Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR2/443-267/06/JP
z 3 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR2/443-267/06/JP
Data
2006.10.03



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
proporcja


Pytanie podatnika
Czy podatek od towarów i usług związany z wykonywaniem robót remontowych będzie mógł być wykazywany w deklaracjach VAT-7 i odliczany w formie zwrotu bezpośredniego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik otrzymuje dotacje na zadania zlecone przez Kancelarię Senatu R.P., MENiS i MKiS przeznaczone na działalność kulturalną, charytatywną, oświatową itp. dla Polonii i Polaków poza granicami kraju. Ta forma działalności stanowi przeważającą (ponad 60%) część przychodów i jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Poza wyżej opisaną działalnością, w poszczególnych Domach, Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie sal i pomieszczeń oraz hotelową i gastronomiczną, która objęta jest podatkiem VAT. Dochody Podatnika w całości przeznaczone są na działalność statutową - zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto Strona wskazuje, że w zbiorczych (obejmujących wszystkie jednostki organizacyjne) deklaracjach VAT-7 ujmowany jest VAT należny i naliczony dotyczący tylko działalności gospodarczej. W jednostkach, które prowadzą działalność mieszaną tzn. Zleconą przez Kancelarię Senatu R.P. I inne resorty (zwolnioną z VAT) oraz wynajem sal i pomieszczeń (objęty VAT) nie dokonuje się proporcjonalnego do struktury sprzedaży odliczenia VAT.

Obecnie Podatnik otrzyma bezzwrotną pomoc z Funduszy Europejskich przeznaczoną na remont jednego z Domów. Wkład własny wyniesie 25 % planowanych kosztów remontu. Refundacja kosztów kwalifikowanych nie obejmuje podatku od towarów i usług.

Na tle powyższego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z pytaniem: Czy podatek od towarów i usług związany z wykonywaniem robót remontowych będzie mógł być wykazywany w deklaracjach VAT-7 i odliczany w formie zwrotu bezpośredniego?

Podatnik stoi na stanowisku, że VAT zawarty w fakturach zakupu dotyczący remontu Domu, będzie mógł być odliczany w formie zwrotu bezpośredniego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl natomiast art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie są kosztem uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24 ustawy o CIT. Do dochodów tych należą m.in. przedstawione przez Podatnika we wniosku dotacje.

W przedmiotowej sprawie nie będzie miał zatem zastosowania powołany powyżej art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Wskazać jednakże należy, że najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, jeżeli zakupy zostaną sfinansowane z dotacji i będą one wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, to podatek naliczony od tych zakupów podlega odliczeniu od podatku należnego na ogólnych zasadach. Jednocześnie wskazać należy, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe tzn. w tej części w jakiej dane towary i usługi są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej towary te i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Podatnik wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Zastosowanie znajdzie zatem art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podkreślić należy, iż podatnik powinien dążyć do przypisania konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej jednak sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, zawsze będzie istniała kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży np. wydatki administracyjne i eksploatacyjne. W myśl art. 90 ust. 2 ustawy o VAT w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo - art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. W myśl ust. 4 cytowanego artykułu proporcję tę określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W złożonym wniosku Podatnik wskazał, że wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków poniesionych na remont przedmiotowego Domu do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem przedmiotowych robót remontowych ale w części równej współczynnikowi proporcji określającego część kwoty podatku naliczonego przypisaną do czynności, w związku z którymi Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego informuje, iż istnieje możliwość zwrotu podatku naliczonego, który nie mógł być odliczony, a który związany jest z zakupami sfinansowanymi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady powyższego zwrotu reguluje Rozdział 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)

W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj