowej, mając na celu uzyskanie większych obrotów, prowadzi sprzedaż premiową towarów. Jak wyjaśniono „prowadzenie sprzedaży premiowej ma zachęcić klientów do zakupów w naszej firmie”. Premią jest wycieczka zagraniczna dla klientów wybrana z katalogu biura turystycznego, zorganizowana i sfinansowana w całości przez Spółdzielnię. Kryteria przyznawania premii określone zostały w regulaminie sprzedaży premiowej.

Pytanie Spółdzielni brzmi: czy koszty zorganizowania sprzedaży premiowej, koszty wycieczki zagranicznej dla kontrahentów oraz koszty własnych pracowników oddelegowanych do obsługi wycieczki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Zdaniem Spółdzielni – wyżej wymienione koszty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów – zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

W myśl art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych( t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Gramatyczna wykładnia wyżej wymienionego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich prawidłowo udokumentowanych kosztów ich uzyskania, pod warunkiem, że mają one bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem i przychodem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w celu zwiększenia obrotów Spółdzielnia prowadzi dla swoich klientów sprzedaż premiową towarów. Jak wyjaśniono, dla biorących udział w sprzedaży premiowej kontrahentów nagrodą jest wycieczka zagraniczna. Tak więc wykonanie obowiązku wręczenia nagrody w sprzedaży premiowej wiąże się nierozerwalnie z czynnością dokonania wcześniejszego zakupu towarów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują odrębnie zagadnienia sprzedaży premiowej czy innych form promocji. Kwestię zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wszelkiego rodzaju prezenty (nagrody, premie) przekazane w celu uatrakcyjnienia sprzedaży należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w art. 15 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Generalnie można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Sprzedaż premiowa jest publicznym przyrzeczeniem, że za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda – premia. Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli m.in.:
-dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
-nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
-nagroda nie zostaje przyznana w formie pieniężnej ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Jak wyjaśniono warunki przyznania premii określone zostały w regulaminie sprzedaży premiowej. Działania podatnika zmierzające do uatrakcyjnienia sprzedaży, zachęcenia potencjalnych klientów do większych zakupów, może przyczynić się lub przyczyniło do zwiększenia przychodów. Organizacja sprzedaży premiowej , przyznawanie nagród ma również na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród skłania nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływa zatem na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółdzielnię przychody.

Reasumując należy stwierdzić, że wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej jak i zakup nagrody w postaci wycieczki oraz oddelegowanie pracownika do obsługi przedmiotowej nagrody-wycieczki mogą stanowić koszt uzyskania przychodów na podstawie ogólnego przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze