PD.423-50/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-50/06
Data
2006.12.14
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
spadkobiercy
wkład budowlany
wkład do spółdzielni mieszkaniowej
zwrot
zwrot wkładów
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika „ czy w przypadku dokonania zwrotu wpłat w 2007 roku (fizycznie lub w rozliczeniu z czynszowym) członkowi spółdzielni, który faktycznie dokonał tej wpłaty,na wkład budowlany lub mieszkaniowy w latach 1998-2001 - należy wystawić PIT-14, w przypadku jeżeli nie złożył stosownego oświadczenia, a ich spadkobiercom oraz innym osobom, które nie były osobą wpłacającą i odliczającą PIT- 8C"?.
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 21.09.2006r. Spółdzielnia zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółdzielnia w związku z podjętą uchwałą Rady Nadzorczej zobowiązana jest, do zwrotu od 01.01.2007r. wniesionych wkładów budowlanych i mieszkaniowych w latach 1998-2001 oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy w latach 2001-2004. W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, iż w roku 1997 zostało wykonane docieplenie 15 budynków mieszkalnych, które były już zasiedlone przez członków Spółdzielni w latach 1965-1985. Wszelkie wkłady zostały uzupełnione i wpłacone również w tych latach. Docieplenie zostało pierwotnie uznano jako modernizacja tych budynków. Wartość nakładów poniesionych na docieplenie zwiększyło wartość początkową budynków, z tym że koszty docieplenia w całości mieli pokryć mieszkańcy tych bloków. Wynikało to z wówczas obowiązujących przepisów. Pokrycie kosztów docieplenia oznaczało dopłaty (uzupełnienie) do wkładów: a) mieszkaniowych, przez osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu, b) budowlanych, przez osoby posiadające własnościowe prawo do lokalu. W związku z tym, że były to kwoty dość istotne dla członków , Spółdzielnia wyraziła zgodę na rozłożenie tych płatności w ratach przez okres 10 lat. Członkowie dokonywali wpłat jednorazowo albo w ratach, w latach 1998-2001. Spółdzielnia wystawiała dla tych osób , które się zgłaszały zaświadczenia potwierdzające wysokość wniesionego wkładu w roku podatkowym. Po wielu interwencjach mieszkańców, jak również przegranej sprawie w sądzie, w której stwierdzono, że docieplenie budynku nie jest modernizacją lecz remontem, w ramach którego usunięto wady technologiczne i remont ten winien być finansowany z wyodrębnionego funduszu remontowego, zarząd złożył wniosek do Rady Nadzorczej , która podjęła Uchwałę 30.05.2001 r. - nakazującą zakwalifikować ocieplenie jako prace remontowe obciążające fundusz remontowy. Należności jakie wpłacili lokatorzy z tego tytułu na wkłady mieszkaniowe i budowlane pozostały na tych wkładach, natomiast należności, których jeszcze z tego tytułu mieszkańcy nie zapłacili zostały zarachowane jako zobowiązanie mieszkańców z tytułu dodatkowego funduszu remontowego. Mieszkańcy uiszczali te opłaty tak jak wkłady w ratach lub jednorazowo w latach 2001-2004 z dopisem – fundusz remontowy- docieplenie. Na podstawie tych wpłat mogli korzystać z ulgi remontowej polegającej na odliczeniu od podatku wydatków poniesionych na ten cel. Po wielu interwencjach mieszkańców Rada Nadzorcza Spółdzielni podjęła następną Uchwałę z dnia 26.02.2004 r. o zaprzestaniu pobierania dodatkowych opłat na fundusz remontowy z tytułu docieplenia budynków i zleciła rozliczenie indywidualne mieszkańców docieplonych bloków, którzy wpłacali kwoty na wkłady jak i fundusz remontowy . Rozliczenie ma nastąpić od dnia 01.01.2007 r. i ma polegać na fizycznym zwrocie wpłaconych kwot lub przerachowane na poczet czynszu lub innych zobowiązań. Pytanie Spółdzielni brzmi: „ czy w przypadku dokonania zwrotu wpłat w 2007 roku (fizycznie lub w rozliczeniu z czynszowym) członkowi spółdzielni, który faktycznie dokonał tej wpłaty,na wkład budowlany lub mieszkaniowy w latach 1998-2001 - należy wystawić PIT-14, w przypadku jeżeli nie złożył stosownego oświadczenia, a ich spadkobiercom oraz innym osobom, które nie były osobą wpłacającą i odliczającą PIT- 8C".... Zdaniem Spółdzielni - należy wystawić imienną informację o wysokości wycofanego (wypłaconego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, wg. ustalonego wzoru, w trzech egzemplarzach (PIT-14) wniesionego do Spółdzielni osobie, która nie złożyła oświadczenia, a była osobą faktycznie wpłacającą. Jeżeli osoba złoży oświadczenie, że wycofany wkład nie był odliczony od jego dochodu lub podatku to nie należy wystawiać PIT-14. Spadkobiercom osób , oraz innym osobom, które nie były osobami wpłacającymi i odliczającymi, a otrzymują zwrot w/w kwot należy wystawić PIT-8C, gdyż są to dla nich przychody z innych źródeł. W uzasadnieniu Spółdzielnia wyjaśnia, że „przepisy dotyczące dużej ulgi budowlanej przewidywały m.in. odliczenie z tytułu kwot wniesionych na wkład budowlany w spółdzielni mieszkaniowej. Wówczas obowiązujące przepisy stanowiły jednocześnie, iż jeśli podatnik skorzystał z odliczeń od podatku, a następnie (w następnych latach) otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu do podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów. Stanowił o tym art. 27a ust. 13 updof w brzmieniu obowiązującym do końca 2001 r. Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001, nr 134, poz. 1509 ze zm.) regulacja powyższa ma zastosowanie także obecnie – do przypadków zwrotów kwot uprzednio odliczonych, które to zwroty następują po 1 stycznia 2002 r.Oznacza to, że osoby fizyczne, które otrzymują zwrot kwot uprzednio odliczonych w ramach dużej ulgi budowlanej powinni doliczyć te kwoty do podatku należnego za 2007r. Powinno to nastąpić w ramach zeznania rocznego PIT za 2007 r. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy z 21 listopada 2001 r. stanowi, że spółdzielnie mieszkaniowe są obowiązane sporządzić za rok kalendarzowy, w trzech egzemplarzach, według ustalonego wzoru, imienne informacje o wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni od dnia 1 stycznia 1992 r., chyba że podatnik złoży spółdzielni oświadczenie, że wycofany wkład nie był odliczony od jego dochodu lub od podatku. W terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym spółdzielnie przekazują jeden egzemplarz informacji osobom, które wycofały ze spółdzielni wkład budowlany lub mieszkaniowy, a drugi egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Zdaniem Spółdzielni będzie to dotyczyć także zwrotu wpłat wcześniej księgowanych na wkłady budowlane (mieszkaniowe). Należy zatem wystawić - jeśli wypłaty (potrącenie z czynszem) będzie dokonywane w 2007 r. - do 31 stycznia 2008 r. informacje PIT -14. Przepisy podatkowe stanowią, że określone obowiązki - w związku z dokonaniem odliczeń od podatku ( zarówno w ramach ulgi remontowej, jak i ulgi budowlanej) - ciążą na osobach, które dokonywały odliczeń od podatku. Jeśli zatem kwoty wypłacone są osobom, które nie dokonywały odliczeń (np. ich spadkobiercom), to wówczas osoby te nie będą miały obowiązku dokonywania doliczeń do podatku. W związku z tym w przypadku takich osób nie będzie obowiązku wystawiania takim osobom druku PIT ¬14. Uznać jednak trzeba, że wypłata kwot takiej osobie (która nie była osobą odliczającą) jest dla niej przychodem z innych źródeł. Osoba otrzymująca takie kwoty powinna je wykazać w zeznaniu rocznym i opodatkować (jako przychód z innych źródeł). Spółdzielnia będzie zaś miała obowiązek wystawić po zakończeniu roku PIT-8C na takie wypłacone kwoty. Oczywiście dotyczy to tylko wypłaty tym osobom, które same nie wpłacały tych kwot. Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje: Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.) spółdzielnie mieszkaniowe są obowiązane sporządzić za rok kalendarzowy według ustalonego wzoru ( PIT-14) informację o wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni od dnia 1 stycznia 1992 r., chyba, że podatnik złoży spółdzielni oświadczenie, że wycofany wkład nie był odliczony od jego dochodu lub podatku. W świetle powyższego obowiązek sporządzenia przez spółdzielnie mieszkaniowe informacji PIT-14 występuje w przypadku wycofania wkładu. Wycofanie wkładu należy odróżnić od zwrotu wkładu. Zwrot wkładu jest zatem czymś innym niż wycofanie wkładu. Wycofanie wkładu i związany z tym obowiązek przewidziany w art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą mieć miejsce jedynie wówczas, gdyby wydatki na wkład mieszkaniowy do spółdzielni wpłacone w celu uzyskania lokatorskiego prawa do lokalu, zostały podatnikowi zwrócone przez spółdzielnię przed faktycznym uzyskaniem przez niego prawa do lokalu. Oznacza to, że wycofanie wkładu mieszkaniowego może mieć miejsce wyłącznie do czasu przydzielenia lokalu przez spółdzielnię mieszkaniową lub zamieszkania w nim podatnika. Natomiast ze zwrotem wkładu mamy do czynienia jedynie w przypadku uprzedniego powstania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Zwrot osobie uprawnionej wkładu mieszkaniowego nie jest tożsamy z wycofaniem wkładu ze spółdzielni i nie powoduje obowiązku sporządzenia wg ustalonego wzoru informacji PIT-14. Stosownie jednak do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei postanowienia art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 w/w ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Z uwagi na to, iż w zwolnieniach przedmiotowych brak jest regulacji, które zwalniałyby od podatku kwoty, jakie spółdzielnia pozostawi do dyspozycji członkom spółdzielni oraz osobom niebędącymi jej członkami tytułem zwrotu wkładu w sytuacji opisanej przez podatnika, przyjąć należy, iż zwrócone kwoty podlegają opodatkowaniu. PIT-8C stanowi rodzaj informacji rocznej sporządzanej przez osoby dokonujące wypłat należności i świadczeń kwalifikowanych do przychodów z tzw. "innych źródeł", które podlegają opodatkowaniu, ale osoba dokonująca wypłaty nie miała obowiązku pobrać zaliczki na podatek bądź zryczałtowanego podatku. Skoro środki finansowe przekazane bądź pozostawione do dyspozycji członków spółdzielni (osób niebędących członkami) spółdzielni mieszkaniowej kwalifikuje się do "innych źródeł przychodu", podlegających opodatkowaniu, a spółdzielnia nie ma obowiązku pobierania zaliczek, powinna ona po zakończeniu roku sporządzić informację PIT-8C i w terminie do końca lutego przekazać ją osobom uprawnionym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. |