RO/415-28/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/415-28/06
Data
2007.01.25
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
posiłek profilaktyczny
świadczenia rzeczowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy należy pobierać podatek dochodowy od posiłków profilaktycznych bezpłatnych i tych z częściową odpłatnością ?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.10.2006 r., (wpłynął do Urzędu w dniu 15.11.2006 r.) znak: NS/2369/2006 oraz uzupełnienia do wniosku z dnia 04.01.2007 r., znak: NS/0044/2007 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w świetle ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Spółki jest prawidłowe. Jak wynika z wniosku, Spółka zapewnia pracownikom wykonującym określone prace, posiłki profilaktyczne bezpłatne (finansowane w całości przez pracodawcę) oraz posiłki profilaktyczne częściowo odpłatne (finansowane przez pracownika w wysokości 50% kosztu wsadu). Posiłki profilaktyczne nieodpłatne wydawane są na podstawie przepisów BHP oraz w oparciu o zarządzenie wewnętrzne Spółki (wykaz imienny, kto jest uprawniony do bezpłatnych posiłków uzgodniony z zakładowymi organizacjami związkowymi) i w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279). Ponadto zarządzeniem Prezesa Spółki, w uzgodnieniu ze Związkami Zawodowymi, przyznano posiłki profilaktyczne częściowo odpłatne, finansowane przez pracownika w wysokości 50% kosztu wsadu. Obowiązek wydawania przez Spółkę posiłków profilaktycznych określa Regulamin Pracy, Układ Zbiorowy Pracy oraz przepisy BHP. W świetle opisanego stanu faktycznego wnioskodawca prosi o zajęcie stanowiska w następującej sprawie: Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wyjaśnia, co następuje: Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279) pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie posiłki wydawane ze względów profilaktycznych, zwane dalej "posiłkami", w formie jednego dania gorącego. Posiłki powinny być wydawane w czasie regulaminowych przerw w pracy, w zasadzie po 3-4 godzinach pracy, jednocześnie pracownikowi nie przysługuje ekwiwalent pieniężny za posiłki i napoje, o czym stanowi przepis § 6 ust. 2 i § 8 w/wym. rozporządzenia. Stosownie zaś do przepisu § 5 tego rozporządzenia, stanowiska pracy, na których zatrudnieni pracownicy powinni otrzymywać posiłki i napoje, oraz szczegółowe zasady ich wydawania, a także warunki uzasadniające zapewnienie posiłków w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 2, ustala pracodawca w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeżeli u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa - pracodawca po uzyskaniu opinii przedstawicieli pracowników.Wartość posiłków profilaktycznych, zarówno w całości finansowanych przez Spółkę (w całości nieodpłatnych), jak i w części finansowanych przez Spółkę (z częściową odpłatnością pracownika w wysokości 50% kosztu wsadu) stanowi - jako wartość świadczeń w naturze - przychód pracownika z tytułu stosunku pracy, o czym stanowi przepis art. 12 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Jednocześnie przychód ten jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 11 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Z uwagi na to, iż zapewnione przez Spółkę posiłki profilaktyczne wydawane są pracownikom na podstawie przepisów BHP oraz w/wym. przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279), w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi (co wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku), zatem w ocenie Naczelnika tut. Urzędu, wartość tych posiłków zarówno całkowicie bezpłatnych, jak i tych z częściową odpłatnością (odpłatność pracownika w wysokości 50% kosztu wsadu), korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). |