Interpretacja Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej
PP/443-80/06
z 12 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-80/06
Data
2007.01.12



Autor
Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca


Pytanie podatnika
Strona wykonuje działalność gospodarczą od dnia 12.04.2006r. Jest podatnikiem podatku od towarów i i usług i świadczy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych usługi: płatnego dostępu do serwisu internetowego z wirtualnymi kartkami (tzw. e-kartki), wysyłania na zlecenie klientów tradycyjnych pocztówek.
Spółka do dnia złożenia wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa tj. do dnia 14.11.2006r. uzyskała obroty z wymienionej działalności w wysokości niższej niż 20 000 zł. Według Wnioskodawcy, usługi dostępu do przesyłania e-kartek sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.87.17 tj. jako usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Klienci, w przeważającej mierze osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, opłacają abonament za korzystanie z serwisu internetowego lub zamawiają tradycyjne pocztówki. Płatności internetowe Spółki obsługują dwie firmy pośrednictwa finansowego. Zapłata za usługi jest dokonywana z góry wyłącznie kartą kredytową, przelewem internetowym lub przelewem zwykłym. Nie ma możliwości zapłacenia za usługę gotówką. Firmy pośrednictwa finansowego na koniec każdego miesiąca sprawozdawczego sporządzają szczegółowe zestawienie dokonanych transakcji i wystawiają faktury za dokonane usługi rozliczenia płatności, a następnie przelewająuzyskane od klientów Spółki środki na rachunek bankowy Spółki, potrącając sobie należną prowizję. Spółka dysponuje zestawieniami dokonanych transakcji, które są podstawą sporządzenia zapisów księgowych po wystawieniu polecenia księgowania. Spółka prowadzi rejestr dostaw, w którym ujmowane są wyżej wymienione dowody księgowe. Rejestr ten stanowi podstawę do sporządzenia deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7. Z posiadanych zestawień dokonanych transakcji (są to zestawienia miesięczne) wynika jednoznacznie jakiej konkretnie transakcji (nabycia jakiego rodzaju usługi) zapłata dotyczyła. Strona uważa, że opłaty abonamentowe są w całości wpłacane za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki, gdyż firmy obsługujące płatności internetowe Wnioskodawcy przekazują przelewem bankowym całą kwotę uzyskaną od klientów, dokonując jedynie kompensaty swoich należności za usługi pośrednictwa finansowego. Ostatecznie na rachunek bankowy Spółki przelewana jest kwota pomniejszona o prowizję za pośrednictwo finansowe. Obrotem Spółki jest cała kwota osiągnięta z tytułu wykonywanej działalności a nie prowizja uzyskiwana od firm pośrednictwa finansowego. Prowizja ta jest dla Wnioskodawcy kosztem. Obroty uzyskane ze sprzedaży e-kartek stanowią ponad 70% całości obrotów osiągniętych z działalności wykonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i na rzecz rolników ryczałtowych.
Sprzedaż papierowych kartek - według oceny Strony – należy zaliczyć do usług komercyjnych pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych o symbolu PKWiU 74.87.17. Działalność Spółki polega na tym, że klient zamawia kartkę w postaci „tradycyjnej” pocztówki i zleca wysłanie jej do wskazanej przez siebie osoby. Klient nie otrzymuje towaru. Płaci za usługę dostarczenia wybranej kartki określonej osobie w odpowiednim czasie. Papierowe pocztówki doręczane są pocztą do adresata, a zapłata za tę usługę odbywa się przez internet w momencie składania zamówienia. Zatem istotą prowadzonego serwisu internetowego jest sprzedaż wirtualna. Do klienta fizycznie nie trafia żaden towar. Proces ewidencjonowania i dokumentowania tych transakcji jest taki sam, jak przy e-kartkach.
Strona pyta, czy działalność, którą prowadzi jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku od towarów i usług należnego za pomocą kas rejestrujących. Podatnik uważa, że spełnia warunki określone w pozycji 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.) i nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.Podatnik zwrócił się o interpretację pozycji 44 załącznika do wyżej wymienionego rozporządzenia.


Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Szczegółowe przepisy dotyczące m. in. zakresu zwolnień na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących Minister Finansów zawarł w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006r. /Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm./.
Stosownie do zapisu § 3 ust. 6 tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku od towarów i usług należnego podatników rozpoczynających sprzedaż w 2006r. z tym, że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 000zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.
Ponadto, na podstawie § 2 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2007r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Do czynności takich należy m.in. zamieszczone pod pozycją 44 tego załącznika świadczenie usług, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 01 kwietnia 2006r.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę wynika, że nie został spełniony warunek dotyczący zapłaty całości należności za wykonane usługi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Podatnika. Środki finansowe uzyskiwane od klientów serwisu internetowego są bowiem przekazywane najpierw na rzecz firm pośrednictwa finansowego, a dopiero po zakończonym okresie rozliczeniowym (zwykle po miesiącu kalendarzowym), przelewane są przez te firmy na rachunek bankowy Spółki, po pomniejszeniu o wysokość (kwotę) kosztów prowizji za świadczone usługi.

Wnioskodawca wyjaśnił, że zarówno usługi dostępu do przesyłania e-kartekjak też usługi przesyłania na zlecenie klientów papierowych kartek do wskazanego adresata, są usługami komercyjnymi pozostałymi, gdzie indziej niesklasyfikowanymi o symbolu PKWiU 74.87.17. Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) /Dz. U. Nr 89, poz. 844/ do celów podatku od towarów i usług stosuje się PKWiU wydaną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. /Dz. U. z 1999r. Nr 42, poz. 264/. Wymieniona klasyfikacja ma zastosowanie również do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006r. /Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm./.
Według ww. PKWiU pod symbolem 74.84 znajdują się usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Natomiast w załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących pod poz. 28 również występują tego typu usługi (PKWiU 74.84) z wyłączeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 4 wyżej wymienionego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006r. podatników rozpoczynających sprzedaż po dniu 31.12.2005r., o której mowa w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach gdy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług planowany do zrealizowania do końca 2006r. - będzie wyższy niż 70%. Ponadto, zgodnie z § 3a ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 30 czerwca 2007r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w 2006r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarówi usług był wyższy niż 70%. Ponieważ Spółka świadczy wyłącznie usługi mieszczące się w poz. 28 załącznika do rozporządzenia, to obroty uzyskiwane z ich świadczenia stanowią 100%. Spełniony jest zatem warunek do korzystania z wyżej wymienionego zwolnienia do dnia 30 czerwca 2007r.

Reasumując, naczelnik tutejszego urzędu skarbowego zgadza się ze stanowiskiem Strony co do tego, że Spółka ma prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowana obrotów i kwot podatku od towarów i usług należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jednakże na podstawie innego przepisu prawa niż ten, który powołał Wnioskodawca w swoim stanowisku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj