Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415-84/06/ML
z 23 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415-84/06/ML
Data
2006.11.23



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
przychody ze stosunku pracy
stosunek pracy
świadczenia na rzecz pracowników
usługi medyczne


Pytanie podatnika
Spółka ma wątpliwości, czy składki opłacane przez Spółkę z tytułu objęcia opieką medyczną pracowników stanowią przychód tychże osób ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy w związku z tym Spółka jest zobowiązana pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny

p o s t a n a w i a

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy o świadczenie usług medycznych Spółka uiszcza miesięczną opłatę z tytułu świadczenia przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej usług medycznych na rzecz pracowników Spółki (tj. osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę). Oznacza to, że zakład opieki zdrowotnej nie wystawia imiennych rachunków (faktur) za korzystanie z usług przez konkretnych pracowników, lecz faktura wystawiana na Spółkę opiewa na kwotę stanowiącą iloczyn liczby osób uprawnionych przez odpowiednią opłatę określoną w umowie. Pracownicy, decyzją Zarządu Spółki, mają do wyboru z umowy pakiety usług medycznych: pakiet nr 1 - "medycyna pracy", pakiet nr 2 i 3 - pakiet "medycyny pracy poszerzony o dodatkowe usługi medyczne". Pracownicy, którzy zadeklarowali korzystanie z pakietu nr 2 i 3 są obciążani przez Spółkę z tytułu zapewnienia opieki medycznej podatkiem dochodowym od osób fizycznych od różnicy pomiędzy kosztem wybranego pakietu (nr 2 lub 3) a kosztem pakietu medycyny pracy (nr 1).

Pracownicy, którzy wybrali pakiet nr 1 nie są obciążani podatkiem dochodowym.
Do wniosku Spółka załączyła umowę z dnia 02.01.2006r. zawartą z firmą medyczną, z której wynika, że zleceniobiorca świadczy usługi na rzecz uprawnionych pracowników Spółki objętych w/w umową. Zleceniodawca w ciągu trzech dni od zawarcia umowy przekazuje listy zawierające Wykaz Osób Uprawnionych (§ 5). Ponadto w § 4 Umowy określono wynagrodzenie zleceniobiorcy w ten sposób, że w każdym zakresie świadczonych usług - pakietów - wyodrębniono należności za świadczenia zdrowotne medycyny pracy oraz za dodatkowe świadczenia zdrowotne nie należące do medycyny pracy.

Spółka ma wątpliwości, czy składki opłacane przez Spółkę z tytułu objęcia opieką medyczną pracowników stanowią przychód tychże osób ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy w związku z tym Spółka jest zobowiązana pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem spółki, opłaty z tytułu zapewnienia świadczeń medycznych na rzecz pracowników nie stanowią dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast nie jest możliwe określenie wartości świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika, bez względu na fakt zadeklarowania przez pracownika pakietu usług medycznych, ponieważ opłaty ponoszone są przez Spółkę w wartościach ryczałtowych, bez względu na rzeczywistą wartość wykonanych usług dla konkretnego pracownika. W konsekwencji, nie jest możliwe ustalenie podstawy opodatkowania dla poszczególnych osób fizycznych. W związku z powyższym opłaty ponoszone przez Spółkę na zapewnienie usług medycznych na rzecz pracowników nie stanowią przychodu tych osób i w związku z tym Spółka nie jest zobowiązana z tego tytułu pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Strony jest nieprawidłowe w odniesieniu do opodatkowania wartości pakietów medycznych nr 2 i 3 uwzględniających dodatkowe usługi medyczne nie wynikające z medycyny pracy, udostępnionych przez Spółkę na rzecz pracowników.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity z 2000r., Dz. U. Nr 14, poz. 176, z późn. zm./, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość, została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 11 ust. 1 w/w ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie art. 11 ust. 2a pkt 2 w/w ustawy, zgodnie z którym - jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia ustala się wg cen zakupu. W przedmiotowej sprawie wartość zakupu usług medycznych na rzecz każdego pracownika jest znana, a ponadto wartość ta składa się z odrębnych pozycji - odpłatności za obowiązkowe świadczenia z zakresu medycyny pracy i odpłatności za dodatkowe świadczenia. Powyższe dane wynikają z zawartej umowy, listy osób uprawnionych wykazu Osób Uprawnionych oraz z wystawionych faktur przez zleceniobiorcę.

Wyodrębnienie wartości usług objętych medycyną pracy umożliwia zastosowanie do tej wartości zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. W zakresie świadczeń medycznych Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia badań lekarskich wstępnych, okresowych i kontrolnych w zakresie uszczegółowionym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, które zostało wydane na podstawie art. 179 i 229 Kodeksu pracy. Świadczenia zdrowotne określone powyższymi przepisami, korzystają ze zwolnienia podatkowego. Natomiast świadczenia zdrowotne przekazane nieodpłatnie pracownikom, których zakres wykracza poza określony wyżej, podlegają opodatkowaniu na równi z innymi świadczeniami przekazywanymi pracownikom nieodpłatnie.

Argumentacja Spółki opierająca się na stanowisku, że w przypadku opłat ryczałtowych nie można określić wartości faktycznie otrzymanych przez pracownika świadczeń, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu jest nieprawidłowa, ponieważ całkowicie pomija specyfikę płatności ustalonej w sposób ryczałtowy. Wartość świadczeń otrzymanych nieodpłatnie przez pracownika, jest równa wartości przekazanego pracownikowi pakietu, natomiast faktyczne otrzymanie pakietu przez danego pracownika udokumentowane jest umieszczeniem jego imienia i nazwiska na Wykazie Osób Uprawnionych, przekazanych Zleceniobiorcy przez pracodawcę.

Będąc osobą uprawnioną do świadczeń medycznych objętych pakietem, pracownik w danym miesiącu może np. nie skorzystać z żadnych usług lub też skorzystać z usług o faktycznej wartości daleko wykraczających poza odpłatność ryczałtową. Ilość faktycznie wykorzystanych usług przez pracownika, nie wpływa na wysokość odpłatności ustalonej w sposób ryczałtowy. Wartość ta jest stała i jest ponoszona za gotowość świadczenia usług objętych pakietem na rzecz konkretnego pracownika, w okresie za który została zapłacona.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku przychód pracownika z tytułu przekazanych mu nieodpłatnie pakietów nr 2 lub nr 3 podlega opodatkowaniu, z wyłączeniem wyodrębnionej odpłatności za świadczenie z zakresu medycyny pracy.

Odnosząc się do pism powołanych przez Spółkę w wystąpieniu, Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia:
- pismo Ministra Finansów z 07.09.1995r. dotyczy nieaktualnego stanu prawnego, ponadto powołuje świadczenia wykupione dla "ogółu pracowników",
- pismo Ministra Finansów z 24.11.2002r. dotyczy wartości świadczeń medycznych "jedynie przypadających na pracownika" co nie ma miejsca w przedmiotowym stanie faktycznym,
- pismo Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego z dnia 16.03.2004r. - IMUS-1471/PD/423-45/04 dotyczy indywidualnej sprawy, w której przedstawiono inny stan faktyczny.

Reasumując, wobec ryczałtowej formy dokonywania rozliczeń z firmą świadczącą usługi medyczne, fakt skorzystania bądź nie skorzystania przez pracownika z usługi pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania przedmiotowych świadczeń. Pracownik otrzymuje nieodpłatne świadczenie w miesiącu, za który Spółka wykupiła dla niego pakiet usług medycznych. Opłata za pakiet jest bowiem formą zapłaty za te usługi. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku finansowania przez pracodawcę zakupu pracownikowi np. karty miejskiej lub innych biletów okresowych uprawniających do określonych świadczeń, który nie budzi wątpliwości w kwestii zaliczenia wartości tych kart lub biletów do przychodów ze stosunku pracy.

Zatem, koszt ryczałtu ponoszonego przez Spółkę z tytułu zakupu dla pracownika, pakietu usług medycznych innych niż usługi objęte medycyną pracy - stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj