PD.423-64/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-64/06
Data
2007.01.18
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
posiłki
stołówka pracownicza
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika Czy jest możliwość zwolnienia od podatku dochodowego pracowników korzystających z posiłków finansowanych przez pracodawcę w stołówce zakładowej?
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko XYZ spółka z o.o. w .... zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - jest nieprawidłowe w zakresie powołanego przepisu prawnego przez Spółkę. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia .... 2006r.( data wpływu do Urzędu... .2006r.), Znak: L.dz. xyz Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego: Zarobki w branży mięsnej w tym w .... kształtują się na poziomie najniższym, zaś lokalizacja firmy objęta jest dużym bezrobociem. Spółka stoi na stanowisku, iż w celu pomocy pracownikom chciałaby finansować posiłki z funduszu świadczeń socjalnych. Pytanie podatnika: Czy jest możliwość zwolnienia od podatku dochodowego pracowników korzystających z posiłków finansowanych przez pracodawcę w stołówce zakładowej? Stanowisko podatnika : Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11b istnieje możliwość zwolnienia od podatku dochodowego pracowników otrzymujących refundowane posiłki w stołówce zakładowej, bowiem zgodnie z przepisami szczegółowymi tj. rozporządzenia Rady Ministrów z 28.05.1996r. ( Dz. U. z 30 maja 1996r. ) wydanego na podstawie art. 232 kp § 3 ust. 2 pkt 1 pracodawca zapewnia pracownikom wykonującym prace w pomieszczeniach zamkniętych gdzie temperatura jest poniżej 10 st. C, zaś specyfika pracy zakładu mięsnego w przeważającej większości wymaga zapewnienia temperatury poniżej 10 st. C. Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego uwzględniając przedstawiony stan faktyczny przez podatnika stwierdza co następuje: Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.). W art. 21 ust. 1 pkt 11, ustawodawca zawarł regulację dotyczącą zwolnień wartości świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracowników. Wolne od podatku są m.in. posiłki i napoje, które pracodawca wydaje pracownikom zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy. Zgodnie z art. 232 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279), zakres obowiązków pracodawcy związany z zapewnieniem tego rodzaju świadczeń uzależniony został od uciążliwości pracy pracownika, np. wielkości wysiłku fizycznego, temperatury czy miejsca wykonywania pracy. Jeżeli warunki pracy pracownika spełniać będą kryteria określone w rozporządzeniu, wówczas pracodawca powinien zapewnić pracownikom 1./ posiłki w formie jednego dania gorącego, a jeżeli nie ma możliwości wydawania posiłków ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych, może zapewnić w czasie pracy korzystanie z takich posiłków w punktach gastronomicznych lub przyrządzanie posiłków przez pracownika we własnym zakresie z otrzymanych produktów, 2./ napoje, których rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy. Należy podkreślić, że "obowiązek zapewnienia pracownikom posiłków i napojów profilaktycznych dotyczy tylko tych pracowników wykonujących pracę związaną z wysiłkiem fizycznym, którzy są zatrudnieni na stanowiskach określonych w trybie § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (...) jako dające prawo do takich świadczeń". Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 10 kwietnia 2001r., sygn. Akt SA/Bk 178/01. Układ Zbiorowy Pracy może normować problematykę związaną z kształtowaniem w zakładzie pracy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, która w istocie rzeczy ma charakter normatywny, tyle że nie dotyczy treści stosunku pracy, lecz materii prawa pracy. Zgodnie z art. 9 ust. 1 Kodeksu pracy postanowienia układów zbiorowych pracy zaliczane są do prawa pracy, natomiast kwestie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy wchodzą w zakres przedmiotowy prawa pracy. Wobec braku wyraźnego zastrzeżenia ustawowego, należy przyjąć, iż określone świadczenia rzeczowe wynikają z przepisów, które można zaliczyć do regulacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy i wartość takich świadczeń będzie zwolniona z podatku dochodowego po stronie pracowników. Wydane więc, w czasie pracy, na podstawie obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy posiłki profilaktyczne i napoje bezalkoholowe (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (...) (Dz. U. z 1996r. Nr 60, poz. 279 ), spełniają przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 11 cytowanej ustawy i są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. |