PD.423-67/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-67/06
Data
2006.12.14
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
wkład budowlany
wkład do spółdzielni mieszkaniowej
wycofanie wkładu
zwrot wkładów
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika czy w przypadku dokonania zwrotu wpłat w 2007 roku (fizycznie lub w rozliczeniu z czynszowym) członkowi spółdzielni, który faktycznie dokonał tej wpłaty, na wyodrębniony fundusz remontowy w latach 2001-2004 – nie należy wystawić PIT-u ani innej informacji o dokonaniu zwrotu, a ich spadkobiercom oraz innym osobom, które nie były osobą wpłacającą i odliczającą PIT- 8C"?.
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 21.09.2006r. Spółdzielnia zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółdzielnia w związku z podjętą uchwałą Rady Nadzorczej zobowiązana jest, do zwrotu od 01.01.2007r. wniesionych wkładów budowlanych i mieszkaniowych w latach 1998-2001 oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy w latach 2001-2004. W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, iż w roku 1997 zostało wykonane docieplenie 15 budynków mieszkalnych, które były już zasiedlone przez członków Spółdzielni w latach 1965-1985. Wszelkie wkłady zostały uzupełnione i wpłacone również w tych latach. Docieplenie zostało pierwotnie uznano jako modernizacja tych budynków. Wartość nakładów poniesionych na docieplenie zwiększyło wartość początkową budynków, z tym że koszty docieplenia w całości mieli pokryć mieszkańcy tych bloków. Wynikało to z wówczas obowiązujących przepisów. Pokrycie kosztów docieplenia oznaczało dopłaty (uzupełnienie) do wkładów: a) mieszkaniowych, przez osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu, b) budowlanych, przez osoby posiadające własnościowe prawo do lokalu. W związku z tym, że były to kwoty dość istotne dla członków , Spółdzielnia wyraziła zgodę na rozłożenie tych płatności w ratach przez okres 10 lat. Członkowie dokonywali wpłat jednorazowo albo w ratach, w latach 1998-2001. Spółdzielnia wystawiała dla tych osób , które się zgłaszały zaświadczenia potwierdzające wysokość wniesionego wkładu w roku podatkowym. Po wielu interwencjach mieszkańców, jak również przegranej sprawie w sądzie, w której stwierdzono, że docieplenie budynku nie jest modernizacją lecz remontem, w ramach którego usunięto wady technologiczne i remont ten winien być finansowany z wyodrębnionego funduszu remontowego, zarząd złożył wniosek do Rady Nadzorczej , która podjęła Uchwałę 30.05.2001 r. - nakazującą zakwalifikować ocieplenie jako prace remontowe obciążające fundusz remontowy. Należności jakie wpłacili lokatorzy z tego tytułu na wkłady mieszkaniowe i budowlane pozostały na tych wkładach, natomiast należności, których jeszcze z tego tytułu mieszkańcy nie zapłacili zostały zarachowane jako zobowiązanie mieszkańców z tytułu dodatkowego funduszu remontowego. Mieszkańcy uiszczali te opłaty tak jak wkłady w ratach lub jednorazowo w latach 2001-2004 z dopisem – fundusz remontowy- docieplenie. Na podstawie tych wpłat mogli korzystać z ulgi remontowej polegającej na odliczeniu od podatku wydatków poniesionych na ten cel. Po wielu interwencjach mieszkańców Rada Nadzorcza Spółdzielni podjęła następną Uchwałę z dnia 26.02.2004 r. o zaprzestaniu pobierania dodatkowych opłat na fundusz remontowy z tytułu docieplenia budynków i zleciła rozliczenie indywidualne mieszkańców docieplonych bloków, którzy wpłacali kwoty na wkłady jak i fundusz remontowy . Rozliczenie ma nastąpić od dnia 01.01.2007 r. i ma polegać na fizycznym zwrocie wpłaconych kwot lub przerachowane na poczet czynszu lub innych zobowiązań. Pytanie Spółdzielni brzmi: „ czy w przypadku dokonania zwrotu wpłat w 2007 roku (fizycznie lub w rozliczeniu z czynszowym) członkowi spółdzielni, który faktycznie dokonał tej wpłaty, na wyodrębniony fundusz remontowy w latach 2001-2004 – nie należy wystawić PIT-u ani innej informacji o dokonaniu zwrotu, a ich spadkobiercom oraz innym osobom, które nie były osobą wpłacającą i odliczającą PIT- 8C"?. Zdaniem Spółdzielni – nie należy wystawiać żadnego PIT-u ani innej informacji o dokonaniu zwrotu osobie, która faktycznie uiszczała wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy, a ich spadkobiercom oraz innym osobom, które nie były osobami wpłacającymi i odliczającymi, a otrzymują zwrot w/w kwot wystawiony zostanie PIT-8C, gdyż są to dla nich przychody z innych źródeł. W uzasadnieniu Spółdzielnia wyjaśnia, że „przepisy dotyczące ulgi remontowej - przed ich skreśleniem z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stanowiły, że jeśli podatnik skorzystał z odliczeń od podatku, m.in. z tytułu ulgi remontowej, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone (art. 27a ust. 14 updof - w brzmieniu obowiązującym pomiędzy 1 stycznia 2002 r. a 31 grudnia 2003 r.). Stosowanie tej zasady - po dniu 1 stycznia 2004 r. - następuje odpowiednio na mocy przepisów art.12 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003, nr 202, poz. 1956 ze zm.). Powyższe oznacza, że także w przypadku zwrotu kwot odliczonych w ramach ulgi remontowej, podatnicy otrzymujący zwrot powinni doliczyć te kwoty do podatku należnego za 2007 r. (jeśli otrzymają zwrot, potrącenie z czynszem w 2007 r.). Nastąpi to w zeznaniu rocznym za 2007 r.- w tym przypadku spółdzielnia nie ma natomiast obowiązku wystawiać żadnych PIT-ów. Przepisy podatkowe stanowią, że określone obowiązki - w związku z dokonaniem odliczeń od podatku ( zarówno w ramach ulgi remontowej, jak i ulgi budowlanej) - ciążą na osobach, które dokonywały odliczeń od podatku. Jeśli zatem kwoty wypłacone są osobom, które nie dokonywały odliczeń ( np. ich spadkobiercom), to wówczas osoby te nie będą miały obowiązku dokonywania doliczeń do podatku ale uznać jednak trzeba, że wypłata kwot takiej osobie (która nie była osobą odliczającą) jest dla niej przychodem z innych źródeł. Osoba otrzymująca takie kwoty powinna je wykazać w zeznaniu rocznym i opodatkować (jako przychód z innych źródeł). Spółdzielnia będzie zaś miała obowiązek wystawić po zakończeniu roku PIT -8C na takie wypłacone kwoty. Oczywiście dotyczy to tylko wypłaty tym osobom, które same nie wpłacały tych kwot. Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje: Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei postanowienia art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 w/w ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Z uwagi na to, iż w zwolnieniach przedmiotowych brak jest regulacji, które zwalniałyby od podatku kwoty, jakie spółdzielnia pozostawi do dyspozycji członkom spółdzielni oraz osobom niebędącymi jej członkami tytułem zwrotu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy w latach 2001-2004 w sytuacji opisanej przez podatnika, przyjąć należy, iż zwrócone kwoty podlegają opodatkowaniu. PIT-8C stanowi rodzaj informacji rocznej sporządzanej przez osoby dokonujące wypłat należności i świadczeń kwalifikowanych do przychodów z tzw. "innych źródeł", które podlegają opodatkowaniu, ale osoba dokonująca wypłaty nie miała obowiązku pobrać zaliczki na podatek bądź zryczałtowanego podatku. Skoro środki finansowe przekazane bądź pozostawione do dyspozycji członków spółdzielni (osób niebędących członkami) spółdzielni mieszkaniowej kwalifikuje się do "innych źródeł przychodu", podlegających opodatkowaniu, a spółdzielnia nie ma obowiązku pobierania zaliczek, powinna ona po zakończeniu roku sporządzić informację PIT-8C i w terminie do końca lutego przekazać ją osobom uprawnionym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. |