Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-274/28539/06/DP
z 18 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-274/28539/06/DP
Data
2006.10.18



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
dokumentowanie wydatków
dystrybucja (rozprowadzanie)
konkursy
koszty uzyskania przychodów
nagroda pieniężna
nagroda rzeczowa
podatek należny
podatek od towarów i usług
premia
sprzedaż premiowa
związek przyczynowo-skutkowy


Pytanie podatnika
Czy koszty organizacji akcji wsparcia sprzedaży będącej konkursem polegającym na współzawodnictwie w osiągnięciu przez sprzedawców klienta Spółki jak największej sprzedaży towarów zakupionych u organizatora konkursu są w całości kosztami uzyskania przychodu? Czy podatek należny VAT od przekazanej nagrody rzeczowej w ramach tego konkursu jest kosztem uzyskania przychodu?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 09.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.08.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się dystrybucją towarów na terenie Polski. Bezpośrednimi odbiorcami towarów są jednostki gospodarcze prowadzące działalność w zakresie handlu hurtowego lub detalicznego, zwane Partnerami Handlowymi. Jednostki te sprzedają towar punktom sprzedaży detalicznej lub dostarczają go do ostatecznych konsumentów.

W celu wsparcia prowadzonej przez siebie sprzedaży firma organizuje konkursy i akcje handlowe skierowane do sprzedawców będących pracownikami Partnerów Handlowych, zaangażowanych bezpośrednio w sprzedaż towarów Spółki. W ramach powyższych akcji sprzedawcy otrzymują od Spółki nagrody w zamian za dokonanie określonej regulaminem wysokości zakupu towarów u organizatora konkursu lub wykonanie planów sprzedaży towarów Spółki. Podstawą do przyznania nagród są regulaminy precyzujące zasady ich przyznawania, jak i czas prowadzonej akcji.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka występuje z następującymi zapytaniami:

1) Czy koszty organizacji akcji wsparcia sprzedaży będącej konkursem polegającym na współzawodnictwie w osiągnięciu przez sprzedawców klienta Spółki jak największej sprzedaży towarów zakupionych u organizatora konkursu można uznać w całości za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2) Czy podatek należny VAT od przekazanej nagrody rzeczowej w ramach powyższego konkursu można uznać za koszt uzyskania przychodu?

Zdaniem Spółki, koszty organizacji akcji wsparcia sprzedaży będącej konkursem polegającym na współzawodnictwie w osiągnięciu przez sprzedawców (pracowników Partnera Handlowego) jak największej sprzedaży towarów Spółki można uznać w całości za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Głównym celem realizacji powyższej akcji jest osiągnięcie wzrostu sprzedaży towarów Spółki. Przyznawane premie dla sprzedawców (pracowników Partnerów Handlowych) mają charakter handlowy i bezpośrednio wpływają na zintensyfikowanie działań tych osób w celu maksymalizacji poziomu sprzedaży towarów Spółki, co prowadzi do zwiększenia zamówień handlowych składanych przez Partnerów Handlowych w Spółce. Wydatki poniesione na powyższe akcje wsparcia sprzedaży mają bezpośrednie przełożenie na poziom obrotów w transakcjach kupna - sprzedaży między firmą Wnioskodawcy jak i Partnerami Handlowymi, czyli pozostają w ścisłym związku ze zwiększoną sprzedażą towarów Spółki i osiąganiem przez Spółkę z tego tytułu zwiększonych przychodów.

Przekazywanie sprzedawcom nagród w ramach powyższej akcji wsparcia sprzedaży nie ma charakteru prowadzenia działalności reklamowej i nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z art. 16 ust. l pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Celem akcji nie jest reklama towarów Spółki, a jedynie zwiększenie zainteresowania pracowników sprzedażą produktów tej Spółki.

Zajmując stanowisko w zakresie objętym pytaniem 2. Spółka stwierdza, że podatek należny VAT od przekazanych nagród rzeczowych w ramowych wyżej opisanej akcji wsparcia sprzedaży nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu, gdyż nie jest uwzględniony w art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki zawarte we wniosku i wyjaśnia, co następuje.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajduje przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Podatnik ma więc prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, jeżeli pozostają one w związku przyczynowo–skutkowym z osiąganymi przychodami, o ile przedmiotowe wydatki nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącym zamknięty katalog wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów.

Przyznawanie nagród stanowi jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również ma na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Niewątpliwie możliwość uzyskania nagrody skłaniać będzie sprzedawców Partnerów Handlowych Spółki do kontynuowania zakupów w firmie, która ją oferuje. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie na osiągane przez Spółkę przychody.

Należy zatem potwierdzić stanowisko Strony, że wydatki poniesione przez organizatora działań promocyjnych w związku z przyznawaniem nagród (rzeczowych bądź pieniężnych):

- poniesione zostały w celu uzyskania przychodu, zaś ich poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,

- nie należą do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z wypłacanymi nagrodami stanowić będą – w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób – bowiem ponoszone przez Wnioskującego wydatki mają zdecydowanie inny charakter. Mimo że cel akcji promocyjnych i reklamy jest taki sam, tj. zwiększenie sprzedaży, to są one realizowane innymi środkami. Reklama polega na informowaniu o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, zaś akcje promocyjne polegają na zastosowaniu „motywacyjnej” funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów. Nie jest to więc zakres pojęć i czynności tożsamych.

Przedmiotowe wydatki mogą zatem stanowić w pełni odliczalne koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania.

Stosownie do art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób umożliwiający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Przepis ten, w powiązaniu z art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oznacza, że tylko prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe mogą być uznane za bezpośredni dowód m. in. poniesienia kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należny podatek od towarów i usług jest kosztem uzyskania przychodów w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy.

Ponoszone przez Spółkę wydatki związane z organizacją tzw. sprzedaży premiowej, polegającej na dołączaniu do sprzedawanego towaru dodatkowego produktu, nie są zaliczane do limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Mimo że swoim charakterem przypominają reklamę, nie można ich do niej zaliczyć. Wydatki te powinny być zatem bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile można wykazać ich związek z prowadzoną działalnością, a także wpływ na wysokość osiągniętego przychodu.

Mając zatem na uwadze zapis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółce nie przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu należnego podatku VAT od wydanych nagród rzeczowych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej, t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj