PD.423-47/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-47/06
Data
2006.11.21
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody
Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja celowa
koszty uzyskania przychodów
środki pomocowe
Pytanie podatnika
Czy zaprezentowane w piśmie z dnia 30.08.2006r. nr NE/1107/2006 stanowisko w zakresie zasad opodatkowania otrzymanej dotacji zarówno na nakłady inwestycyjne jak i na nowe miejsca pracy oraz zasad kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów, wydatków związanych z otrzymaną dotacją jest prawidłowe?
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 30.08.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 31.08.2006r. uzupełnione w dniu 24.10.2006r, i 07.11.2006r.), spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego: Spółka realizuje projekt na podstawie umowy zawartej z Ministrem Gospodarki. pt. "S - zakup urządzeń nowej generacji do produkcji maszyn rolniczych" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, priorytet 2 - Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.2. Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw, Poddziałanie 2.2.1. Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji, Umowa przewiduje dofinansowanie na nakłady inwestycyjne oraz dofinansowanie na koszty zatrudnienia (nowe miejsca pracy), o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 20.03.2002 r. o finansowym wspieraniu inwestycji. Dofinansowanie - w myśl rozdz. I § 1 obowiązującej Spółkę umowy -rozumiane jest jako pomoc w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, udzielonego na zasadzie refundacji, przeznaczonego na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych." Innej wzmianki w zakresie źródeł finansowania obowiązująca Spółkę umowa nie zawiera.W miesiącu sierpniu 2006 r. Spółka otrzymała dotację na koszty zatrudnienia oraz część dotacji na nakłady inwestycyjne. Stanowisko podatnika: Zdaniem Spółki - otrzymana wartość dotacji stanowi przychód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaś wydatki poniesione w celu uzyskania dotacji (usługi doradcze itp.) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.Ponadto, kosztów uzyskania przychodów nie będą stanowiły również odpisy amortyzacyjne od tej części inwestycji, które są objęte dotacją.Z uwagi na rozbieżność w czasie pomiędzy oddaniem środków trwałych do użytkowania, na które została przyznana dotacja, a otrzymaniem dotacji, istnieje konieczność dokonania korekty kosztów podatkowych poprzez "statystyczne" wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów części odpisu amortyzacji środków objętych dotacją.Zdaniem Spółki, korekty kosztów należy dokonać w miesiącu otrzymania dotacji.Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku korekty kosztów zatrudnienia ponoszonych od lipca 2005 r do sierpnia 2006 r. (tj. miesiąca otrzymania dotacji) na koszty zatrudnienia. Będzie to korekta "statystyczna" dokonana w miesiącu otrzymania dotacji. Pytanie podatnika: Czy zaprezentowane w piśmie z dnia 30.08.2006r. nr NE/1107/2006 stanowisko w zakresie zasad opodatkowania otrzymanej dotacji zarówno na nakłady inwestycyjne jak i na nowe miejsca pracy oraz zasad kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów, wydatków związanych z otrzymaną dotacją jest prawidłowe? Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje: Instytucją wdrażającą bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw w latach 2004-2006 (SPO WKP) jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Beneficjentem tej pomocy jest PARP, role instytucji wdrażającej pełni właściwy Minister. Pomoc udzielona w ramach SPO WKP jest finansowana w części z funduszy strukturalnych, a w części z krajowych środków budżetowych. Należy wskazać, ze pomoc otrzymana przez beneficjentów pochodzi ze środków pożyczonych przez Instytucję wdrażającą z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym pomoc otrzymana przez beneficjentów nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy finansowanej ze środków budżetowych Unii Europejskiej. Z tych też względów do przychodów pochodzących z pomocy finansowanej środkami z pożyczki na prefinansowanie nie ma zastosowania zwolnienie określone w art. 17 ust 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U z 2000r., nr 54 poz. 654 z późn. zm.), gdyż zwolnienie oparte na podstawie tego przepisu uwarunkowane jest pochodzeniem dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej. Otrzymane przez beneficjentów środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu krajowego nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2006 r. (Dz.U. z 2005r., nr 249 poz.2104 z późn. zm.). A zatem nie są również zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pomoc udzielona w ramach SPO WKP ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są wydatki:- inwestycyjne,- przeznaczone na udoskonalenie i rozwój świadczonych usług doradczych, szkoleniowych, informacyjnych dla przedsiębiorców. Kierując się takim podziałem środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych w ramach SPO WKP, do otrzymanej, przez beneficjentów pomocy finansowanej z tych środków obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są środki pomocowe.W przypadku przeznaczenia otrzymanej pomocy przez beneficjenta na inwestycje (np. zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) wydatki poniesione na te cele objęte wsparciem finansowym nie są kosztami podatkowymi (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a w/w ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych, nie będą stanowiły kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 pkt 48 powołanej ustawy). W związku z tym analogicznie nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie. Korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w miesiącu otrzymania dotacji poprzez statystyczne zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o odpowiednią część wcześniejszych odpisów.W sytuacji, gdy otrzymane środki pomocowe w ramach SPO WKP zostaną przeznaczone na inne cele, niż wydatki inwestycyjne, to będą stanowiły przychody beneficjenta zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 w/w ustawy.W tym przypadku skutki podatkowe przy zastosowaniu wskazanych przepisów będą neutralne, bowiem przychody beneficjentów z otrzymanych środków pomocowych zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszty podatkowe) na sfinansowanie realizowanych projektów. Organ podatkowy nie dokonywał oceny dokumentacji związanej z przedmiotowym kosztem.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. |