Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-721/06/SZU
z 29 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-721/06/SZU
Data
2006.11.29



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
opodatkowanie
samochód służbowy


Pytanie podatnika
Wątpliwości Spółki dotyczą prawidłowości rozliczenia prywatnych jazd pracowników ww. samochodami służbowymi.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 28.09.2006r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 29.09.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, w części, w jakiej wniosek dotyczy wykorzystywania samochodów służbowych do celów prywatnych pracownikówpostanawiauznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią wniosku Spółka użytkuje od września 2003r. w ramach umowy leasingu dwa samochody Honda Civic, które posiadają homologację ciężarową wydaną przez Sp. z o.o. Umowy leasingu zostały zgłoszone i zarejestrowane w dniu 10.05.2004r. w Drugim Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w związku ze zmianą przepisów określających sposób odliczenia podatku VAT. Zgodnie z nowymi przepisami art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, przedmiotowe samochody nie stanowią samochodów ciężarowych. W październiku 2006r. Podatnik dokonał wykupu ww. samochodów od firmy leasingowej. Wątpliwości Spółki dotyczą prawidłowości rozliczenia prywatnych jazd pracowników ww. samochodami służbowymi. Strona we wniosku wskazała, iż nie ma swojego stanowiska w sprawie rozliczenia z pracownikami z tego tytułu w świetle ustawy o VAT. Opierając się jednak na analogicznym rozwiązaniu, jakie Strona uważa za właściwe w przypadku rozliczania jazd samochodem prywatnym pracownika dla celów działalności gospodarczej, zdaniem Spółki, czynność ta nie powinna podlegać podatkowi VAT (rozliczenie jazd samochodem prywatnym dla celów działalności gospodarczej jest iloczynem przejechanych kilometrów przez wskaźnik opublikowany w odpowiednim rozporządzeniu i stanowi kwotę do wypłaty pracownikowi). W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie rozliczał się z pracownikiem dokonując wyceny świadczonej mu usługi po cenie rynkowej.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W przedmiotowej sprawie o odpłatności świadczonych usług przesądza fakt, iż Spółka na podstawie cen rynkowych ustalać będzie cenę usługi świadczonej na rzecz pracownika. W związku z powyższym nieprawidłowe jest twierdzenie Strony, iż czynność ta nie powinna podlegać podatkowi VAT. Użyczenie pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych, jest świadczeniem usług, a o odpłatnym charakterze tej czynności świadczy fakt, iż rozliczenie z pracownikiem polegać będzie na wycenie tej usługi po cenie rynkowej. Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia również, iż nawet w przypadku gdyby Spółka nie ustalała ceny rynkowej świadczonych usług i nie pobierała z tego tytułu wynagrodzenia od pracowników, czynność taka i tak podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uważa się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...), oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub części. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż nieodpłatne udostępnianie pracownikom samochodów służbowych do celów prywatnych spełniałoby przesłanki uznania tej czynności za nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników, o którym mowa w art. 8 ust. 2 i podlegałoby opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 29 ust. 12 w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. W zakresie, w jakim wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób prawych, a także uznania pojazdów za samochody osobowe w świetle ustawy o VAT, odpowiedź zostanie udzielona odrębnymi postanowieniami.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm./).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj