Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-41/1/06/81377
z 20 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-41/1/06/81377
Data
2006.10.20



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wypłacane wynagrodzenia pokrywane bezpośrednio z otrzymanej wcześniej dotacji z Ministerstwa Eduacji Narodowej na realizację projektu: Opracowanie programów nauczania do kształcenia na odległość na kierunku studiów wyższych - informatyka w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 4.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.08.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odpowiedzi na pytanie pierwsze zawarte we wniosku stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Wnioskodawca (Uczelnia) otrzymał dotację z Ministerstwa Edukacji Narodowej na realizację projektu: „...” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dla realizacji tego projektu zatrudnił na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło pracowników własnych i obcych (osoby fizyczne bezpośrednio realizujące cel programu). Wynagrodzenia te pokrywane są bezpośrednio z otrzymanej wcześniej dotacji. Zapytanie zawarte we wniosku dotyczy kwestii, czy wypłacane wynagrodzenia, zarówno pracownikom własnym, jak i obcym, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zatrudnione przez Uczelnię osoby, zarówno w formie umowy o pracę, jak i formie umowy cywilnoprawnej, bezpośrednio realizują cel programu.

Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, co następuje.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b, tj. pochodzą z określonych źródeł (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i są uzyskiwane przez osoby realizujące określone czynności (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit b), przy czym, w związku z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a należy przyjąć, że zakresem tego przepisu objęta jest pomoc spełniająca wszystkie niżej wymienione warunki:
– pochodząca od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
– ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,
– przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Dochody osób fizycznych (w tym również pracowników Wnioskodawcy jak i osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa wyżej. Jeżeli osoby te wykonują inne czynności niż bezpośrednia realizacja celu programu lub ich wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej ww. zwolnienie nie znajduje zastosowania. Wskazany we wniosku Europejski Fundusz Społeczny to jeden z funduszy strukturalnych, t. j. zasobów finansowych Unii Europejskiej umożliwiający pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach. W związku z powyższym zauważa się, że wskazany we wniosku program jedynie współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego, stąd w odniesieniu do wynagrodzeń nie pokrywanych z dotacji pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ww. zwolnienie od podatku nie mogłoby w ogóle znaleźć zastosowania, a zatem stanowisko strony zawarte we wniosku odnoszące się do zwolnienia w całości świadczeń z podatku dochodowego nie może zostać potwierdzone przez tut. organ podatkowy. Również w odniesieniu do części wynagrodzenia finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie jest trafne odwoływanie się do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z faktem, ze środki, o których mowa we wniosku, nie mogą być uznane jako pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w związku ze sposobem dystrybucji tych środków, pierwotnie finansowanych z budżetu państwa, a następnie refundowanych z Komisji Europejskiej. Powyższe wynika m. in. z treści rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051). Nie ma przy tym znaczenia fakt, czy Uczelnia pokrywa wynagrodzenia bezpośrednio z otrzymanej wcześniej dotacji, czy też wypłacone wynagrodzenia ze środków Uczelni refundowane są następnie na rzecz Uczelni. Przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w urzędowej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów w trybie art. 14§ 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa znak DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r. W ww. piśmie Minister Finansów stwierdził m. in.:
„Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) (...). Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatków dochodowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) (...). Ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych są również finansowane wynagrodzenia osób zatrudnionych (na podstawie stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych) przy realizacji Programu, t. j. w zakresie przygotowania, wyboru, oceny, monitorowania projektów i programu, weryfikacji płatności i kontroli finansowej w ramach ZPORR (Priorytet 4 ZPORR Pomoc Techniczna). Jednakże, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno-prawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy”.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj