Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-213/12-4/WM
z 30 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-213/12-4/WM
Data
2012.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
obowiązek płatnika
płatnik
radny


Istota interpretacji
Czy w sytuacji wypłaty diet radnym jednorazowo za dwa miesiące, należy dokonać potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od nadwyżki ponad kwotę wolną od podatku oraz czy w PIT-R należy wówczas wykazać kwoty faktycznie wypłacone w danym miesiącu, czy też należne do wypłaty za dany miesiąc?



Wniosek ORD-IN 693 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu: 15 maja 2012 r. – za pośrednictwem urządzenia faksowego oraz 21 maja 2012 r. – za pośrednictwem polskiej placówki pocztowej operatora publicznego), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania diety dla radnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania diety dla radnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W listopadzie 2010 r. Urząd Miejski (dalej również jako: „Wnioskodawca”) dokonał wypłaty diet radnym. Ponieważ następował koniec kadencji Rady Miejskiej wypłata ta obejmowała kwoty diet zarówno za miesiąc październik 2010 r., jak i listopad 2010 r. Spowodowało to, że kwota do wypłaty u części radnych przekroczyła kwotę wolną od podatku w wysokości 2 280,00 zł. Urząd Miejski, będący płatnikiem, nie dokonał potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przyjmując, iż limitem zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „updof”), objęte są kwoty diet dotyczące danego miesiąca, a nie wypłacone w danym miesiącu. Wnioskodawca zauważa, iż takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2008 r. nr ITPB2/415-633/08/TJ.

Wypłacone kwoty diet zostały ujęte w deklaracji PIT-R za 2010 r. w poszczególnych miesiącach w wysokości faktycznie wypłaconej w danym miesiącu, a nie należnej do wypłaty za dany miesiąc.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż miesięczne wypłacone diety radnych nie przekraczały kwoty wolnej od podatku, tj. 2 280,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji wypłaty diet radnym jednorazowo za dwa miesiące, należy dokonać potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od nadwyżki ponad kwotę wolną od podatku oraz czy w PIT-R należy wówczas wykazać kwoty faktycznie wypłacone w danym miesiącu, czy też należne do wypłaty za dany miesiąc...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie należy dokonywać potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż limitem zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 updof objęte są kwoty diet dotyczące danego miesiąca, a nie wypłacone w danym miesiącu.

W deklaracji PIT-R za 2010 r. należy w poszczególnych miesiącach wykazać kwoty diet faktycznie wypłaconych, a do urzędu skarbowego złożyć wyjaśnienie o przyczynie przekroczenia kwoty wolnej od podatku oraz o wysokości diety za poszczególne miesiące (w przypadku wypłaty diety jednorazowo za dwa miesiące).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jest działalność wykonywana osobiście. Stosownie do art. 13 pkt 5 wskazanej ustawy za przychody z takiej działalności uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, czyli przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2 280 zł.

Do osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich zaliczyć można m.in. parlamentarzystów, radnych (gminy, powiatu, sejmiku województwa), ławników, arbitrów sądów polubownych czy też mediatorów. Pojecie to rozumieć bowiem należy, zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, bardzo szeroko, jako przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej i sądowniczej, jak i ustawodawczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonał wypłaty diet radnym. Z uwagi na upływający koniec kadencji Rady Miejskiej wypłata ta obejmowała kwoty diet zarówno za miesiąc październik 2010 r., jak i listopad 2010 r. Urząd Miejski nie dokonał potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Miesięczne wypłacone diety radnych nie przekraczały kwoty wolnej od podatku, tj. 2 280,00 zł

Z uwagi na fakt, iż wypłaty diet dla radnych nastąpiły w 2010 r. na gruncie przedmiotowej sprawy zastosowanie znajdzie art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.

W myśl ww. przepisu, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 45b pkt 1 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 74, poz. 445 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. d) tegoż rozporządzenia został określony wzór informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R), będący załącznikiem nr 12 do rozporządzenia.

W objaśnieniach zawartych w formularzu PIT-R zostało stwierdzone m.in.:

  • informację PIT-R mają obowiązek wypełniać płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 17 ustawy, osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy) (pkt 1),
  • w części D w kolumnie b – płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat dokonanych należności w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit b) i pkt 17 ustawy (pkt 2 ppkt 1),
  • w kolumnie d – płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłacone osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy (pkt 2 ppkt 3).

Zatem z brzmienia pkt 2 ppkt 1 objaśnień do powołanego rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż płatnik jest zobowiązany wykazać ogólną kwotę wypłat – z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku, tj. m.in. diet określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w miesiącu, w którym dokonano wypłaty.

Reasumując, stwierdzić należy, iż limitem zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są kwoty diet dotyczące danego miesiąca, a nie kwoty faktycznie wypłacone w danym miesiącu. W konsekwencji wypłata diet za miesiące październik i listopad 2010 r., które mieszczą się w granicach ustawowego limitu, nie powoduje obowiązku pobrania przez płatnika podatku dochodowego. Nie niweczy możliwości skorzystania z ww. zwolnienia fakt, iż wypłata za dwa miesiące wystąpiła jednorazowo. Jednakże w PIT-R wykazaniu podlegają kwoty faktycznie wypłacone – a nie tylko należne – w danym miesiącu. Wnioskodawca powinien do sporządzonej informacji dołączyć pisemne wyjaśnienie, iż wyplata za dany miesiąc dotyczy diet należnych za dwa miesiące.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, należy stwierdzić, iż wydana została w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj