RO/443-70/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-70/06
Data
2007.02.07
Referencje
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
Pytanie podatnika
Czy w przypadku braku możliwości rozgraniczenia pomiędzy infrastrukturą związaną z budownictwem mieszkaniowym a pozostałymi obiektami przemysłowymi należy podzielić stawkę VAT na 7% i 22% czy całość inwestycji objąć stawką 22% ?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki znak: NO/41/2006 z dnia 06.11.2006 r. (data wpływu do Urzędu 08.11.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe. Fabryka występuje w charakterze wykonawcy projektu pod nazwą „Modernizacja źródła ciepła – Ciepłowni w kierunku redukcji zanieczyszczeń powietrza i wykorzystania biomasy” złożonego do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 1, „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów” w działaniu 1.2 „Infrastruktura ochrony środowiska” zarejestrowanego pod nr Z/2.28/I/1.2/003/06. Zamawiającym jest "M." Sp. z o. o. Inwestycja zaplanowana została na okres 3 lat.Przedmiotem opodatkowania jest demontaż starych, dostawa i montaż nowych kompletnych kotłów typu WR-25 z rusztem i instalacjami pomocniczymi. Czy wobec uwarunkowań przedstawionych w opisanym stanie faktycznym należy podzielić stawkę VAT na 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części, czy całość inwestycji objąć stawką 22%? W ocenie Spółki wobec braku możliwości dokładnego określenia proporcji pomiędzy nakładami ponoszonymi na modernizację źródła ciepła w infrastrukturę związaną z powierzchnią mieszkaniową i pozostałą, należy stosować stawkę 22%. Na uwagę wg Spółki zasługuje fakt, iż dokumentacja techniczno-ekonomiczna towarzysząca procedurze przetargu publicznego nie przewiduje wyraźnej dystynkcji pomiędzy stawkami VAT 7% i 22%. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje: Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje Prezydenta RP (art. 2 pkt 12 ustawy), a także wymienione w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) budynki zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB pod symbolem ex 1130: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej, w przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować realizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części. Przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wskazuje, że stawka preferencyjna odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Przepisy podatkowe nie podają jednak na jakiej podstawie należy dokonać rozdziału pomiędzy infrastrukturą związaną z budownictwem mieszkaniowym i pozostałą. Powinno się zatem dopuścić wszelkie metody, które służą ustaleniu w/w proporcji. W opisanym stanie faktycznym wnioskodawca jest tylko wykonawcą robót, tak więc zobowiązanym do ustalenia proporcji jest zamawiający (inwestor). Jeżeli jednak, z jakichkolwiek przyczyn, wyodrębnienie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu nie jest możliwe podatnik powinien całość wykonywanych prac budowlano-montażowych, remontów czy robót konserwacyjnych, opodatkować stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Uprawnienie do skorzystania z preferencyjnej stawki 7% ma bowiem zastosowanie po spełnieniu określonych warunków, w tym przypadku (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) pod warunkiem wykazania związku infrastruktury z budownictwem mieszkaniowym i po dokonaniu odpowiedniego jej wydzielenia. Referencje
|