Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście
ZD/415-65/06
z 18 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/415-65/06
Data
2007.01.18



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
świadczenia na rzecz emerytów
żołnierze


Pytanie podatnika
Czy dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego członków rodziny emerytów i rencistów wojskowych (kolonie, obozy) opdatkowane są stawką podatkową 19% powyżej kwoty 760zł?


W dniu 27-11-2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek płatnika Wojskowego Biura Emerytalnego, z zapytaniem dot. zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, iż na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dn. 10 grudnia 1993r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004r., Nr 8, poz. 66 z późn. zm.) w Wojskowy Biurze Emerytalnym funkcjonuje fundusz socjalny dla emerytów i rencistów wojskowych. Zasady funkcjonowania ww. funduszu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dn. 20 października 2005r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. z 2005r., Nr 216, poz. 1829).

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia świadczeniobiorca, którym jest w myśl § 2 pkt 3 osoba pobierająca emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną, może korzystać m.in. ze świadczenia socjalnego, którymi są dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego.

Zgodnie z § 14 ww. rozporządzenia dopłatę do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego członków rodziny, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, przyznaje się w wysokości: 90% ceny skierowania, przy dochodzie na jednego członka rodziny do 30%; 70% ceny skierowania, przy dochodzie na jednego członka rodziny od 30% do 40%; 50% ceny skierowania, przy dochodzie na jednego członka rodziny od 40% do 50%; 30% ceny skierowania, przy dochodzie na jednego członka rodziny do 70% - kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury. Dopłatę, o której mowa w ust. 1 przyznaje się raz w roku kalendarzowym.

Wobec powyższego wnioskodawca zwrócił się o potwierdzenie czy prawidłowe jest opodatkowanie dopłat do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego członków rodziny (kolonie, obozy) stawką podatkową 19% powyżej kwoty 760zł.

Z treści złożonego wniosku oraz ze złożonego w dniu 19-12-2006r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż w przypadku wypłacania ww. dopłat wnioskodawca korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a po przekroczeniu kwoty 760zł są one traktowane jako przychód podlegający opodatkowaniu według stawki 19%.

Po przeanalizowaniu przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczki, o których mowa w art. 31, za miesiące od stycznia do grudnia, z zastrzeżeniem ust. 1a, wynoszą za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali – 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty: do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18:a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – niezależnie od ich wysokości,b) z innych źródeł – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760zł.

W przedmiotowej sprawie dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5 i 14 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dn. 20 października 2005r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. z 2005r., Nr 216, poz. 1829) pochodzą z funduszu socjalnego utworzonego na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dn. 10 grudnia 1993r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004r., Nr 8, poz. 66 z późn. zm.). W przypadku, gdy przedmiotowe dopłaty dotyczą dzieci i młodzieży do lat 18 - korzystać będą ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku natomiast, gdy przedmiotowe dopłaty dotyczą innych osób stanowić one będą dochód do opodatkowania, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże do ich opodatkowania ma zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – w wysokości 10% należności. Z analizy treści cytowanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie w/w przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Reasumując, stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w przedmiotowej sprawie jest niewłaściwe.

Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia, jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj