Interpretacja Ministra Finansów
DD7/033-221-SR/06-427
z 14 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD7/033-221-SR/06-427
Data
2006.12.14



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
Czechy
działalność artystyczna
działalność kulturalna
fundusz
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy należności czeskiego teatru wypłacone przez Wnioskodawcę w związku z działalnością artystyczną wykonaną w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce ?Czy słowo "może" w kontekście art. 17. ust. 2 umowy o upo między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej oznacza "musi" pobrać podatek?


Działając na podstawie art. 14e § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej Ordynacja podatkowa), udzielając interpretacji w zakresie postanowień art. 17 umowy z dnia 24 czerwca 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1994 r. Nr 47, poz.189; dalej: umowa o upo),


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych należności czeskiego teatru wypłacone przez Wnioskodawcę w związku z działalnością artystyczną wykonaną w Polsce.


Uzasadnienie


Jak wynika ze stanu faktycznego, który został przedstawiony we wniosku, X jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną i jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury pod odpowiednim numerem. Działa na podstawie ustawy z dnia 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. X posiada numer statystyczny w systemie REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP i jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody X, której celem statutowym jest działalność kulturalna wolne są od podatku dochodowego w części przeznaczonej na te cele. X jest jednostką sektora finansów publicznych (art. 4 ust. 8 ustawy o finansach publicznych z dnia 30.06.2005 r.).


Przedmiot działalności X kwalifikuje się do grupy EKD Nr 92.34.10 -działalność rozrywkowa estradowa. Realizacja podstawowego celu określonego w Statucie następuje m.in. poprzez przygotowanie i prezentację imprez artystycznych. Organizując imprezę kulturalną X zapewnia m.in. realizację programu artystycznego, nagłośnienie, oświetlenie, obsługę organizacyjną i inne czynności niezbędne do zrealizowania imprezy. Program artystyczny imprezy kulturalnej stanowią m.in. występy artystyczne wykonawców polskich i zagranicznych (zarówno osób fizycznych i prawnych). Działalność kulturalna jest finansowana z przychodów własnych oraz dotacji Urzędu Miasta.


Na początku czerwca 2006 r. X zorganizowała imprezę kulturalną. Do udziału w niej zaprosiła czeski, który przedstawił sztukę operową. Zgodnie z zawartą z Teatrem umową, za prezentację spektaklu X zobowiązana była zapłacić Teatrowi przelewem do końca maja 2006 r. kwotę honorarium w wysokości 9.000 Euro (całość wynagrodzenia) finansowana ze środków dotacji Urzędu Miasta.


Wnioskodawca stwierdził, że art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa obowiązek podatkowy podatników nie mających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od dochodów, które osiągają na terytorium Polski - Teatr czeski nie posiada ani siedziby, ani przedstawicielstwa w naszym państwie.


Z kolei art. 21 ust. l pkt 2 wymienionej ustawy określa wysokość i stawkę podatku. Natomiast zasady pobrania zryczałtowanego podatku lub zaniechanie poboru zostały określone w art. 26 cyt. ustawy. Artykuł ten zezwala na zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobieranie podatku zgodnie z taką umową, pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika do celów podatkowych (certyfikat rezydencji). Pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Czeską obowiązuje umowa sporządzona w Warszawie z dnia 24.06.1993 r. Zgodnie z art. 17. ust. 2 w/w umowy dochód z tytułu działalności artystycznej wykonywanej na terytorium Polski może być opodatkowany w tym państwie.


Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy słowo "może" w powyższym kontekście oznacza "musi" pobrać podatek?


Jednocześnie, powołując się na art. 17 ust. 3 umowy o upo dochód z tytułu wykonywanej na terytorium Polski działalności artystycznej będzie zwolniony z opodatkowania jeżeli działalność nierezydenta jest finansowana w istotnym stopniu z funduszy publicznych tego Państwa lub drugiego Państwa.


Teatr czeski przedłożył X certyfikat rezydencji, w którym potwierdza, iż jest on jednostką dotowaną. Ponadto z ustnych wyjaśnień naszego kontrahenta wynika, iż jego działalność kulturalna jest finansowana środkami publicznymi i jest zwolniona w jego kraju z obowiązku podatkowego w podatku dochodowym.


Pomimo przedstawienia bankowi uprawnionemu do realizacji płatności zagranicznych certyfikatu rezydencji podatkowej, bank odmówił realizacji przekazu pieniężnego w pełnej wysokości 9.000 Euro powołując się na regulacje zawarte w rozdziale 7 Prawa dewizowego z dnia 27.07.2002r. (Dz.U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1178) w powiązaniu z art.17 ust. 2 umowy o upo. X pobrała zryczałtowany 20% podatek dochodowy w wysokości 1.800 Euro, który następnie wpłaciła przelewem na konto Urzędu Skarbowego. Pozostałą należność w wysokości 7.200 Euro przekazała za pośrednictwem banku kontrahentowi.


Zdaniem wnioskodawcy, X nie miała obowiązku naliczyć i pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego, ponieważ:


  • Teatr czeski przedłożył aktualny certyfikat rezydencji, o którym mowa w art. 26 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (przetłumaczony na język polski),
  • dochód z tytułu wykonywanej na terytorium Polski działalności artystycznej - zapłata za prezentacje przedstawienia operowego, został sfinansowany z funduszy publicznych tj. dotacji samorządowej,
  • zarówno X, jak i Teatr czeski są zwolnione w swoich krajach z podatku dochodowego.


Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy jego stanowisko w tej sprawie jest słuszne oraz czy wpłacony podatek dochodowy może stanowić nadpłatę dla płatnika - X?


Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.


Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy wyrażenie "może być opodatkowany" oznacza, że musi zostać pobrany podatek dochodowy.


Należy wyjaśnić, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są źródłem międzynarodowego prawa publicznego, a więc regulują prawa i obowiązki państw-stron umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie zaś podatników, choć w konsekwencji realizacji przez państwa tych praw i obowiązków wpływają one również na obowiązki podatkowe podatników. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie nadają państwom i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować. żadnych nowych praw do opodatkowania w tym państwie dochodów osób zagranicznych, a jedynie ograniczają już istniejące prawa. Dlatego też dane państwo, na podstawie samej tylko umowy, nie może nałożyć na rezydenta podatkowego innego państwa obowiązków podatkowych ponad te, które wynikają z jego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego, może tylko ograniczyć obowiązki wynikające z własnego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego. Dlatego też w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania używa się sformułowania, że dane dochody podatnika "mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie", bowiem o tym czy będą tam opodatkowane zdecyduje już wyłącznie prawo danego państwa, którego taki zapis dotyczy


Biorąc pod uwagę powyższe w celu określenia, czy dany dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce należy przeanalizować postanowienia ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: updop). Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają z uwzględnieniem umowy o upo.obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 2 updop, podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nierezydenci), uzyskujący na terytorium Polski przychody m.in. z opłat za usługi świadczone w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodów. Przepisy art. 21 ust. 1 pkt 2 updop stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 21 ust. 2 updop). W opisywanej sprawie przepis ten znajdzie zastosowanie


W rozpatrywanym stanie faktycznym będzie miał zastosowanie art. 17 umowy o upo. Zgodnie z ust. 2 art. 17 umowy o upo, jeżeli dochód mający związek z osobiście wykonywaną działalnością artysty lub sportowca nie przypada temu artyście lub sportowcowi, lecz innej osobie, dochód taki - bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 umowy o upo - może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana, tj. w rozpartywanej sprawie w Polsce.


Natomiast, zgodnie z ust. 3 art. 17 umowy o upo, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 tego artykułu dochód, o którym mowa w tym artykule, będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce, tj. w państwie, w którym działalność artysty jest wykonywana, jeżeli ta działalność jest finansowana w istotnym stopniu z funduszy publicznych Polski lub Czech lub jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie umowy lub porozumienia o współpracy kulturalnej, zawartego między Polską a Czechami.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c) umowy o upo, określenie "osoba" oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób, zaś zgodnie z lit. d) tego przepisu określenie "spółka" oznacza osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.


W analizowanej sprawie, czeski teatr wypełnia definicję osoby zawartą w art. 3 ust. 1 lit c) umowy o upo. Możliwe jest zatem zastosowanie art. 17 ust. 3 w związku z art. 17 ust. 2 umowy o upo, w przypadku, gdy działalność teatru czeskiego na terytorium Polski jest finansowana w istotnym stopniu z funduszy publicznych Polski lub Czech. Zgodnie z informacją wnioskodawcy, działalność teatru czeskiego polegająca na przedstawieniu sztuki operowej w Polsce została sfinansowana ze środków dotacji Urzędu Miasta, tj. z funduszy publicznych Polski.


Na tej podstawie należy stwierdzić, że zgodnie z art. 17 ust. 3 umowy o upo, w analizowanym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 2 umowy o upo, co oznacza, że dochód mający związek z osobiście wykonywaną działalnością artysty, który nie przypada temu artyście lecz innej osobie (tutaj: czeskiemu teatrowi), nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 tej ustawy - tj. m.in. za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.


Ponieważ X otrzymała certyfikat rezydencji wystawiony przez administrację czeską, który potwierdza, że Teatr czeski jest rezydentem w Republice Czeskiej, może korzystać z postanowień art. 17 ust. 3 umowy o upo. Biorąc pod uwagę fakt, że wnioskodawca potrącił podatek u źródła, X jako płatnik będzie mogła wystąpić do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.


Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj