Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-53/06
Data
2006.08.30



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
części
import towarów
import usług
konserwacja
remonty
środek trwały
terytorium Polski
umowa


Pytanie podatnika
1. Czy prawidłowo jest zastosowana stawka VAT 0% przy imporcie usług serwisowania samolotu używanego do transportu międzynarodowego w przypadku, gdy usługi te świadczone są poza Polską ?
2. Czy części i produkty zużywalne, które Spółka otrzymuje w ramach umowy na usługę serwisowania samolotu nie podlegają podatkowaniu w przypadku, gdy są instalowane przez pracowników Spółki w Polsce ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 30.05.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Z treści pisma Spółki wynika, że na podstawie umowy z właścicielami samolotu typu Cessna świadczy ona usługi eksploatacji i utrzymania tego samolotu. Samolot jest używany do lotów krajowych i międzynarodowych. W ramach umowy Spółka zobowiązana jest m. innymi do utrzymania samolotu w należytym stanie technicznym, dokonywania napraw, konserwacji oraz remontów samolotu. W tym celu Spółka zawarła umowę z producentem samolotu - "C.A.C. USA" na objęcie samolotu programem ProParts w ramach którego wymieniane są części i produkty zużywalne. Świadczenia programu ProParts dostępne są poprzez fabryczne lub autoryzowane centra obsługi firmy Cessna. W Polsce nie ma centrum obsługi dla tego typu samolotu w związku z czym Spółka korzysta z centrum obsługi w Dusseldorfie (Niemcy). Generalnie przeglądy i naprawy odbywają się w tym centrum obsługi, jednak niektóre części i produkty zużywalne mogą być przesłane do Spółki przez centrum obsługi w celu ich zamontowania lub wykorzystania w samolocie przez pracowników Spółki. Spółka jest zobowiązana do odsyłania wymienianych części do centrum obsługi, chyba że centrum obsługi zdecyduje inaczej. Jak do tej pory wszystkie wymienione części były przez Spółkę odsyłane. Za świadczenie programu ProParts Spółka płaci wynagrodzenie w postaci stałej miesięcznej opłaty serwisowej zależnej od przewidywanego rocznego wykorzystania samolotu określanego w godzinach lotu. Spółka nie płaci dodatkowo za części i produkty zużywalne przesyłane do niej w ramach programu ProParts. Po każdych 12 miesiącach następuje porównanie przewidywanego rocznego wykorzystania samolotu z faktycznym wykorzystaniem i ewentualne wystawienie faktury celem wyrównania różnic.

Zdaniem Spółki, otrzymywane faktury z tytułu miesięcznej opłaty serwisowej należy traktować jako import usług - wystawcą faktury jest "C." i dla celów rozliczenia podatku VAT wystawia się wewnętrzną fakturę VAT ze stawką 0% zgodną z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług. Części i produkty zużywalne są przysyłane Spółce przez centrum obsługi, którym jest firma mająca siedzibę na terytorium państwa członkowskiego UE - "J.", a więc nie podlegają one opłatom celnym przy wprowadzeniu do Polski. Nie podlegają one również opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż przemieszczenie wewnątrz UE tych towarów następuje bez wynagrodzenia za nie, ponieważ stanowią element usługi serwisowania samolotu.

    Spółka zapytała:
  1. czy zastosowana stawka VAT 0% przy imporcie usług serwisowania samolotu używanego do transportu międzynarodowego jest prawidłowa,
  2. czy słusznie przyjmuje, że części i produkty zużywalne otrzymywane z centrum obsługi z firmy z Niemiec powinny podlegać zgłoszeniu do odprawy celnej przez tą firmę, w przypadku gdyby części te pochodziły spoza UE, a Spółka takiego obowiązku nie ma,
  3. czy prawidłowe jest jej stanowisko, że części i produkty zużywalne, które Spółka otrzymuje w ramach umowy na usługę serwisowania samolotu nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz.

Z przytoczonych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakresem opodatkowania wg tej ustawy nie są objęte usługi (czynności) wykonywane poza terytorium Polski. W takim przypadku obowiązują przepisy prawa podatkowego tego kraju, gdzie usługi te są faktycznie realizowane. Usługi serwisowania samolotu wykonywane poza Polską przez kontrahenta zagranicznego nie są zatem importem usług, ponieważ usługi te będąc odpłatnymi nie są faktycznie świadczone na terytorium kraju. Tym samym otrzymywane faktury wystawione przez "C." nie stanowią podstawy do sporządzania faktur wewnętrznych dokumentujących "import usług" ze stawką podatku 0%.

Przesyłanie Spółce do Polski części i produktów używalnych w ramach usługi serwisowania samolotu w celu ich wymiany w samolocie przez pracowników Spółki, nie można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem. Części te i produkty używalne przemieszczane są bowiem bez odrębnego wynagrodzenia, a ponadto są przemieszczane w imieniu "C." przez dostawcę z Niemiec w celu ich zainstalowania na terytorium kraju. Zatem, powyższe towary otrzymywane w ramach umowy na usługę serwisowania samolotu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, organy podatkowe udzielają pisemnej interpretacji wyłącznie w zakresie zastosowania prawa podatkowego w związku z czym wniosek Spółki (zapytanie - pkt 2) dotyczący prawa celnego nie podlega rozpatrzeniu. Do rozpatrzenia wniosku w tym zakresie właściwym organem jest stosowny naczelnik urzędu celnego, o czym Spółka została zawiadomiona pismem z dnia 18.07.2006 r. znak: RO/443-53/06.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze