Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PDP/423-67/06/52130
z 9 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP/423-67/06/52130
Data
2006.08.09



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
biura
miejsce wykonywania działalności
specjalna strefa ekonomiczna
ustalanie dochodu
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy konieczności wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz biura w Warszawie.


Spółka w złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przedstawiła następujący stan faktyczny:
Podatnik prowadzi działalność produkcyjną i handlową na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia nr... z dnia ... 2000 r. Spółka produkuje na terenie KSSE wyroby dla budownictwa (kleje, zaprawy, fugi itd.), z których sprzedaży uzyskuje przychód objęty zwolnieniem podatkowym. Przedmiotem działalności Podatnika jest również sprzedaż wyrobów wytworzonych poza KSSE, zakupionych uprzednio od ich producentów, w zakresie asortymentowym nie wytwarzanym samodzielnie przez Spółkę. Przychód ze sprzedaży tych wyrobów podlega opodatkowaniu. Podatnik dokonuje podziału kosztów prowadzenia działalności na koszty związane z przychodem zwolnionym oraz opodatkowanym poprzez przypisanie kosztów bezpośrednich do danego rodzaju przychodu. Spółka ponosi również koszty pośrednie, które stanowią koszty wspólne dla obu rodzajów przychodów (m.in. koszty ogólnego zarządu).Ponadto do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie KSSE Spółka wykorzystuje biuro położone w Warszawie, w którym znajduje się dział marketingu, reklamy, pozyskiwania zamówień oraz dział informacji technicznej. Dział marketingu zajmuje się organizowaniem promocji i reklamy wyrobów Spółki, zarówno wytworzonych na terenie strefy jak i poza nią. Ponadto z biura w Warszawie korzystają przedstawiciele handlowi Spółki, pracujący na terenie całego kraju, którzy odbywają w nim spotkania swojego działu. Biuro w Warszawie służy również celom reprezentacyjnym Spółki, gdyż korzystają z niego kontrahenci podczas odbywanych spotkań handlowych i negocjacji. Wreszcie w biurze tym zlokalizowany jest dział informacji technicznej Spółki, który doradza klientom, w jaki sposób należy prawidłowo użytkować jej wyroby. Działalność całego biura w Warszawie dotyczy zarówno wyrobów wytworzonych przez Spółkę na terenie KSSE jak i towarów sprzedawanych przez Spółkę, nie wytworzonych przez nią na terenie KSSE.Koszty ponoszone przez biuro w Warszawie, w tym m.in. wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w tym biurze, amortyzacji środków trwałych użytkowanych w biurze, czynszu z tytułu najmu pomieszczeń biurowych, utrzymania biura (w tym mediów) itd. dotyczą zarówno wyrobów strefowych jak i pozastrefowych sprzedawanych przez Podatnika, a więc są ponoszone dla osiągania zarówno przychodu zwolnionego jak i opodatkowanego. Spółka dokonuje podziału kosztów funkcjonowania biura w Warszawie zgodnie z zasadą określoną w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o pdop, a więc tzw. proporcją przychodu zwolnionego do całości przychodu i w takiej proporcji dokonuje podziału kosztu pośredniego funkcjonowania biura w Warszawie na koszty dotyczące przychodu zwolnionego i opodatkowanego.Spółka chciałaby uzyskać potwierdzenie, iż funkcjonowanie biura w Warszawie nie stanowi prowadzenia działalności gospodarczej poza terenem strefy ekonomicznej, w konsekwencji czego na Spółce nie ciąży obowiązek przeprowadzenia wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie KSSE. Ponadto przedmiotem zapytania Spółki jest kwestia, czy prawidłowo kwalifikuje ona koszty funkcjonowania biura w Warszawie jako koszty pośrednie stanowiące koszty wspólne sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie SSE oraz poza nią, i przypisuje te koszty (podzielone zgodnie z proporcją z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o pdop) do przychodu zwolnionego i opodatkowanego.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatnik zwraca się z zapytaniem, czy funkcjonowanie biura w Warszawie, należącego do M... Sp. z o.o. stanowi prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej w rozumieniu § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, i czy skutkuje koniecznością dokonania wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy oraz prowadzenia rozliczeń pomiędzy jednostką prowadzącą działalność na terenie strefy a biurem w Warszawie zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak stanowi o tym § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia.
