Fn3119/45/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn3119/45/06
Data
2006.09.14
Autor
Wójt Gminy Osielsko
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Powstanie obowiązku podatkowego
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
budowle
podstawa opodatkowania
wydatki na ulepszenie
Pytanie podatnika
Czy wydatki na ulepszenie gazociągów nie powodują zwiększenia podstawy opodatkowania i wymiaru podatku od nieruchomości w trakcie roku podatkowego a zmiana wartości początkowej budowli będzie miała skutek w zakresie podatku od nieruchomości od 1 stycznia następnego roku podatkowego.
Postanowienie Wójt Gminy Osielsko działając na podstawie art. 14a §1, §2, §3 i §4, art. 14b §1, §2 i §7, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) i art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844) postanawia:
Uzasadnienie ... Spółka ... Oddział w ... we wniosku z dnia 20.07.2006 r. zwróciła się do tutejszego organu podatkowego w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa o wydanie wiążącej interpretacji, co do obowiązku podatkowego w przypadku rozbudowy, przebudowy, czy modernizacji budowli. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ww. spółka świadcząc usługi w zakresie ciągłej i bezpiecznej dostawy gazu przewodowego do odbiorców, dokonuje ulepszenia eksploatowanych sieci gazowych w trakcie roku podatkowego. Wydatki na ulepszenie gazociągów zwiększają wartość początkową środków trwałych i są rozliczane poprzez odpisy amortyzacyjne. W ocenie podatnika wydatki na ulepszenie gazociągów nie powodują zwiększenia podstawy opodatkowania i wymiaru podatku od nieruchomości w trakcie roku podatkowego a zmiana wartości początkowej budowli będzie miała skutek w zakresie podatku od nieruchomości od 1 stycznia następnego roku podatkowego. Zgodnie z art. 4 usta. 1 pkt 3 cytowanej wyżej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podstawę opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowi z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 tego artykułu, stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego podstawę opodatkowania budowli w tym przypadku stanowi ich wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku. Jeżeli środek trwały uległ ulepszeniu w wyniku rozbudowy, przebudowy lub modernizacji wartość początkową wraz z podstawą obliczenia amortyzacji powiększa się o sumę wydatków na ulepszenie. Podstawa ustalenia zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w zakresie tej budowli w danym roku podatkowym (w roku dokonania ulepszenia) pozostaje bez zmian. Natomiast zobowiązanie podatkowe w zakresie budowli zmodernizowanych ustala się w podatku od nieruchomości w następnym roku, na dzień 1 stycznia roku podatkowego. Budowla o zwiększonej wartości podwyższa podstawę obliczenia podatku o wartość początkową ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego wraz z wartością ulepszenia środka trwałego. W opinii organu podatkowego wskazane wyżej przepisy przemawiają za tym, iż słuszne jest przyjęcie stanowiska podanego przez wnioskodawcę, zgodnie z którym, zwiększona wartość zmodernizowanych budowli winna by opodatkowana od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zakończono modernizację. Natomiast zapis art. 6 ust. 3 wymienionej ustawy nie ma zastosowania do omawianych przedmiotów opodatkowania, wskazanych we wniosku podatnika. W tym stanie rzeczy, postanowiono jak wyżej. Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka interpretacja byłaby niezgodna z interpretacją zawarta w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Niniejsze postanowienie, gdy stanie się ostateczne zostanie przesłane do Naczelnika Izby Skarbowej w Bydgoszczy, celem zamieszczenia na stronie internetowej izby skarbowej. Na postanowienie niniejsze służy stronom zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania, za pośrednictwem Wójta Gminy Osielsko, do Samorządowego kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy. |