POII4363-1/2006
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POII4363-1/2006
Data
2006.11.16
Autor
Urząd Skarbowy w Głubczycach
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Słowa kluczowe
podatek od czynności cywilnoprawnych
rolnik ryczałtowy
towar używany
Pytanie podatnika
Podatnik zadał pytanie, czy powinien wpłacić 2 % podatku od czynności cywilnoprawnych od zakupu suszarni od rolnika indywidualnego (suszarnia z 2003r.)?
Postanowienie Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.08.2006., uzupełnionego pismem z dnia 19.10.2006., dotyczącego udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych postanawia uznać, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. Uzasadnienie W dniu 21.08.2006. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głubczycach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik zadał pytanie, czy powinien wpłacić 2 % podatku od czynności cywilnoprawnych od zakupu suszarni od rolnika indywidualnego (suszarnia z 2003r.)... Podatnik zajął stanowisko, iż dokonanie czynności cywilnoprawnej jaką jest umowa sprzedaży używanej suszarni zawarta pomiędzy nim jako nabywcą a rolnikiem indywidualnym jako zbywcą nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż sprzedaż suszarni używanej jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, zaś art. 2 ust. 4 ustawa z dnia 09.09.2000. o podatku od czynności cywilnoprawnych mówi, iż nie podlegają podatkowi „czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona…”. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zbywcą używanej suszarni na rzecz Podatnika jest rolnik ryczałtowy. Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie oraz obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach informuje, iż:Art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych /Dz. U. z 2005r. nr 41, poz. 399 ze zm./ zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wśród tych czynności wymieniono również umowę sprzedaży. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego. Rozpatrując wniosek należy zatem odwołać się do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.)W art. 2 pkt 19 ustawy zawarta jest definicja rolnika ryczałtowego. Otóż jest to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rolnik ryczałtowy (indywidualny) z tytułu zbycia suszarni nie jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług od zawartej transakcji dostawy, z wyjątkiem gdy zobowiązany byłby do obowiązkowego zrezygnowania ze statusu rolnika ryczałtowego, a taki obowiązek byłby, gdyby zobowiązany był do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie odrębnych przepisów. Wówczas traci prawo do statusu rolnika ryczałtowego i zobowiązany jest do zarejestrowania się w podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych. A zatem rolnik ryczałtowy z tytułu zbycia suszarni nie staje się podatnikiem podatku od towarów i usług, jak również z tytułu zbycia suszarni nie staje się podatnikiem podatku od towarów i usług zwolnionym. Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże od zawartej transakcji nabycia suszarni od rolnika ryczałtowego nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług tzn. z tytułu przedmiotowego nabycia nie występuje u Podatnika obowiązek podatkowy od zawartej transakcji. Fakt nabycia towaru używanego nie powoduje ani zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani też nie ma wpływu na powstanie obowiązku podatkowego, gdyż dotyczy nabycia na podstawie transakcji zawartej w Polsce między podmiotami krajowymi, potwierdzonej rachunkiem. Mimo iż Jednostka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak nabycie przedmiotowej suszarni nie daje prawa do obniżenia podatku od towarów i usług, nie ma ona również obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Dokonując czynności nabycia przedmiotowej suszarni Podatnik nie jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług, nie jest też z tego podatku zwolniony. Zatem w tym przypadku sprzedaż używanej suszarni nie powoduje, iż którakolwiek ze stron tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, gdyż zawarta transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż umowa sprzedaży używanej suszarni zawarta pomiędzy Podatnikiem jako nabywcą a rolnikiem ryczałtowym jako zbywcą podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Stawka podatku w tym przypadku zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. „a” ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynosi 2%. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Pouczenie Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. /na podstawie art. 14a § 4, art. 222, art. 236 § 2 pkt 1, art. 239 Ordynacji podatkowej/ |