Stanowisko podatnika:
Wniosek Spółki o wydanie interpretacji dotyczy wykładni pojęcia "prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy", które sformułowane zostało w § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z przywołanym przepisem, zwolnienia podatkowe z tytułu inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Zatem aby powstał obowiązek przeprowadzenia wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy, konieczne jest uprzednie spełnienie warunku "prowadzenia działalności gospodarczej również poza obszarem strefy". Spółka prowadzi swą działalność gospodarczą na terenie KSSE w Gliwicach i jednocześnie posiada biuro w Warszawie. Biuro w Warszawie zajmuje się jedynie działalnością pomocniczą dla głównego zakładu Spółki w Gliwicach, polegającą na pozyskiwaniu zamówień na towary marki M.. (zarówno strefowe jak i pozastrefowe), obsłudze klientów, organizowaniu akcji reklamowych i marketingowych a także kontaktach z przedstawicielami handlowymi Spółki. Jako jednostka niesamodzielna, niejako pomocnicza względem zakładu produkcyjnego Spółki w Gliwicach, nie prowadzi ono samodzielnie działalności gospodarczej poza terenem KSSE.
W szczególności biuro to nie wytwarza żadnych towarów ani też nie świadczy usług, a w konsekwencji nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży tych towarów lub usług. Biuro to nie prowadzi również sprzedaży jakichkolwiek towarów - sprzedaż zarówno produktów strefowych jak i pozastrefowych dokonywana jest przez Spółkę na terenie KSSE (w Gliwicach). Jedynym zadaniem biura w Warszawie jest umożliwienie realizacji coraz większego poziomu sprzedaży wyrobów Spółki (zarówno strefowych jak i pozastrefowych), która to sprzedaż odbywa się w Gliwicach. Dlatego w opinii Spółki funkcjonowanie biura w Warszawie nie stanowi prowadzenia jakiejś innej działalności gospodarczej "poza obszarem strefy", lecz jest to integralny element działalności gospodarczej Spółki prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.W opinii Spółki dla określenia, czy wykonuje ona działalność gospodarczą poza obszarem strefy, należy posłużyć się w pierwszym rzędzie obowiązującymi definicjami działalności gospodarczej. Jeżeli w świetle tych definicji funkcjonowanie biura nie jest tożsame z prowadzeniem działalności gospodarczej, wówczas należy uznać, iż stanowisko prezentowane przez Spółkę jest prawidłowe. W konsekwencji nie musi ona dokonywać wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy (gdyż nie prowadzi innej działalności poza strefą) jak również nie musi stosować do rozliczeń z biurem w Warszawie zasad określonych w § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia.
W celu potwierdzenia przedstawionego powyżej stanowiska, iż funkcjonowanie biura w Warszawie nie może być utożsamiane z prowadzeniem działalności gospodarczej poza terenem SSE, Spółka pragnie powołać obowiązujące definicje działalności gospodarczej:1. Przyjętą w uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 14 maja 1998 r. (III CZP 12/98), w której Sąd stwierdził, że "czynności podejmowane przez podmiot gospodarczy wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej, gdy pozostają w normalnym, funkcjonalnym związku z tą działalnością, w szczególności podejmowane są w celu realizacji zadań związanych z przedmiotem działalności tego podmiotu". Odnosząc przywołaną definicję działalności gospodarczej do działalności prowadzonej przez biuro w Warszawie, nie sposób uznać, iż czynności pomocnicze podejmowane przez biuro w Warszawie stanowią przedmiot jakiejś innej, aniżeli prowadzona na terenie KSSE, działalności gospodarczej.2. Również w świetle innych, legalnych definicji działalności gospodarczej, funkcjonowania biura w Warszawie nie można utożsamić z prowadzeniem działalności gospodarczej poza terenem KSSE. Zgodnie bowiem z art. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. W świetle powyższego, działalność wykonywana przez biuro w Warszawie nie stanowi, w opinii Spółki działalności gospodarczej. Świadczy o tym fakt, iż biuro to nie wykonuje samodzielnie zarobkowej działalności, o której mowa w powołanej definicji, gdyż nie można mu przypisać zysków z tytułu sprzedaży towarów wytworzonych i zakupionych przez Spółkę. Zdaniem Spółki sformułowanie "działalność zarobkowa" nie może się odnosić do działalności biura, gdyż jedynym beneficjentem z tytułu sprzedaży towarów będzie wyłącznie Spółka, mająca siedzibę w Gliwicach na terenie KSSE. To w jej subiektywnym interesie leży maksymalizacja zysków. Biuro w Warszawie jest jedynie "narzędziem", które Spółka wykorzystuje w celu prowadzenia własnej działalności gospodarcze na terenie KSSE.
3. Również definicja działalności gospodarczej sformułowana w art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa nie pozwala uznać czynności podejmowanych w biurze w Warszawie za odrębny rodzaj działalności, inny aniżeli działalność gospodarcza prowadzona na terenie KSSE. Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem pod pojęciem działalności gospodarczej mieści się każda działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, wykonywanie wolnego zawodu, a także każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców. Zważywszy na powyższe, warunkiem koniecznym uznania danej działalności za działalność gospodarczą jest uzyskiwanie z jej dochodów, co w przypadku czynności wykonywanych przez biuro w Warszawie nie ma i nie może mieć miejsca.4. Warto wreszcie przytoczyć definicję zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Odnosząc przytoczoną definicję działalności gospodarczej z ustawy o VAT do działalności wykonywanej przez biuro w Warszawie należy stwierdzić, że nie osiąga ono w sposób ciągły i ekonomicznie opłacalny dochodów (zysków) z tytułu wykonywanych czynności pomocniczych na rzecz Spółki, a więc nie spełnia ona kryterium koniecznego dla powstania działalności gospodarczej poza terenem KSSE.
5. Także definicja zakładu, sformułowana w art. 5 ust. 4 modelowej Konwencji OECD w zakresie podatków od dochodu i majątku, nie pozwala na utożsamieniem biura w Warszawie z zakładem Spółki, a tym samym z prowadzeniem odrębnej działalności gospodarczej poza podstawową, ulokowaną na terenie KSSE. Zgodnie bowiem z przywołaną Konwencją, określenie "zakład" nie obejmuje:a) placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa,b) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania,c) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo,d) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa,e) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.
Spółka uważa, iż zakres czynności wykonywanych w biurze w Warszawie, polegający na zbieraniu zamówień, prowadzeniu działań marketingowych czy też doradztwie technicznych dla klientów Spółki, tożsamy jest z prowadzeniem działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym, o której mowa wart. 5 ust. 4 pkt e Modelowej Konwencji OECD. Tym samym, w świetle przywołanej Konwencji, podejmowanie działań o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym w stałej placówce nie stanowi zakładu przedsiębiorstwa. Przenosząc powyższą konstatację na grunt ustawodawstwa krajowe należy stwierdzić, iż skoro funkcjonowanie biura, rozumianego jako stała placówka podejmująca działania o charakterze przygotowawczym i pomocniczym, nie stanowi zakładu przedsiębiorstwa, to tym samym nie można twierdzić, iż w placówce takiej prowadzona jest jakaś odrębna - od prowadzonej na terenie KSSE - działalność gospodarcza. Przywołana regulacja w prawie międzynarodowym utwierdza Spółkę w słuszności jej stanowiska, iż biuro w Warszawie nie prowadzi działalności gospodarczej poza terenem strefy ekonomicznej, lecz jedynie wykonuje działania pomocnicze i przygotowawcze na rzecz działalności prowadzonej wyłącznie na terenie KSSE, stając się tym samym częścią tej działalności.
Reasumując powyższe, w opinii Spółki funkcjonowanie biura w Warszawie nie jest w żadnym przypadku tożsame z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej poza terenem KSSE, lecz jest to część głównej działalności gospodarczej Spółki, prowadzonej na terenie KSSE. W konsekwencji funkcjonowanie przedmiotowego biura w Warszawie nie skutkuje koniecznością dokonywania wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy.
Ponadto w prawidłowości zajętego stanowiska utwierdza Spółkę m.in. interpretacja przepisów prawa podatkowego z dnia 29.08.2005 r. wydana przez Małopolski Urząd Skarbowy (Sygn. DPl/423-30/05/61029). Interpretacja ta została wydana na podstawie podobnego jak w Sp. z o.o. stanu faktycznego - wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na terenie SSE, natomiast zamówienia na te usługi zbierane są przez biuro reklamy wnioskodawcy w Warszawie. Na podstawie takiego stanu faktycznego Małopolski Urząd Skarbowy stwierdził, iż: "W ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego dla uznania, że działalność w zakresie reklamy internetowej prowadzona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie ma decydującego znaczenia okoliczność, gdzie zlokalizowane jest Biuro Reklamy, którego rolą jest wyłącznie znalezienie klienta, podpisanie z nim umowy i przesłanie zamówienia na wykonanie usługi do Biura Obsługi Transakcji mieszczącego się w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również miejsce pracy osób redagujących, uaktualniających serwisy, nie będące przedmiotem sprzedaży oraz położenie części serwerów Spółki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (nie dotyczy to serwerów, na których będzie zainstalowane oprogramowanie zarządzające powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz serwisy udostępniane dla celów umieszczenia reklam)." Innymi słowy, w opinii organu skarbowego działalność gospodarcza prowadzona jest na terenie SSE, gdy wykonuje się na jej terenie czynności główne będące przedmiotem udzielonego zezwolenia (świadczenie usług, produkcja towarów), niezależnie od faktu, iż zamówienia na wytwarzane w SSE dobra pozyskiwane są przez placówkę położoną poza strefą. Naj istotniej sze jest, aby wytworzenie i sprzedaż towarów lub usług miała miejsce na terenie SSE. W świetle przytoczonego pisma działalność biura reklamy wnioskodawcy (analogicznie będzie w przypadku biura w Warszawie) nie może stanowić odrębnej działalności gospodarczej prowadzonej poza strefą, lecz jest częścią działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE. W opinii Spółki powyższa konkluzja organu skarbowego odnosi się również do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku, gdyż zadaniem biura w Warszawie jest głównie pozyskiwanie zamówień na produkty oferowane przez Spółkę.
Spółka traktuje biuro w Warszawie jako część działalności gospodarczej prowadzonej na terenie KSSE m.in. na podstawie otrzymanego listu Prezesa Zarządu KSSE S.A. Pana ... z dnia 19 marca 2003 r., będącego odpowiedzią Zarządu KSSE na pytanie Spółki w sprawie zatrudnienia pracowników (przedstawicieli handlowych) w biurze w Warszawie. W liście tym Prezes Zarządu KSSE stwierdził, iż zatrudnienie pracowników, po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie KSSE, w biurze w Warszawie jest zatrudnieniem w rozumieniu § 2 pkt 5 Rozporządzenia z dnia 18.06.1996 r. w sprawie ustanowienia KSSE. W opinii Prezesa oznacza to, iż pracownicy zatrudnienia przez Spółkę do wykonywania określonych zadań w biurze w Warszawie będą uwzględniani przy obliczaniu wielkości zatrudnienia przy okazji kontroli realizacji warunków zapisanych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej (na terenie KSSE - przy. Spółki). W opinii Spółki pogląd wyrażony przez Prezesa Zarządu KSSE S.A. w przytoczonym liście stanowi potwierdzenie tezy, iż działalność biura w Warszawie stanowi element działalności gospodarczej prowadzonej na terenie KSSE. Skoro bowiem pracownicy zatrudnieni w biurze w Warszawie uznawani będą podczas kontroli realizacji warunków określonych w zezwoleniu jako pracownicy zatrudnieni w związku z inwestycją strefową, to tym samych wykonywane przez nich czynności również należy traktować jako element działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.Stanowisko dotyczące traktowania biura w Warszawie jako części działalności gospodarczej prowadzonej na terenie KSSE Spółka opiera również na wykładni dokonanej w liście Ministerstwa Gospodarki z dnia 13.07.1999 r., skierowanym do Prezesa Zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (przy czym stanowisko to jest tożsame z wyrażonym w liście Ministerstwa Finansów z dnia 21.10.1997 r., nr 1431/97). Jak stwierdzono w przywołanym dokumencie: "W świetle interpretacji Ministerstwa Gospodarki nie uważa się za naruszenie wymogu ograniczenia działalności do terenu strefy wykonywanie przez osoby zatrudnione przez spółkę, poza terenem strefy czynności takich jak: sprzedaż, z wyjątkiem sprzedaży z pośrednictwem stałych placówek położonych poza terenem strefy, dokonywanie zakupów, prowadzenie kontroli jakości komponentów, prowadzenie marketingu, usług transportowych, obsługi serwisowej i instalacji produktów wytworzonych w strefie - jeżeli czynności te są w sposób bezpośredni związane z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą na terenie strefy". Prezentowane stanowisko zostało wydane na gruncie starego - nieobowiązującego już stanu prawnego, ¬który zabraniał w ogóle prowadzenia działalności gospodarczej poza teren SSE przez inwestorów strefowych. Kategoria czynności wymieniona w przytoczonym liście ¬enumeratywnie wyliczonych - w opinii Ministerstwa Gospodarki nie stanowiła prowadzenia działalności poza terenem strefy i podejmowanie takich działań przez inwestorów strefowych nie skutkowało naruszeniem przepisów w sprawie SSE. Jeżeli czynności te nie były uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej poza terenem SSE w starym stanie prawnym, to nie powinny być za takie uznane tym bardziej w chwili obecnej, gdy dozwolone jest podejmowanie działalności gospodarczej poza SSE. Kategoria czynności wymienionych w przytoczonym liście Ministerstwa Gospodarki pokrywa się de facto z aktywnością podejmowaną w biurze Spółki w Warszawie. Po pierwsze, biuro to w ogóle nie prowadzi sprzedaży (a jedynie zbiera zamówienia). Po drugie, biuro to prowadzi i podejmuje czynności marketingowe produktów Spółki. Po trzecie zaś, dział informacji technicznych dotyczących produktów Spółki istniejący w Warszawie pokrywa się z dozwoloną obsługą serwisową.Wszystkie podejmowane czynności w biurze w Warszawie są ponadto bezpośrednio związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą na terenie KSSE (służą sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie KSSE). Podsumowując, w świetle zacytowanego pisma Ministerstwa Gospodarki czynności podejmowane w biurze Spółki w Warszawie nie mogą być uznane za prowadzenie działalności gospodarczej poza SSE. W konsekwencji należy uznać, iż są to czynności związane tylko i wyłącznie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE, a więc nie zachodzi potrzeba dokonywania wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie SSE oraz działalności prowadzonej poza terenem SSE (bo takiej w przedstawionym stanie faktycznym nie ma).Konkludując powyższe rozważania Spółka stoi na stanowisku, iż nie został przez nią spełniony warunek określony w § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r., tzn. iż nie prowadzi ona działalności gospodarczej również poza terenem strefy. Skutkuje to uznaniem, iż wobec braku działalności gospodarczej Spółki prowadzonej poza terenem strefy, nie musi ona dokonywać wyodrębnienia organizacyjnego ani prowadzić rozliczeń pomiędzy zakładem produkcyjnym w Gliwicach a biurem w Warszawie zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak stanowi o tym § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.Z treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Przepisy prawa podatkowego nie precyzują, jakie kryteria należy spełnić, by uznać daną działalność za działalność prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W myśl art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności: 1/ zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników, 2/ dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie danej strefy o wartości przewyższającej daną kwotę. Na podstawie art. 19 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu. Jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą poza obszarem strefy, to w świetle § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 z późn. zm.) zwolnienia przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje, w jaki sposób winno być przeprowadzone “wydzielenie organizacyjne”. Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.Należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym, działalność biura w Warszawie, w którym znajdują się: dział marketingu, reklamy, pozyskiwania zamówień oraz dział informacji technicznej, nie stanowi odrębnej działalności gospodarczej prowadzonej poza strefą, a jedynie jest działalnością pomocniczą w stosunku do prowadzonej w strefie.Rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, na podstawie której przysługuje mu zwolnienie z podatku dochodowego określa Zezwolenie na działalność w SSE. W ocenie Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, jeżeli czynności wykonywane poza terenem strefy są bezpośrednio związane z przedmiotem działalności określonym w ww. Zezwoleniu, nie ma obowiązku wydzielenia organizacyjnego. Podatnik ma natomiast obowiązek w sposób prawidłowy ustalić dochód uzyskany z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj