Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-94/06/PK
z 24 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-94/06/PK
Data
2006.11.24



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
informacja dla podatnika
informacja podatkowa
karta płatnicza
promocja


Pytanie podatnika
Czy świadczenie pieniężne przekazane osobie fizycznej w związku z promocją karty kredytowej podlega opodatkowaniu PIT?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank zamierza zorganizować akcję promocyjną skierowaną do swoich klientów, którzy podpiszą z Bankiem umowę o wydanie karty kredytowej, a następnie dokonają transakcji, przy jej użyciu. W ramach promocji, po dokonaniu przez klienta pierwszej transakcji, Bank zobowiązuje się przelać na rachunek klienta określoną kwotę pieniężną.

Bank stoi na stanowisku, iż przedmiotowe świadczenie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie:

- art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) jako nagroda związana ze sprzedażą premiową, oraz

- art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy jako świadczenie otrzymane przez podatnika w związku z promocją lub reklamą Banku.

Zdaniem Banku po jego stronie pod warunkiem nieprzekroczenia określonych przepisami limitów, nie powstanie w związku z tym obowiązek informacyjny wskazany w art. 42a ww. ustawy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela w pełni stanowiska Banku i wyjaśnia.

Zgodnie z art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym świadczenia o których mowa we wniosku należy potraktować jako przychód. Ze względu na fakt, iż przychodu tego nie można zakwalifikować do żadnego ze źródeł wskazanych w art. 12-19 ww. ustawy to należy uznać, iż są to przychody z tzw. innych źródeł wskazane w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Banku ww. przychód jako nagroda związana ze sprzedażą premiową winien korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od o osób fizycznych wolna od podatku jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Jak Bank słusznie zauważa, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji sprzedaży premiowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 12.09.2002r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. 169 z 2002r. poz. 1385 ze zm.) przez umowę o kartę płatniczą wydawca karty płatniczej zobowiązuje się wobec posiadacza karty płatniczej do rozliczania operacji dokonanych przy użyciu karty płatniczej, a posiadacz zobowiązuje się do zapłaty kwot operacji wraz z należnymi wydawcy kwotami opłat i prowizji lub do spłaty swoich zobowiązań na rachunek wskazany przez wydawcę. Zgodnie zaś z art. 535 ustawy Kodeks cywilny przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Jak wynika z powołanych powyżej przepisów umowa o kartę płatniczą (w tym kredytową) nie prowadzi do zawarcia umowy sprzedaży, lecz do świadczenia usług. W związku z tym przedmiotowe świadczenie jako niezwiązane ze sprzedażą nie może być uznane za związane ze sprzedażą premiową.

Bank powołuje się także na zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Przedmiotowe świadczenia bezsprzecznie są dokonywane w związku z promocją Banku, a więc w przypadku gdy jednorazowa wartość takiego świadczenia nie przekracza kwoty 100zł to ww. zwolnienie może mieć zastosowanie (o ile nie jest dokonywane na rzecz pracownika lub osoby pozostającej z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym). W takim przypadku na Banku ciąży obowiązek informacyjny, wskazany w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Obecnie tym ustalonym wzorem jest formularz PIT-8C. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż obowiązek sporządzenia ww. informacji istnieć będzie tylko w przypadku gdy jednorazowa wartość świadczenia przekracza 100zł - w takiej sytuacji jako przychód należy w niej wykazać całą kwotę świadczenia.

Reasumując, z tytułu przekazywania przedmiotowych świadczeń osobom fizycznym na Banku ciąży obowiązek przekazania tym osobom i naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla tych osób, informacji PIT-8C. Obowiązek takie nie powstanie w przypadku gdy zastosowanie będzie miało zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj