Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-702/06/SZU
z 11 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-702/06/SZU
Data
2006.12.11



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
płyta CD
przekazanie towarów


Pytanie podatnika
W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku przekazania osobom indywidualnym sprzętu RTV lub płyt CD, gdy wartość tych towarów przekazanych w danym roku podatkowym nie przekracza 100 zł, a Strona będzie prowadzić ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób lub gdy jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, a Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 26.09.2006r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 27.09.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii obowiązku rejestracji przy pomocy kas rejestrujących nieodpłatnego przekazania sprzętu RTV i płyt CD, w przypadku, gdy towary te są prezentami o małej wartościpostanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Zgodnie z treścią wniosku, Spółka w związku z prowadzoną działalnością ubezpieczeniową, zamierza organizować akcje promocyjno – marketingowe, nabywając sprzęt RTV (ex PKWiU 32) lub płyty muzyczne CD, a następnie przekazując te towary nieodpłatnie:#61485; pracownikom lub agentom Spółki – w związku z realizacją lub przekroczeniem zakładanych planów sprzedaży, #61485; klientom Spółki – w ramach promocji sprzedażowych określonych produktów ubezpieczeniowych.Pytanie Strony dotyczy konieczności ewidencji przy pomocy kas rejestrujących nieodpłatnego przekazania sprzętu RTV i płyt CD osobom indywidualnym w ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej. Ponadto Wnioskodawca pyta czy obowiązek ewidencji nie obejmuje wszystkich nieodpłatnych przekazań czy tylko towarów spełniających definicję prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Spółka zwraca uwagę, iż zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 51 załącznika do tego rozporządzenia, czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006r. Jednocześnie § 4 ww. rozporządzenia określa przypadki wyłączeń ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w tym m.in. dostawę sprzętu mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 32, płyt CD. Strona twierdzi, iż w przypadku uznania przez Urząd, że dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi każde przekazanie towarów, również na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 7 ust. 3, wówczas zdaniem Spółki, obowiązkowi ewidencji przy pomocy kas rejestrujących nie podlega przekazanie towarów spełniających definicję prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy.W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku przekazania osobom indywidualnym sprzętu RTV lub płyt CD, gdy wartość tych towarów przekazanych w danym roku podatkowym nie przekracza 100 zł, a Strona będzie prowadzić ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób lub gdy jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, a Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez pojęcie sprzedaży rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W przypadku zwolnień od obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kas zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375). Na mocy § 2 pkt 1 wymienionego powyżej rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym pod poz. 51 wskazano czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.Jednakże w § 4 ww. rozporządzenia określone zostały przypadki, w których zwolnień przewidzianych w § 2 i § 3 nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów. Dotyczy to m.in. dostawy sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32) (§ 4 pkt 5 lit. a) oraz dostawy nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży (§ 4 pkt 7). Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników /.../; 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Natomiast dyspozycja art. 7 ust. 3 stwierdza, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 4, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.Z treści przytoczonych przepisów wynika, że przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, nie stanowi dostawy towarów. Również w przypadku przekazywania towarów jednej osobie o łącznej wartości w danym roku podatkowym nie większej niż 100 zł, przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji tych osób, nie następuje dostawa towarów. W związku z faktem, iż wyłączenie ze zwolnienia zawarte w § 4 rozporządzenia, dotyczy tylko dostawy określonych towarów, a opisane powyżej przypadki przekazania prezentów o małej wartości nie stanowią dostawy towarów, Strona nie ma obowiązku ewidencjonowania tych czynności za pomocą kas rejestrujących, oczywiście pod warunkiem, że przekazywane towary spełniając definicję prezentów zawartą w art. 7 ust. 4 ustawy.W zakresie w jakim wniosek dotyczył przekazania towarów nie stanowiących prezentów o małej wartości, wydano odrębne postanowienie.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm./).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj