Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubartowie
DP.II/423/1/06
z 10 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP.II/423/1/06
Data
2006.10.10
Autor
Urząd Skarbowy w Lubartowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
podatek dochodowy od osób fizycznych
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy przysługuje zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia osób obsługujących realizację projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego?
Postanowienie Działając na podstawie przepisów art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.07.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, postanawia uznać za:
Uzasadnienie Wnioskiem z dnia 31.07.2006 r., uzupełnionym pismami z 11.08.2006 i 5.09.2006 r. Miejski Ośrodek Społeczny w L. zwrócił się z zapytaniem w sprawie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia osób obsługujących realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych część wynagrodzeń pracowników tj. 80 %, która finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zwolniona jest od podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostała część wynagrodzenia finansowana ze środków własnych tj. 20% podlega obowiązkowi potrącania zaliczek na podatek dochodowy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że MOPS zawarł z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, zwanym Instytucją Wdrażającą, umowę o dofinansowanie Projektu: ZACZNIJ OD NOWA - program wsparcia długotrwale bezrobotnych L. w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. Przyznana kwota stanowi 80% całkowitych wydatków projektu, natomiast 20% wydatków finansowane jest ze środków własnych. Środki na realizację projektu, przekazuje Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, na wyodrębniony rachunek bankowy MOPS, za pośrednictwem rachunku bankowego Urzędu Miasta w L. Na podstawie zawartej umowy beneficjent przy realizacji projektu zobowiązał się między innymi do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej, tak aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji księgowych oraz do prowadzenia działań informacyjnych o finansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez: oznaczanie budynków i pomieszczeń, w których realizowany jest Projekt i informowaniu o tym beneficjentów ostatecznych, instytucji i społeczeństwa. Przy realizacji Projektu uczestniczyć będą następujący pracownicy: osoby zatrudnione na umowę - zlecenie: koordynator projektu, mający za zadania:
księgowy projektu, mający za zadania:
pracownik administracyjny, mający za zadania:
osoby zatrudnione na umowę o dzieło: trener-terapeuta, mający za zadania:
doradca zawodowy, mający za zadania:
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatników, jeżeli:
Przytoczone powyżej zwolnienie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPART, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Realizowany przez MOPS Projekt: ZACZNIJ OD NOWA - Program wsparcia długotrwale bezrobotnych Lubartowian w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 jest współfinansowany z funduszy strukturalnych. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc, jaką otrzymuje beneficjent, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymywana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, bez względu na wykonywane przez nich zadania, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 wymienionej ustawy. W konsekwencji przychody te, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno prawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy. Stanowisko powyższe znajduje także swoje potwierdzenie w wyjaśnieniach Ministra Finansów zawartych w piśmie z dnia 30.08.2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412. Zatem należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie opodatkowania dochodów osób biorących udział w realizacji Projektu w części sfinansowanej z własnych środków jest prawidłowe, a z części sfinansowanej z dotacji przekazanej przez Instytucję Wdrażającą jest nieprawidłowe. Przedstawiona interpretacja dotyczy aktualnego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (wnioskodawcy), jednakże w myśl art. 14b § 2 tej ustawy wiąże organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, stosownie do art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w L., za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.