Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RF-3110/45/2006
Data
2006.10.21



Autor
Wójt Gminy Jedwabno


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
amortyzacja
budowle
budownictwo
budynek
modernizacja


Pytanie podatnika
- dotyczy naliczania podatku od nieruchomości od zmodernizowanych budowli


Wójt Gminy Jedwabno na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 4 ust 1 pkt 3 oraz art. 6 ust 2-3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.07.06 o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie naliczania podatku od nieruchomości od zmodernizowanych budowli:

  1. Stwierdza, że modernizowane budowle podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości wg wartości na dzień 1 stycznia roku podatkowego po zakończeniu modernizacji.

Pisma z dnia 20.07.06 roku "P." Oddz. w O. zwróciła się do Wójta Gminy z wnioskiem o interpretacje prawa podatkowego w zakresie opodatkowania zmodernizowanych budowli przedstawiając stan faktyczny ww. budowli i własne stanowisko w sprawie.

Wniosek spełnia wymogi art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Wójt Gminy po dokonaniu analizy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz w oparciu o obowiązujące przepisy ustalił, co następuje:
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121 poz. 844 ze zm.) podstawę opodatkowania stanowi.

Dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 - wartość, o której mowa w przepisach o podatku dochodowym, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Wniosek dotyczy kwestii opodatkowania budowli w związku z koniecznością ich modernizacji. Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16g pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za ulepszenie środka trwałego uważa się przebudowe, odbudowę., rekonstrukcję, adaptację lub modernizację powodująca wzrost ich wartości z dnia przyjęcia środka do używania.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 4 ust 1 pkt. 3 cytowanej wyżej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podstawę opodatkowania budowli stanowi wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji (art. 4 ust. 3 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Na tej podstawie należy stwierdzić, że modernizacja budowli będzie miała wpływ na podatek od nieruchomości dopiero w dniu 1 stycznia roku następnego. W świetle przedstawionego wyżej stanu prawnego na dzień 01.01.2006 r. oraz na podstawie stanu faktycznego, stanowisko podatnika uznano za prawidłowe i postanowiono jak w sentencji.

Interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i obowiązuje do czasu jej zmiany lub uchylenia. Niniejsza interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie, stosowanie do art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Wójta Gminy z siedzibą 12-122 Jedwabno, ul. 1 Maja 37, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze