Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-68/06
Data
2007.01.22



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dyrektywy Unii Europejskiej
podatek naliczony
prawo do odliczenia
samochód osobowy
zakup


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w przypadku gdy Polska jest członkiem Unii Europejskiej i prawo Unii powinno być stosowane przed prawem krajowym ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 20.10.2006 r. (data wpływu 20.10.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Z treści pisma Spółki wynika, że planuje ona zakupić na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka posiada prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości 60% podatku, nie więcej jednak niż 6000,00 zł. W myśl VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), podatnik (art. 17 i n.) posiada prawo do pełnego odliczenia podatku. Zdaniem podatnika, ma on prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wymienionych wyżej zakupów, ponieważ Rzeczpospolita Polska jest członkiem UE i prawo Unii powinno być stosowane przed prawem krajowym. Spółka powołała się na wyrok WSA III SA/Wa 1953/05 opublikowany LEX Nr 166380 – „regulacje prawa wspólnotowego w zakresie podatku od wartości dodanej mogą stanowić podstawę wykładni przepisów polskiej ustawy o VAT, gdyż od dnia przystąpienia naszego kraju do UE polskie przepisy o podatku od towarów i usług muszą być zgodne z regulacjami wspólnotowymi w tym zakresie, tworząc jednolity zharmonizowany system wspólnotowego podatku od wartości dodanej”.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że VI Dyrektywa Rady z dnia 17.05.1977 r. nie obowiązuje wprost państw członkowskich, ale wymaga implementacji do systemu prawa krajowego. Dlatego nie można mówić o wejściu w życie dyrektywy w takim znaczeniu, jak wchodzą w życie przepisy prawa krajowego. Tym samym nie jest możliwe odliczanie przez podatnika podatku naliczonego wprost na podstawie VI Dyrektywy Rady, zwłaszcza w przypadku, gdy w przewidzianym trybie nie stwierdzono, iż w wymaganym terminie Państwo Polskie nie wprowadziło do krajowej legislacji lub wprowadziło w sposób nieprawidłowy normy przewidziane w dyrektywie, co uzasadniałoby bezpośrednie stosowanie prawa wspólnotowego. Ponadto organ podatkowy nie jest upoważniony do dokonywania samodzielnej oceny zgodności przepisów prawa krajowego z normami prawa wspólnotowego.

Należy przy tym podkreślić, iż zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 249 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, dyrektywy są wiążące dla Państw Członkowskich jedynie w zakresie zamierzonego celu, pozostawiając państwom członkowskim swobodę w zakresie form i środków ich osiągnięcia.
Uregulowania w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), są takimi przeniesieniami zaleceń VI Dyrektywy na grunt prawa polskiego.

Z treści pisma Spółki wynika, że przedmiotem zapytania jest prawo do odliczania podatku od towarów i usług z tytułu zakupu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Nie wynika z niego, aby były to pojazdy samochodowe wymienione w art. 86 ust. 4 w/w ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 3 w/w ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł. Przepis ten oznacza, że z tytułu zakupu każdego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze dla danego pojazdu, nie więcej jednak niż 6.000 zł. Nie ma natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającej z faktury i bez żadnych kwotowych ograniczeń.

Nadmienia się, że powołany przez Spółkę cytat z wyroku WSA III SA/Wa 1953/05 w powyższym przypadku nie ma zastosowania, gdyż nie dotyczy zasad odliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów, lecz zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy usług, tj. opłat za użytkowanie wieczyste od dnia wejścia w życie w/w ustawy.

Reasumując, Spółka nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającej z faktury wbrew przepisowi art. 86 ust. 3 cyt. ustawy i postanowienia VI Dyrektywy Rady nie mają w tym przypadku bezpośredniego zastosowania.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze