Interpretacja Prezydenta Miasta Gliwice
PO 3110/265/06
z 22 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO 3110/265/06
Data
2006.09.22



Autor
Prezydent Miasta Gliwice


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
chodnik
drogi
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
Czy podatkiem od nieruchomości są objęte drogi wewnątrzzakładowe oraz chodniki?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. Nr 8z 2005 r., poz. 60 ze zm.), Prezydent Miasta Gliwice stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa ..... przedstawione we wniosku (bez nr) z dnia 04.07.2006r., który wpłynął do tut. Organu podatkowego w dniu 07.07.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawidłowości opodatkowania podatkiem od nieruchomości dróg wewnątrzzakładowych i chodników - jest nieprawidłowe.

uzasadnienie

W dniu 07.07.2006 r. do Prezydenta Miasta Gliwice wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 25.07.2006 roku.

Zgodnie z przepisem art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia, czy betonowe drogi i chodniki wewnątrzzakładowe służące celom prowadzonej działalności gospodarczej, ujęte w ewidencji budowli i deklaracji na podatek od nieruchomości na 2006 rok i lata wcześniejsze, podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. W ocenie Spółki zachodzi przesłanka do wyłączenia ich z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawyo podatkach i opłatach lokalnych.

Zagadnienie opodatkowania budowli drogowych do końca 2003r. regulował przepis art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9 z 2002r. ze zm.) wskazujący, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają budowle dróg publicznych wraz z pasami drogowymi oraz zajęte pod nie grunty.

Nowe brzmienie w/w przepisu nadane zostało art. 2 ustawy z dnia 14 listopada 2003r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 200, poz. 1953).

Dokonana nowelizacja w miejsce dotychczasowego zapisu wskazującego, że opodatkowaniu nie podlegają "budowle dróg publicznych wraz z pasami drogowymi oraz zajętymi pod nie gruntami" wprowadziła nowe jego brzmienie wskazujące, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają "pasydrogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu".

Nowelizacja w tej części ustawy o podatkach i opłatach lokalnych byłakonsekwencją szerokiej nowelizacji ustawy o drogach publicznych.Kwestia zakresu wyłączenia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości infrastruktury drogowej była też przedmiotem analizy Ministerstwa Finansów - pismo z dnia 22 marca 2004r. nr: LK-148/LP/04/PP. .

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie zawierają definicji pasa drogowego, drogi i obiektu budowlanego związanego z prowadzeniem, .zabezpieczeniem i obsługą ruchu. Pojęcia te definiuje art. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. nr 71 z 2000r., poz. 838 ze zm.). Zgodnie z w/w przepisami pasem drogowym jest wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w których są zlokalizowane -droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związanez potrzebami zarządzania drogą, natomiast droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.

Powyższe potwierdza, że sformułowania "pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniemi obsługą ruchu" użyte w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych odnoszą się do pojęć zawartych w ustawie o drogach publicznych.

Zgodnie z art. 1 w/w ustawy drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych, natomiast art. 2 ust.1 ustawy dokonuje podziału dróg publicznych na drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Inne przepisy ustawy o drogach publicznych stanowią, że ze względów funkcjonalno-technicznych drogi publiczne dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których jest mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawyPrawo budowlane, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Rozdzielenie pojęć droga i pas drogowy w ustawie o drogach publicznych było przyczyną zmiany art. 2 ust. 3. pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W ocenie Ministerstwa Finansów wprowadzenie określeń "pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu" jest właściwe dla drogi publicznej, ponieważ drogi inne niż publiczne nie wymagają posiadania infrastruktury związanej z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą tego ruchu.

Powyższe argumenty nie przemawiają za tym, aby drogi wewnątrzzakładowe i chodniki ujęte w ewidencji budowli Waszego Przedsiębiorstwa jako nie stanowiące dróg publicznych podlegały wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez PrzedsiębiorstwoWodociągów i Kanalizacji Sp. z 0.0. oraz stanu prawnego obowiązującego. w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj