Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
XII-2/443-117/TZ-149/06/AB
z 25 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
XII-2/443-117/TZ-149/06/AB
Data
2006.09.25
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne
Słowa kluczowe
anulowanie faktury
faktura VAT
obowiązek podatkowy
Pytanie podatnika
Czy anulowana faktura korygująca rodzi obowiązek podatkowy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 22.06.2006 r. (data wpływu 26.06.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie skutków anulowania wystawionej faktury lub faktury korygującej stwierdzam, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Podatnik w ramach prowadzonej działalności dokonuje obrotu częściami zamiennymi do samochodów. na podstawie złożonego przez klienta zamówienia (telefonicznie lub osobiście) towar zostaje przygotowany do wydania z magazynu łącznie z wystawieniem faktury VAT. Jednak zdarzają się sytuacje (bardzo rzadko), że klient nie zgłosi się po odbiór towaru w/wym. towaru. Wystawiona wcześniej faktura zostaje anulowana (w dokumentach pozostaje w komplecie oryginał i 2 kopie z adnotacją o ich anulowaniu) bez zarachowania w księgach handlowych oraz bez ujęcia w rejestrze VAT. Na podstawie dokumentu magazynowego PW towar zostaje przywrócony w ewidencji magazynowej. Zdarzają się również sytuacje, że pracownik nieumyślnie wystawi fakturę korygującą do w/wym. anulowanej faktury. Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż przedstawionej sytuacji wystawione faktury nie dokumentują sprzedaży, samo ich wystawienie nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego. W ocenie tut. Organu stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast w myśl art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem m.in. ust. 4, który stanowi, iż jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wystawione przez Podatnika faktury nie potwierdzają dokonania sprzedaży, tj. odpłatnego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, bowiem wydanie towaru faktycznie nie nastąpiło. W związku z powyższym nie powstaje również obowiązek podatkowy, o którym mowa w cyt. art. 19 ust. 4 ustawy. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres przechowywania określone zostały w rozdziale czwartym rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Przepisy § 16 i 17 tego rozporządzenia określają sytuacje, w których wystawia się fakturę korygującą. Zgodnie z tymi przepisami, fakturę taką wystawia się w przypadku:
Z powyższego wynika, iż brak jest podstaw prawnych do wystawienia faktury korygującej do faktury, która nie dokumentuje faktycznej sprzedaży. W związku z powyższym jedyną możliwością wycofania się z błędnego wystawienia przedmiotowych faktur oraz faktur korygujących jest ich anulowanie, pomimo że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują takiej formy wycofania błędnej faktury. Warunkiem powyższego jest jednakże posiadanie zarówno oryginału jak i kopii takiej faktury. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.