Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-59/06
Data
2006.11.21



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek dochodowy od osób prawnych
przychód
teren
usługi
Węgry
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika

Pytanie podatnika
Czy będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w Polsce w/w przychody osiągnięte przez zagranicznych rezydentów według art.21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art.29 ust.1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity, Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów art.21 ust.1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 29 ust.1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 19.10.2006r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( pismo Spółki z dnia 16.10.2006r.)

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:

Spółka korzysta z usług pośrednictwa przez podatników o których mowa w art.3 ust. 2a updof oraz art.3 ust2 updop, czyli osób fizycznych nie mających w Polsce miejsca zamieszkania i osób prawnych nie mających na terytorium Polski siedziby lub zarządu. Powyższe usługi polegają na pozyskaniu klientów na rynku węgierskim, wskazywaniu odbiorców towarów handlowych oraz dopilnowaniu wszystkich szczegółów związanych z dostawą.

Spółka prosi o zajęcie stanowiska w następującej kwestii:Czy będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w Polsce w/w przychody osiągnięte przez zagranicznych rezydentów według art.21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art.29 ust.1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki nabywane przez Spółkę usługi nie są objęte tymi przepisami.Nie są to bowiem usługi bezpośrednio w nich wymienione, ani usługi o podobnym charakterze. Oznacza to, że przychody zagranicznych podmiotów z tytułu ich świadczenia nie podlegają w Polsce zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. W związku z powyższym Spółka nie ma obowiązku potracenia tego podatku od płatności na rzecz zagranicznych kontrahentów ani uzyskania od nich certyfikatu rezydencji.

Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zakres przedmiotowy opodatkowania dochodów podmiotów opodatkowanych podatkiem dochodowym jest pełny lub ograniczony w zależności od tego, jakiego rodzaju obowiązek ciąży na danym podmiocie. Zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego, opodatkowaniu w danym państwie podlegają podmioty (osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne będące podatnikami) które są rezydentami danego państwa, tj. mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium danego państwa, bez względu na miejsce osiągania przez te osoby dochodów, czyli bez względu na położenie źródła przychodów. Zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego, państwo na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jego rezydentami podatkowymi, w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła, czyli w zakresie dochodów uzyskiwanych na terytorium tego państwa.

W ustawach o podatku dochodowym, tj. odpowiednio w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) powyższe zasady zawarte zostały w przepisach art. 3 ust. 1 i ust. 2a pierwszej z wymienionych ustaw oraz art. 3 ust. 1 i ust. 2 drugiej wymienionej ustawy. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ( i odpowiednio art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Polski przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów, ustawodawca nałożył na podmiot polski dokonujący wypłaty należności będącej źródłem tego dochodu. Przypadki te wskazują przepisy art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art.29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów: z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów ( analogicznie art. art. 29 ust.1 pkt 5 w związku z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska ( analogicznie art.29 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z w/w tytułów, wynika z treści przepisów art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( analogicznie art.41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).W myśl przepisu art. 26 ust. 1 ustawy , osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać z zastrzeżeniem ust. 2 w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Uzasadnieniem nałożenia podatku na dochód osiągnięty przez nierezydentów jest ekonomiczny związek tego przychodu z jurysdykcją podatkową danego państwa, w rozpatrywanej sprawie - Polski. W przypadku, gdy Polska podpisała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania z krajem rezydencji podatkowej podatnika, zastosowanie znajdują postanowienia tej umowy, które stanowią integralną część polskiego systemu podatkowego.

W konsekwencji, w celu rozstrzygnięcia, czy w przypadku pozyskania klientów na rynku węgierskim, , wskazywaniu odbiorców towarów handlowych oraz dopilnowaniu wszystkich szczegółów związanych z dostawą wystąpi obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osiąganych przez kontrahentów zagranicznych należy przeanalizować postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Zgodnie z art.14e ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej pisemne interpretacje w indywidualnych sprawach wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze